Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

IngerG skrev:
For dei som kan/vil lese norsk, så står det ein del om farger/fargenedarving på fjordhest på det norske fjordhest-forumet ( www.fjordhest.net )

Lycka: Det kunne vore artig å visst meir om dei hestane du har sett/veit om med kvite avteikn. (Stammer/bilder).
De ston som gett tecken tillsammans med min hingst, ja det är Tamlin, är 1)rödblackt sto som själv har stjärn e.Lule 133 , Lule är pappa till min musblacka märr också och hon har gett föl med stjärn tillsammans med Enar 135 (ljusbrunblack) samt Cristall 203 (rödblack) har haft ett föl efter Tamlin, rödblack utan stjärn.
2 Sto efter Graan 100, själv musblack med vhip, både hon och hennes helsyster ger tecken, har sett många, bl.a Ia (SM i bruksridning) avkommor med tecken här. 3.Sto e Graan 100, rödblack utan tecken, stoet ifråga har endast 4 generationer känt fjordhästblod i sina ådror.
Hästar med tecken vet jag dock många, och som Skogstomten säger ofta på de Gotlandsfödda, dock inte Knuts Besta och inte heller hennes enda dotter e.Solhems Nalle 127 Bestas Blondie, tyvärr är det inte alla fjordhästar i Sverige som är signalementsbeskrivna med de tecken de har!!! I stamboken finns även en hingst som någon har missat en stor stjärn på :mad: :mad:

Det har (faktisk) vist seg at røde/rødblakke hestar oftare viser avteikn enn andre. Ja, det ser faktisk ut som om dei med den røde genen (e) i enten homozygot oppsetning (ee) eller heterozygot oppsetning (Ee) mykje oftare viser avteikn enn dei med EE.
Eg har sett på veldig mange fjordheststamtavler, og samla bilder og opplysningar i fleire år, og dette er ein heilt klar trend!
Jag samlar vare sig på stammar eller bilder men har hunnit med att se en hel del FJORDHÄSTAR under de år jag hållit på med rasen och kan konstatera att i SVENSK fjordhästavel är det inte vanligare med tecken på de rödblacka hästarna än på de på de ljusbrunblacka.... Er det Tamlin Grönkulla du har? I så fall har han både Tunfeld og Enok til oldefedre, og begge dei to har gitt føl med kvite aveikn (täcken).
Ja jag är informerad om Tamlins härstamning och kan berätta om många, många fler hingstar som gett tecknade avkommor, efter ett samtal med vår registrator för nåt år sedan så finns det nog inget undantag iallafall inte på de svenska hingstarna.
(Mi fjordingmerr har forresten også Enok og Tunfeld til oldefedre. Og ho har ei lita stjerne ;) )

Det ser ut til at gener for kvitt må komme frå både morsside og farsside for at føl skal få det. Og kvite teikn kan ligge i genene utan at ein ser dei.
Just det.... Och tänkt om det var lite mer intressant att kolla vad hingstarna kan nedärva förutom några vita strån i pannan, Maria Nordqvists Ia är väl ett fantastiskt exempel på en användbar fjordhäst inom alla områden som lyckats trots tecken i pannan, Tycker att du fjordinghanna gjort ett gott val av hingst, Torps Gusten är en fantastiskt fin fjordhingst och framförallt användbar!
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

lycka skrev:
Just det.... Och tänkt om det var lite mer intressant att kolla vad hingstarna kan nedärva förutom några vita strån i pannan, Maria Nordqvists Ia är väl ett fantastiskt exempel på en användbar fjordhäst inom alla områden som lyckats trots tecken i pannan, Tycker att du fjordinghanna gjort ett gott val av hingst, Torps Gusten är en fantastiskt fin fjordhingst och framförallt användbar!
ÄH! va fasen fjordingar duger ju ändå inte till nått och många fjordingar är tecken på dåligt omdöme... :devil:
Ja det var det senaste, tänka sig vilket dåligt omdöme du måste ha, för att inte tala om Sindarve :angel:

För övrigt tror jag jag hörde en fågel viska nån gång om nån som gick och lyfte på pannluggen på hingstar ;) :angel:
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

lycka skrev:
Just det.... Och tänkt om det var lite mer intressant att kolla vad hingstarna kan nedärva förutom några vita strån i pannan, Maria Nordqvists Ia är väl ett fantastiskt exempel på en användbar fjordhäst inom alla områden som lyckats trots tecken i pannan,

Ja, er det ikkje mange eigenskapar som er MYKJE viktigare enn eit lite kvitt teikn her og der?? :confused:

I Norge har vi jo denne her flotte hingsten..... (Haram Romio):

10.jpg


Denne har sjølvsagt aldri vore på nokon utstilling. Då ville han gått rett ut med 0. premie. :(
Sjølv synes eg han er flott, og med nydeleg preg.
Ein god brukshest er han og. Gjer det veldig bra i både dressur og sprang.
Kikk her:

http://www.fjordhest.no/bilder.asp?mode=vis&kat=21&page=12#1052

og sjå på bildene av Romio, den med stjerne og kvit fot.... :d
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

lycka skrev:
Just det.... Och tänkt om det var lite mer intressant att kolla vad hingstarna kan nedärva förutom några vita strån i pannan, Maria Nordqvists Ia är väl ett fantastiskt exempel på en användbar fjordhäst inom alla områden som lyckats trots tecken i pannan, Tycker att du fjordinghanna gjort ett gott val av hingst, Torps Gusten är en fantastiskt fin fjordhingst och framförallt användbar!

Precis! Verkligen bra allround häst o har dessutom kanske bättre trav(9 p mitt sto 8) än mitt sto så det kan ju om man har tur ge bra chanser till fölet. O så är det ju modernt nu med lite "smidigare "o kanske mindre fjordingar, och de är ju inte mitt sto..hum över 150 cm är hon nog nu o lite grov.. Syns ju på de lite äldre fjordingarna att de inte alls har samma kroppstyp som de senaste årens föl..
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

ja det såg ju lite annorlunda ut med det dära vita på benet. Kollat en hel del på de dära norska hemsidorna nu o det är ju verkligen fina hästar o kolla på. men som sagt gulblacka fjordingar skulle jag vilja se i sverige..
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

skogstomten skrev:
ÄH! va fasen fjordingar duger ju ändå inte till nått och många fjordingar är tecken på dåligt omdöme... :devil:
Ja det var det senaste, tänka sig vilket dåligt omdöme du måste ha, för att inte tala om Sindarve :angel:

För övrigt tror jag jag hörde en fågel viska nån gång om nån som gick och lyfte på pannluggen på hingstar ;) :angel:

Tack för den du!!!!! Känner du någon som var på ponnytävlingar igår, med sina avkommor både hästliga och mänskliga, visserligen bara Lätt D men felfri och med fjärde bästa tid?? Det fanns en guling, fuling till på plats som gick nolla och grannens stolliga fjordmärr som trodde att hon var på Jägerso och petade 2 bommar.

Visst har jag dåligt omdöme, det har jag haft i trettio år snart..... (de första femton var jag ung och ofördärvad och ägde tom en korsningsponny!),och VEM är denna hemska varelse som prompt måste titta hingstarna i ögonen:devil:
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

lycka skrev:
Tack för den du!!!!! Känner du någon som var på ponnytävlingar igår, med sina avkommor både hästliga och mänskliga, visserligen bara Lätt D men felfri och med fjärde bästa tid?? Det fanns en guling, fuling till på plats som gick nolla och grannens stolliga fjordmärr som trodde att hon var på Jägerso och petade 2 bommar.

Visst har jag dåligt omdöme, det har jag haft i trettio år snart..... (de första femton var jag ung och ofördärvad och ägde tom en korsningsponny!),och VEM är denna hemska varelse som prompt måste titta hingstarna i ögonen:devil:

Äsch du bara inbillar dig, det var inte fjordingar :rofl:
Är nog den skånska hettan som gör att du yrar,
och ser lite gult.
Så jepp du har dåligt omdöme, men det tackar vi för :D
Har också lekt jägersro idag när jag försökte hoppa en häst av okänd rödblack ras för andra gången hittils.

Den hemska varelsen som gick och stirrade hingstarna i ögonen, var nån brunhårig lika kort som mig och med nog rätt lika hett temperament :angel: (duckar)
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Här på gården föds det då rödblacka föl i massor, av 4 födda föl har endast ett varit ljusbrunblackt. Hingsten är ljusbrunblack och det ena stoet är också ljusbrunblack, och det andra stoet musblackt.
Förra året då bägge fölen blev röda trodde jag nån högre makt skämtade med mig, och i år har det kommit ett till undan det musblacka stoet.
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

matador skrev:
Här på gården föds det då rödblacka föl i massor, av 4 födda föl har endast ett varit ljusbrunblackt. Hingsten är ljusbrunblack och det ena stoet är också ljusbrunblack, och det andra stoet musblackt.
Förra året då bägge fölen blev röda trodde jag nån högre makt skämtade med mig, och i år har det kommit ett till undan det musblacka stoet.

Vore roligt att veta stammen på dina ston och vem som är pappa till dem, annars är det svårt att veta varifrån rödblackanlaget kommer!
Jag har också ett musblackt sto (med rödblack pappa) som lämnar rödblacka avkommer om hingsten har det anlaget.
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

lycka skrev:
Vore roligt att veta stammen på dina ston och vem som är pappa till dem, annars är det svårt att veta varifrån rödblackanlaget kommer!
Jag har också ett musblackt sto (med rödblack pappa) som lämnar rödblacka avkommer om hingsten har det anlaget.

vill också veta.
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 690
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: ameo
·
E
Avel Har letat både här och på Nf's egna sidor men hittar inget om hur man räknar ut sitt egnas stos procent antal för GW-blod. Då mitt...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: Matti
·
D
  • Låst
Avel ..eller jag vet i princip vilken färg det blir på mitt föl.. brun.. men jag tänkte höra med er om hur chanserna ser ut. u. mörkbrun...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp