Bukefalos 28 år!

Färg problem

E

Equidae

Har letat runt, men inte hittat någon tråd som besvarar min fråga.:crazy:

Har skaffat en ny häst och precis varit på sadelutprovning, Stübben Artus CS tyckte vi mest om. :d Har inte beställt än, eftersom att jag har beslutsångest vad gäller färgen...

Han är mellan/ljus brun (svart man/svans) och kan inte bestämma mig vilken färg. Jag tycker att "valnöt" är för ljus, och svart känns för tråkigt.

Kan man köpa sadeln+stigläder i valnöt och sen köpa lite mörkare träns,förbygel,skydd å sadelgjord? Eller ska jag ha svart till allt? :confused:

Hjälp mig!
 
Sv: Färg problem

Du får ta vad du känner mest för, men svart är enklast... Då behöver man inte leta som en tok efter matchande träns osv. Fast man kan ju ha olika färger också. Men som du säger, lite tråkigt är det allt med svart, men smidigast!

Jag skulle valt svart :)
 
Sv: Färg problem

Jag tycker man kan ha lite ljusare sadel och sen mörkare brunt i allt annat utan att det ser dumt ut. Hellre det är allt annat också ljus brunt :angel:
Sen mörknar ju sadeln efter ett tag, speciellt om du oljar mycket.

Men svart är iof. också fint på bruna hästar...
 
Sv: Färg problem

Ja, det är klart. Den vi provade var valnöt och färgen passade honom, men tänk träns i det? :eek: Men han har ju mitt slit å släng träns som är svart, det passar oxå...
:)

Nyrelski
Ok, finns det någon speciell olja som "färgar" sadlarna? Tycker om GGs Campari träns i nut, blir det för mörkt?
 
Sv: Färg problem

Inte direkt, men all läder olja gör ju att lädret mörknar efter ett tag. Speciellt så ljust läder. Men tex. Neatsfoot olja är bra för lädret, gör det mjukt och är inte så dyr :)

Jag vet inte riktigt vilken färg det tränset är i, men så länge det inte är jätte mörkbrunt tycker jag inte det spelar så stor roll
 
Sv: Färg problem

Jag har haft Artusen i valnör och allt annat i mörkbrunt. Det går alldeles utmärkt!:)
 
Sv: Färg problem

Jaa! Vad bra, har du någon bild? :)

Lutar mot valnöt hållet nu...

Nyrelski

Okej, får jag fixa sån olja då! Och hoppas att det blir mörkare... :)
 
Sv: Färg problem

Har tyvärr ingen bild där sadeln syns. Här är ju täcket i vägen. Men tränset syns ju i alla fall.
19475346.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Färg problem

Jag var i går och provade ut sadel.

Fick skötseråd med och du ska aldrig olja en sadelBara läder fett eller läderbalsam!
 
Sv: Färg problem

Det var fint! Får bli en Artus valnöt... och OK jag ska inte olja den Faust_86!
 
Sv: Färg problem

Det beror tydligen på vem som tycker då. Jag har fått olja från säljaren till flera nya sadlar. De skulle väl inte lämna med olja om det inte var bra för sadeln?
 
Sv: Färg problem

Hej!
Personligen tycker jag att svart läder är snyggast på bruna hästar och dessutom har jag uppfattningen av att svarta sadlar är enklare att sälja än bruna om man nu någon gång skulle få för sig att byta sadel.
Lycka till med sadelköpet:):D
 
Sv: Färg problem

Ursäkta sent svar :angel:

Okej, man kan såklart ha olika färger, men jag står kvar vid svart, enklare :D Njaaaa, träns som är ljusare än hästen passar ibland, men inte ofta!

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hemmet Har lite beslutsångest här hemma. Vi har furuplank i hela huset förutom toa och en bit i hallen där det är klinker. Vi har haft...
Svar
10
· Visningar
1 866
Senast: Scata
·
Hemmet Sambon och jag har letat och hittat en vi tycker är bekväm. Men den finns bara i fula färger. Jag kan inte kompromissa med att skaffa en...
Svar
15
· Visningar
1 517
Senast: FadeAway
·
Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 117
Senast: mily
·
Dressyr Jag ska börja tävla lite dressyr och behöver nu införskaffa mig en utstyrsel. Det jag behöver hjälp med är kavaj och eventuellt ny...
Svar
6
· Visningar
5 554
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp