Vad kan fölet få för färg?

Sv: Vad kan fölet få för färg?

Antar att du menar brunblackskäck. Fölet kan bli brunblack, brunblackskäck, brun, brunskäck, gulbrunblack, gulbrunblackskäck, gulbrun, gulbrunskäck, musblack, musblackskäck, svart, svartskäck, gulmusblack, gulmusblackskäck, gulsvart, gulsvartskäck. Om stoet har rött anlag dolt kan det även bli isabellblack, isabellblackskäck, isabell och isabellskäck.

OM hingsten hon är dräktig med är isabell kan det bli de färger du sagt längst ner oxå, även om inte stoet har rött anlag......eller vad menade du ??

Det kan ju oxå bli en fux, fuxskäck eller rödblack/skäck, om stoet oxå har rött i sig.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Om stoet har två svarta anlag EE kan fölet inte få röd grundfärg.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Men hon menade att du glömde skriva fux, du nämnde bara isabell (men vi förstod vad du menade). :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Tack så mkt för hjälpen allesammans men jag har INGEN ANING om vad musblack å gulblack käck heter (heter de ens gulblack???????) e sååå gålig på färger.. Hon har samma färd som en fjording fast hon är skäck på de med =)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

En fjording är ju antingen brunblack eller musblack så då borde hon vara antingen brunblackskäck eller musblackskäck :)
Lägg in blider på henne vet jag :D
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Jag tror inte den är så exakt eftersom den inte tar i beaktande vad stoets och hingstens föräldrar har för färger, men en kul grej i alla fall :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

En fjording är ju antingen brunblack eller musblack så då borde hon vara antingen brunblackskäck eller musblackskäck :)
Lägg in blider på henne vet jag :D

En fjording kan vara brunblack, musblack, rödblack, vitblack eller isabellblack........;)
Men vanligast är brunblack såklart :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Om stoet har två svarta anlag EE kan fölet inte få röd grundfärg.

Öhh...nej, det är sant men vad är det som säger att hon har det ?

Det är inte så vanligt att en häst har dubbla svarta anlag....ska man överhuvudtaget anta något är det nog procentuellt bättre att anta att hästen, i detta fallet, stoet, har enkelt svart anlag och därmed även ett rött anlag så då borde man räkna med röd grundfärg oxå.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Tack så mkt för hjälpen allesammans men jag har INGEN ANING om vad musblack å gulblack käck heter (heter de ens gulblack???????) e sååå gålig på färger.. Hon har samma färd som en fjording fast hon är skäck på de med =)

Gulblack är en äldre benämmning på brunblack.
Så, nej, idag heter det egentligen inte gulblack utan brunblack :)

Har du inget pass på hästen, där brukar färgen stå ?
Är hon import eller svenskfödd ?
Vet du vilka hennes föräldrar är ?

Vad heter hingsten hon är dräktig med ?
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Hon saknar röd förälder. Jag skulle vilja veta färger på föräldrars föräldrar och avkommor. Om vi antar att föräldrarna har rött anlag så är det 33% chans att stoet är EE.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

*kl*

Tack alla ni som siade om färgen på fölet! Det blev en liten isabell (e. musblack u.blek-/gulsvart) :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Tack!

Jepp, mormor är också isabell så det är därifrån det kommer :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Med andra ord vet du med säkerhet att ditt sto är gulsvart, grattis ;)

Mitt föl blev för övrigt en liten musblack!
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Med andra ord vet du med säkerhet att ditt sto är gulsvart, grattis ;)

Mitt föl blev för övrigt en liten musblack!

Det skulle ju faktiskt kunna vara hingsten som är gulmusblack oxå, dvs en svart häst med black- och gulanlag.
Helst säker kan man kanske inte vara, jag vet ju inte hur det ser ut bakom hingsten med färgerna :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Han ser ut som en helt vanlig musblack så det tror jag inte, dessutom har han nästan bara svarta, skimlar och musblackar i stammen, ingen gul vad jag sett :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Han ser ut som en helt vanlig musblack så det tror jag inte, dessutom har han nästan bara svarta, skimlar och musblackar i stammen, ingen gul vad jag sett :)

Kan ju vara nog så svårt att se om det finns gul i färgen, en gulsvart tex är ju inte alltid så lätt att se med blotta ögat.

Om det finns skimlar så måste man ju veta deras födelsefärg för att veta om det finns gult eller inte.
Och som sagt, någon av de svarta kan vara en gulsvart.

Men det är ju svårt att veta, lika gärna kan det vara ditt sto som är gulsvart.
Och det är väl större chans det är så eftersom ni vet det ligger gult nära henne bakom :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu kör vi en presentationstråd tycker jag! In med bild, namn och ett litet textstycke om era hästar :) Jag kan ju börja med mina...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
28 121
Senast: Paulina
·
I
Islandshäst Jag har sett i lite trådar att folk räknat ut på ett ungefär vad fölet kan få för färg. Så tänkte kolla om ni kunde hjälpa mig lite. :)...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: fia0
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: ameo
·
F
Avel Sitter o bläddrar i fjordhästtidningar o stamböcker försöker utreda hur stor chansen är att mitt rödblacka sto får ett rödblacks föl...
2
Svar
29
· Visningar
4 077
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp