Vad kan fölet få för färg?

Merope

Trådstartare
Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med uträkning av vilka färger fölet har en chans att få.

Mamman är Eyja frá Gerðum, bleksvart e. bleksvart u. isabell
Pappan är Hlekkur frá Svanavatni, musblack e. Orri (alltså svart) u. skimmel född musblack

Sedan har jag ett sto som ska till Magni från Gnubbarp.
Rósa frá Vogum, silverbrunskäck e. fux u. brunskäck ee. silversvart.
Magni, svart e. Thor från Kalvsvik (brun) u. Eldvör från Gölshult (fux) ee. Hrammur frà Akureyri (brun) eu. Freyja från Kalvsvik (fux) ue. Darri fra Kampholti (fux).

Vad kan det fölet tänkas få för färg?

Tack på förhand! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan fölet få för färg?

I första fallet är det möjligt med svart (bleksvart), musblack, fux och rödblack. Under förutsättning att stoet är bleksvart och inte gulsvart (med tanke på att hennes mamma är isabell). Skulle hon vara gulsvart finns även möjligheterna för isabell, gulsvart, isabellblack samt gulmusblack.

I andra fallet är brun, svart, fux, silverbrun, silversvart, brunskäck, svartskäck, rödskäck, silverbrunskäck samt silversvartskäck möjligt. Tror inte jag missade nån där i alla fall. ;)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Kan du inte titta på World Fengur och "para" ditt sto med hingsten? Då får du en lista på de färger som är möjliga och även uträknat hur sannolik varje färg är :idea:
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Vet vi hur pålitlig den funktionen egentligen är? Körde den på mitt blivande föl och fick 2% chans att det kan vara silver... Känns mycket otroligt (men visst, det kanske ligger dolt, långt bak på stoets sida)

Störst sannolikhet var för övrigt fux eller rödblack, med dessutom 50% chans till skimmel....Beroende på vad grundfärgen blir så vill jag kanske ha skimmelanlaget.. ;) (Trist med skimmelanlag om det kommer ut en brunblack, men inte lika trist på en röd...)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Nej, det är kanske ingen jättesäker källa med tanke på att det verkar finnas en hel del felaktigheter i färgregistreringen :grin:

Men - jag utgick från att TS hämtat sina uppgifter om färgen på "släkten" därifrån och tänkte att hon då borde få samma resultat som WF. Ska man vara helt säker måste man nog kolla upp alla föl osv också...
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Jag tror att WF funktionen är väldigt precis, problemet är nog att den visar för många resultat. Det händer ju ofta att man, i alla fall på min häst (som är gulbrun skimmelskäck), får resultat längst ned på listan där det står: Silverbrun 0.05 %. Men chansen att den genen slår igenom är ju ganska liten. ;)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Tack så mycket! :) Skrev du dem i sannorlikhetsordning?

Flaekja: Nej, tyvärr har jag inte WF, men någon annan får gärna kolla åt mig ;)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Din häst har ingen silvergen så chansen att den genen slår igenom från hennes sida är inte bara liten, den är lika med noll. :angel:
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Nej, det gjorde jag inte nu. I första fallet beror det på om pappan har en röd gen eller inte hur stor sannolikheten är för färgerna. Har han en röd gen är det 25% chans till varje färg. Har han inte det är fux och rödblack uteslutet, så ska man se det som att man inte vet så är väl sannolikheten för svart och musblack något större än fux och rödblack.

I andra fallet kan man väl enkelt säga att det finns 25% chans för fölet att bli svart, brun eller fux, 25% chans för -skäck, 25% chans för -black samt 25% chans för -blackskäck. Snabbt tänkt, så jag reserverar mig för misstag. ;) Ska jag räkna ut ordentligt behöver jag lite mer tid och det har jag inte just nu. :p
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Jag tror att WF funktionen är väldigt precis, problemet är nog att den visar för många resultat. Det händer ju ofta att man, i alla fall på min häst (som är gulbrun skimmelskäck), får resultat längst ned på listan där det står: Silverbrun 0.05 %. Men chansen att den genen slår igenom är ju ganska liten. ;)

Om hingsten ifråga har silver eller silver dolt så finns ju faktiskt möjligheten, även om den är liten.

Jag skulle oxå tro den är ganska exakt MEN det finns många islandshästar reggade med fel färg eller ingen färg alls så man ska nog tänka på det.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Din häst har ingen silvergen så chansen att den genen slår igenom från hennes sida är inte bara liten, den är lika med noll. :angel:

Men om hingsten har silver i sig så finns ju chansen.....
det är ju alltid två individer den beräknar utifrån.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Javisst, det är väl självklart att det beror på vilken genuppsättning hingsten har. Men nu skrev jag specifikt om stoets sida. ;)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Är silvergenen dominant förresten? Jag tycker mig ha hört det någonstans...
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Jag vet inte hur jag ska lägga in ett inlägg ang. färger?
Provar så här.
Vad skulle ni kalla denna färg? Tror nämligen att den är felreggad som brun(!)

jaha, skulle infoga en bild på Optimist v. Twellaarshoeve men vet inte hur jag ska göra??? :o
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Optimist v. Twellaarshoeve är felreggad som perlino när han föddes, står som "Vitfödd (Brun)" i Shetlandsstamboken. Ägarna marknadsförde honom som silverbrun men silvergenen är ännu inte påvisad hos shetlandsponnyer.

I mina ögon ser han ut som en mörkfux.

Kanske är han mushroom, en ny färg som verkar ge en utspädning på röd bas på liknande sätt som silvergenen ger utspädning på svart bas. (Silver syns ej på röd bas.)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

hejsan funderar på å köpa en isis som är gulblack skäck (mamma brun skäck å pappa musblack) Hon är dräktig med en isabell hingst vet dock ej hur hans föräldrar ser ut..

hur kan fölis bli tror ni?
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Antar att du menar brunblackskäck. Fölet kan bli brunblack, brunblackskäck, brun, brunskäck, gulbrunblack, gulbrunblackskäck, gulbrun, gulbrunskäck, musblack, musblackskäck, svart, svartskäck, gulmusblack, gulmusblackskäck, gulsvart, gulsvartskäck. Om stoet har rött anlag dolt kan det även bli isabellblack, isabellblackskäck, isabell och isabellskäck.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu kör vi en presentationstråd tycker jag! In med bild, namn och ett litet textstycke om era hästar :) Jag kan ju börja med mina...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
28 082
Senast: Paulina
·
I
Islandshäst Jag har sett i lite trådar att folk räknat ut på ett ungefär vad fölet kan få för färg. Så tänkte kolla om ni kunde hjälpa mig lite. :)...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: fia0
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: ameo
·
F
Avel Sitter o bläddrar i fjordhästtidningar o stamböcker försöker utreda hur stor chansen är att mitt rödblacka sto får ett rödblacks föl...
2
Svar
29
· Visningar
4 068
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp