Färg på utrustning

cajo1312

Trådstartare
Vet ej om liknande tråd finns men startar en :)

Brunt eller svart. Vilken färg på utrustningen passar vilken häst?

Alltså, vilka färger tycker ni en häst med brun utrustning ska ha och vilka färger tycker ni en häst med svart utrustning ska ha? :)
 
Min bruning är väldigt röd om sommaren så hade svårt hitta en brun ton på läder åt honom. Så han har svart läder.
 
Min brunskäck passar allra bäst i ljusbrunt läder men jag köpte svart sadel ändå, varför undrar jag nu. Men som 14 åring tänkte jag inte på att hästen kan vara snygg i olika färger hahah. Färgbyte vid sadelbyte blir det sen :)
 
Har en rödfux, Tycker hon passar fint i mörkbrunt läder.
Sen har jag helst sand/beigt på schabrak/skydd
 
Ljusa hästar (avblekt skm, isabell osv) samt ljusa och normalfärgade fuxar passar bäst i brunt läder. Svarta hästar passar bäst i svart läder.
Alla övriga är beroende på nyans på hästen och på lädret.
Tycker jag.
 
Jag har en rödblack häst och en fux. Fuxen är åt det mer bruna hållet medans den rödblacka går ifrån djupröd-röd till nästan orange i vissa slingor i manen. Hon ändrar färg beroende på årstid. Min rödblacka passar bäst i brunt och rött men hade tidigare svart träns på vintern för det bruna skar sig i hennes då väldigt röda ansikte. Nu har hon ett rött träns som passar året runt och en sadel i två bruna nyanser. Fuxen är finast i svart och silver. Jag har inte hittat någon brun nyans som verkligen passar till hans speciella fuxfärg. Båda passar i grönt i alla nyanser så det har de på endel täcken.
 
Tycker att min guling skulle passa i brunt på sommaren, eller en icke-orange brun på vintern (han blir mörkare och mer orange på vintern). Men det är ju så svårt att hitta rätt nyanser på allt med brunt, lättare med svart. :D
 
Jag använder brunt läder till min mellanbruna ponny. Min skimmel hade allt läder i svart. Fördelen med svart läder är ju att det är just svart (såvida det inte är så gammalt och slitet att det blir solblekt), medan det kan vara svårt att hitta och matcha exakt samma bruna nyans på sadel och träns.
 
Jag tycker brunt läder är finast. Mörkbrunt. Men jag är en matchningsfanatiker, tvångsmässig nästan. Det var ett helvete med brunt, just att hitta samma nyans.

Så kan jag välja blir det svart, som någon sa så svart är alltid svart.
 
Min skimmel tycker jag var snyggast i ett svart träns med bredare nosgrimma och vit padding :)

Till den mörkbruna/svarta gillar jag typ ljusbrunt eller ännu bättre svart med ljusbrun padding. Tyvärr bidde nya sadeln svart men den går bättre att matcha med limgrönt:love:
 
Jag är lite gammeldags och anser att hopputrustning ska vara i brunt läder och dressyrutrustning i svart.
Får skylla på att hästen är gammaldags då :p
Jag hade nog hellre haft en svart hoppsadel oxå, speciellt nu när jag fått tag på min dröm-förbygel som bara finns i svart. Jag kommer få matchnings-klåda av att ha de tillsammans :nailbiting:
 
Svart läder är finast på svarta, mörkbruna samt gråa hästar.

Mörkbrunt läder till fuxar, brun/rödskäckar, bruna hästar osv.

Men det beror ju på hästens nyans osv :)
 
Jag kör på svart av samma anledning som Alexandra_W
Har haft två kanonfina, bruna träns men det ena sålde jag till min kompis för det var ett mindre helvete att hitta ett ok träns till hennes häst men mitt passade och det andra godkänns inte av min häst.
 
Till min borkfärgade appaloosa köpte jag ett vinrött träns i Tärnsjöläder. Sen vart det även en vinröd sadel, med bruna inslag. Hon är fin i varm vinrött, varm massören, och även varm mörkblått.
Maratonvagnen är blå, till det svart sele. Pyntat med chockrosa benreflexer, och luddisar...
 

Liknande trådar

Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 053
Senast: Wingates
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
735
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp