Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

F

fjordinghanna

Sitter o bläddrar i fjordhästtidningar o stamböcker försöker utreda hur stor chansen är att mitt rödblacka sto får ett rödblacks föl. Och hur stor är risken att fölet får vita tecken?
De ljusbrunblacka generna är ju dominanta vad jag förstått.

läste detta :
"Stora A och stora E är de ljusbrunblacka generna och är dominanta. Lilla e är den rödblacka genen,krävs två för att det ska bli rött. Lilla a är den musblacka genen,krävs två för att det ska bli grått." Jag tror inte riktigt jag fattar texten för hur kan då mitt dräktiga rödblacak sto vara rödblack när pappan ej har lilla e i anlaget?


fölet:

e. ljusbrunblack Anlag A-E-
eu.ljusbrunblack stj
ee. ljusbrunblack Anlag A-EE (har lämnat rödblack)

u. rödblack uu. ljusbrunblack
uu. ljusbrunblack
ue. ljusbrunblack Anlag A-EE (har lämnat rödblack)
uue. ljusbrunblack Anlag A-EE (har lämnat rödblack)
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Hej du, är ju själv lite färgintresserad men har inte boken tillgänglig. Dock fungerar ju det så att eftersom alla fjordningar är homosygot blacka (DnDn) så behöver vi inte bry oss om det. Utan istället är det så att ljusbrunblack är som brun (A-E-) rödblack som fux (--ee) och musbalck som svart (aaE-) (om jag inte blandade ihop det alldeles men jag tror jag fick det att fungera tillslut) Där A begränsar utbredningen av svart färg till man svans och ben och E ser till att det kan bildas svart färg.

Därför borde som sagt din häst inte kunna vara rödblack om hennes pappa är A-EE Till frågan. Hur vet du att hennes pappa är A-EE och inte A-E- om han nu har lämnat rödblacka föl? För rent teoretiskt måste båda föräldrarna till din häst se ut A-Ee och inget annat. Däremot kan det ju finnas så mycket A-EE ston att han lämnar väldigt få rödblacka föl, jag är ingen fjordingexpert... Men som sagt hur vet du hur han ser ut genetiskt?

Sen som sagt jag har inte min bok med mig men det var något skumt med brun och fux eller om det var svart och fux för det kunde vara dolt på något sätt (obs! trodde dom och jag kommer inte ihåg exakt vad det handlade om) mycket med genetiken är ju spekulationer också. Jag skulle kunna PMa ett urdrag ur min "bibel" (läs. Hästens färger av Bo Furugren) när jag får hem den igen och så kan vi se om det går att bringa någon reda i detta.

Dock borde det vara så att om du betäcker ditt rödblacka sto med en rödblack hingst borde du få enbart rödblacka avkommor... enligt fuxregeln (och rödblack är ju en fux med balckanlag) fast nu när jag skriver det inser jag att jag har snurrat till det alldeles där uppe så nu är det nog inte mycket som stämmer :devil: också... Nu så jag har pillat lite och tror att det ska stämma där uppe... Suck det är för mycket i huvudet på samma gång. Tja som sagt jag kom inte fram till så mycket mer än du, men i alla fall...
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Jag kollade i årets hingstkatalog över fjordhästar, och där stod en lista med hingstarnas färger o färgförärvning där står det Torjus 150 Anlag A-EE och så står det att han lämnar rödblacka föl också..skumt. Jag hittar heller inga små "e" eller små "a" på nån av hingstarna i katalogen. Dessa bokstäver gör mig lite galen
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

har kollat de andra två trådarna om färger men hittar inte mkt vägledning där heller
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

En A- EE häst kan aldrig lämna rödblack, utan bara brun- och musblack. Där är det alltså något som inte stämmer i de uppgifter du ger om hästens stam...

Om din häst är rödblack är hon ee aa, alt. ee Aa eller ee AA. Pappan skriver du är A- E-. Vi vet alltså inte huruvida han är homzygot på E-lokus, vilket vi måste veta för att kunna förutsäga dina chanser att få en rödblack. Är han Ee A- så kan han ge antingen rödblack, musblack eller brunblack. Är han där emot EE A- så kan fölet bara bli brunblack eller musblack.
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

fjordinghanna skrev:
Jag kollade i årets hingstkatalog över fjordhästar, och där stod en lista med hingstarnas färger o färgförärvning där står det Torjus 150 Anlag A-EE och så står det att han lämnar rödblacka föl också..skumt. Jag hittar heller inga små "e" eller små "a" på nån av hingstarna i katalogen. Dessa bokstäver gör mig lite galen
Undrar om jag inte läst någonstans att det hade blivit fel på det där med "E" biten i hingstkatalogen...
Har letat vart det var jag hittade det där, men ännu så länge går jag bet.
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Torjus är A-Ee, precis som skogstomten noterat så är det galet i årets hingstkatalog, ngn har använt endast stora bokstäver.... Vad finns det mer i ditt stos stam och vem är hon dräktig med?
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

okey kollade hemsidan nu o såg att det va ju mkt som va fel i hingstkatalogen..

fölet
u. Toppelina rödblack
uu. Pelly(hon har antaligen A-Ee om jag fattat rätt)
ue.Torjus A-Ee
uue Eddi A-Ee

e Torps gusten A-E
(han har vad jag förstod inte blivit betäckt med rbl sto förut så han kanske har e)
ee. gjöstein A-Ee

hoppas det blev rätt nu..
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Tyvärr fjordinghanna...inte stor chans till ett rödblackt föl där inte!! :cry:
Vet förresten inte varför du tog upp tecken på fjordhäst i samband med rödblack färg, mig veterligt är det inte större chans att få tecken på en röd avkomma än på en ljusbrunblack eller grå, det blir nog till att leta i generna här också!
Min egen rödblacka hingst har endast lämnat en avkomma med tecken och i den stostammen är det mer regel än undantag att det föds föl med tecken så det lastar jag inte honom för!
Har även haft ett rödblackt föl med tecken efter annan hingst, mamma musblack, men även där är det stoet som är genbärare troligen via sin pappa, hon har gett tecken förut nämligen!
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

lycka skrev:
Tyvärr fjordinghanna...inte stor chans till ett rödblackt föl där inte!! :cry:
Vet förresten inte varför du tog upp tecken på fjordhäst i samband med rödblack färg, mig veterligt är det inte större chans att få tecken på en röd avkomma än på en ljusbrunblack eller grå, det blir nog till att leta i generna här också!
Min egen rödblacka hingst har endast lämnat en avkomma med tecken och i den stostammen är det mer regel än undantag att det föds föl med tecken så det lastar jag inte honom för!
Har även haft ett rödblackt föl med tecken efter annan hingst, mamma musblack, men även där är det stoet som är genbärare troligen via sin pappa, hon har gett tecken förut nämligen!

Huvudsaken att det blir en bra häst av fölet, färg spelar ingen större roll, men tycker det är intressant o så måste jag ju säga att rödblacka fjordingar är ju så vackra! och det är ju inte stå stor risk att fölet får några vita tecken heller va väl bara nån hsät i "släkten" som hade det. (är ju glad om man slipper)
inle långt kvar tll fölet kommer nu. Sitter o kollar på henne i kamran o ser vad stor hon är, spricker nog snart.
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Håller absolut med, det är inte färgen som gör hästen, men jag skall inte sticka under stol med att jag älskar rödblackar... Nu har vi ju rätt mycket av de anlagen i våra ston och då dessutom i vår egen hingst så det poppar ju upp ett och annat rödblackt föl då och då. I år blir det med stor sannolikhet ingen, har redan fått ett stoföl och hon är ljusbrunblack trots röd pappa och röda gener på mödernet, men hon är fin! Väntar precis som du med stor spänning, ett ungsto är utgånget sedan 6 dagar, har sedan en till om tre veckor! Lycka till med din fölning!
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

For dei som kan/vil lese norsk, så står det ein del om farger/fargenedarving på fjordhest på det norske fjordhest-forumet ( www.fjordhest.net )

Lycka: Det kunne vore artig å visst meir om dei hestane du har sett/veit om med kvite avteikn. (Stammer/bilder).

Det har (faktisk) vist seg at røde/rødblakke hestar oftare viser avteikn enn andre. Ja, det ser faktisk ut som om dei med den røde genen (e) i enten homozygot oppsetning (ee) eller heterozygot oppsetning (Ee) mykje oftare viser avteikn enn dei med EE.
Eg har sett på veldig mange fjordheststamtavler, og samla bilder og opplysningar i fleire år, og dette er ein heilt klar trend!

Er det Tamlin Grönkulla du har? I så fall har han både Tunfeld og Enok til oldefedre, og begge dei to har gitt føl med kvite aveikn (täcken).

(Mi fjordingmerr har forresten også Enok og Tunfeld til oldefedre. Og ho har ei lita stjerne ;) )

Det ser ut til at gener for kvitt må komme frå både morsside og farsside for at føl skal få det. Og kvite teikn kan ligge i genene utan at ein ser dei.
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

For dei som kan/vil lese norsk, så står det ein del om farger/fargenedarving på fjordhest på det norske fjordhest-forumet ( www.fjordhest.net )

Den sidan är ju himla intressant att läsa på, även om man får läsa några gånger för att få Norskan att klicka i skallen :o

Lycka: Det kunne vore artig å visst meir om dei hestane du har sett/veit om med kvite avteikn. (Stammer/bilder).

Det har (faktisk) vist seg at røde/rødblakke hestar oftare viser avteikn enn andre. Ja, det ser faktisk ut som om dei med den røde genen (e) i enten homozygot oppsetning (ee) eller heterozygot oppsetning (Ee) mykje oftare viser avteikn enn dei med EE.
Eg har sett på veldig mange fjordheststamtavler, og samla bilder og opplysningar i fleire år, og dette er ein heilt klar trend!

Nu är jag inte Lycka, men av de jag sett tycker jag att det har varit vanligare med tecken på de Gotländska fjordingarna, tex Knuts och Sindarve. Tyvärr har jag inte riktigt koll på vilka av stammarna det är som har tecken där.

Min ena häst som är från Knuts, han har en rätt rejäl stjärn, e. Lykke 125 ue. Eik 15
Har även sett någon eller några med bläs på Gotland.
Helsystern till min valack från Knuts är ju rödblack men om hon har några tecken vet jag inte. Lycka, vet du? Du kände väl till Knuts Besta?
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

det var ju en bra sida,förstod en del..såg en fin gulblack häst på sidan http://fjordhest.net/forum/viewtopic.php?t=105
vacker..

finns det nån gulblack hingst i sverige, verkar inte så`? Fast det finns ju en del rödblacka som är väldigt ljusa i man o svans typ.
Min häst http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1597909.html

skulle också gärna veta vad det var för hingst lycka hade..Finns väl 2rödblacka i skåne typ..hum
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

fjordinghanna skrev:
det var ju en bra sida,förstod en del..såg en fin gulblack häst på sidan http://fjordhest.net/forum/viewtopic.php?t=105
vacker..

finns det nån gulblack hingst i sverige, verkar inte så`? Fast det finns ju en del rödblacka som är väldigt ljusa i man o svans typ.
Min häst http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1597909.html

skulle också gärna veta vad det var för hingst lycka hade..Finns väl 2rödblacka i skåne typ..hum
Goa lilla Tamlin är det :)
Vilken mer finns i SKåne?
Jag fick bara ihop till tre röda hingstar, Ringo, Tamlin och Cabri, vem har jag glömt?


Tror inte att det finns någon gul va?

Appropå på färger så, jag är rätt nyfiken på den till Danmark, Norskimporterade ulsblacke Kvite Birk N-03-2517 (e. BIRKELIDGUTEN N-99-2657 ue. SUSAR N-88-2521) , Inger vad vet du om det hästen?
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

Edit: Glöm det. Jag som rörde ihop det.

/Maria
 
Senast ändrad:
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

romeos cabri står för övrigt bara 2 mil härifrån,det är de som hade torjus förut också..Massa fina hingstar här i kring!
 
Sv: Färger på fjordingar, vilken färg kan mitt stos föl få?

fjordinghanna skrev:
romeos cabri står för övrigt bara 2 mil härifrån,det är de som hade torjus förut också..Massa fina hingstar här i kring!
Gargh! ja ni har ju mycket kul där neröver :eek:
Inte avis alls nehej då. :angel:
Tur att jag inte får betäcka för sambon, så det gör inte så mycket att det inte finns nått kul här. :D
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 690
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: ameo
·
E
Avel Har letat både här och på Nf's egna sidor men hittar inget om hur man räknar ut sitt egnas stos procent antal för GW-blod. Då mitt...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: Matti
·
D
  • Låst
Avel ..eller jag vet i princip vilken färg det blir på mitt föl.. brun.. men jag tänkte höra med er om hur chanserna ser ut. u. mörkbrun...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp