Bukefalos 28 år!

Byta eller måla över klinkers med golvvärme?

Alanis

Trådstartare
Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv :wtf:. Därunder ligger golvvärme. Enligt vissa går det att ta bort klinkersen utan att skada golvvärmen och lägga nytt golv. Enligt andra är det stor risk att vi får riva upp hela golvet. Och då måste vi antingen lägga ny golvvärme eller ha ett annat golv än av sten. Min man har läst att man kan måla över golvet. Jag tvekar. Går det? Blir det snyggt? i såfall tänker vi oss en mörkare grå färg som täcker såväl plattor som fogar. Utgår från att man måste göra minutiöst rent innan också.
Tips, förslag etc mottages tacksamt. :confused:
 
Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv :wtf:. Därunder ligger golvvärme. Enligt vissa går det att ta bort klinkersen utan att skada golvvärmen och lägga nytt golv. Enligt andra är det stor risk att vi får riva upp hela golvet. Och då måste vi antingen lägga ny golvvärme eller ha ett annat golv än av sten. Min man har läst att man kan måla över golvet. Jag tvekar. Går det? Blir det snyggt? i såfall tänker vi oss en mörkare grå färg som täcker såväl plattor som fogar. Utgår från att man måste göra minutiöst rent innan också.
Tips, förslag etc mottages tacksamt. :confused:


http://blogg.skonahem.com/dromhus/2...t-utmarkt-att-mala-pa-klinkers-med-golvvarme/

Jag skulle måla! Enligt den här donnans blogg funkar det. Jättestort projekt att byta golvet ju!
 
Jag måste inte ha klinkers alls. Men det är en golvyta som används mycket bland annat kök så det ska tålas att spillas, torkas ofta osv
 
För att svara på om det går så har jag för mig att Äntligen Hemma gjort det. Har sett det på något tvprogram iaf.
 
Vad jag läst mig till så går det absolut att måla men man får vara beredd på att bättra på färgen ibland. Jag läste om målat klinkergolv senast igår i en blogg. Det är värt ett försök tycker jag :)
 
Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv :wtf:. Därunder ligger golvvärme. Enligt vissa går det att ta bort klinkersen utan att skada golvvärmen och lägga nytt golv. Enligt andra är det stor risk att vi får riva upp hela golvet. Och då måste vi antingen lägga ny golvvärme eller ha ett annat golv än av sten. Min man har läst att man kan måla över golvet. Jag tvekar. Går det? Blir det snyggt? i såfall tänker vi oss en mörkare grå färg som täcker såväl plattor som fogar. Utgår från att man måste göra minutiöst rent innan också.
Tips, förslag etc mottages tacksamt. :confused:
Svågern och hans sambo målade sitt klinkergolv i köket efter alla konstens regler med rengöring och förarbete. Det gjordes i december och nu ser det ut som en skäck.. Det släpper överallt och slits ruskigt fult.
Jag hade lagt ett nytt klinkerlager uppepå eller ett klickgolv/plastmatta. Alt tagit bort klinkers och lagt ny. Golvvärmen bör ju vara nere i plattan så den borde ju inte bli förstörd?
 
Klinker är oftast lagd på betongplatta, vilket innebär att golvvärmen är ingjuten. Klinkersen tar man enkelt bort med handspätt eller tryckluft/el driven maskin utan att skada betongen. Använd sedan golfix/flytspackel för at jämna till ytan igen och lägg valfritt golv eller färg på den nya ytan.

Tar inte mer än 3 - 5 arbetsdagar innan nya golvet är klart att användas på lik linje med det gamla ytbytta.
 
Är det något liknande det här hade jag behållt det i kök och hall :)

TerraCotta-Klinker-by-Pronto-Kakel%C2%AE-l%C3%A4ggning-fiskbensm%C3%B6nster-typ-BROLIO.jpg
 
Det kan nog ha betydelse, sen finns det både vatten och elektrisk golvvärme och ett antal olika av varje sort men jag är inte så kunnig på de olika.
 

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: jerseyko
·
Hemmet Jag råkade riva ner en flaska nagellack på badrumsgolvet för ett tag sen. Givetvis gick flaskan sönder och skapade en stor, mörkt vinröd...
Svar
3
· Visningar
13 830
Senast: aysha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp