Färggenetik-westernraserna

Sv: Färggenetik-westernraserna

En roan är ju roan från födseln och blir inte mer roan för varje år som en avblekbar skimmel som blir vitare efter varje fällning. Den enda gången som en roan kan visa mer roan är efter första fölpälsfällningen. Vad har han för färger i släkten? Om han har skimmlar i släkten kanske han rentutav blir skimmel, hur gammal är han? Många skimmlar börjar väl inte att visa riktiga skimmeltendenser förrän senare typ vid 5? eller? kan inte så mycket om just avblekbara skimmlar. Ett bra sätt att se är om han är roan eller skimmel är om han börjar få vita hår även i huvudet, benen, manen och svansen, då är han skimmel och inte roan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färggenetik-westernraserna

Okey, Han har bara skimmel i ett led på sin mammas sida (3: dje led) inget på pappas sida, närmast skimmel där är Mighty Paul, hans mamma är chestnut, pappa vet jag inte vad han går i som för färg. Men han har fått vita får i huvudet oxå, en fläck i svansen men inget på varken ben eller i manen, Huvud Innan
& Efter..
Vill inte att han ska bli skimmel .____.
 
Senast ändrad:
Sv: Färggenetik-westernraserna

Jag vill ha honom till sorrel. Sen är teckningen Roan.

Och han var ju stickelhårig över baken (vilket stod i passet?) nu har det kommit ytterligare stickelhår.
De flesta appaloosas färgar ut inom de första åren. Han kommer nog att bli ordentligt stickelhårig på överdelen innan det är klart.

mvh Eva
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Insåg inte att han var appaloosa, det finns kanske andra benämningar på färger där, men hade han varit quarter så hade han varit skimmel, särkilt nu när Urkella lade upp bilden på hans huvud, han skulle omöjligt kunna vara roan om han hade varit quarter.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Sedan finns det ju sabinoanlaget som bleker av också.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Jag vet inte så mycket om sabino, hade för mig att de har en helfärgad överlinje precis som overo, eftersom de så ofta blir förväxlade med just overo? sen hade jag ingen aning om att sabino är avblekbar :confused:, trodde att sabino precis som roan endast kan bli tydligare efter fölpälsfällningen. Men som sagt, jag håller fortfarande på och lär mig om alla dessa färger som quartrarna kan ha :) Vet bara att hästen i fråga inte kan vara roan.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Vet inget alls om färger på just appaloosa (stavas det så?) men rent generellt så kan man bara få fram en skimmel om mamman och/eller pappan är skimmel. 2 hästar med "färg" kan alltså inte få en skimmelavkomma! Däremot så kan 2 skimmlar få en avkomma som är tex fux, brun el svart. Så gillar man av någon anledning inte skimmelfärgen så är den lätt att välja bort!
Mvh Lena
Ps Jag menar avblekbar skimmel!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Tryckte kanske på fel nu.... "Britta" är nog "Wranglers". Har inte läst trådarna på länge. Vilken vacker färg den lilla damen får:). Inte bara färgen är vacker förresten!
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Letade upp fakta om appis färgerna, så tippar på att antingen går han då som sorrel med spotted pattern, eller roan

spotted pattern-Vissa Appalooser behåller sin grundfärg och får några vita fläckar över korset Denna teckning kallas för Spotted pattern.

Roan - Föl föds inte med denna teckning utan den kommer fram efter hand. Ibland börjar det så tidigt som när fölet tappar fölpälsen (när fölet är runt 3 månader). Teckningen finns med vilken grundfärg som helst utom vit, det är en blandning av vita hår och hår med grundfärgen. Appaloosas med denna teckning kan få ett ljusare område över korset, så att det ser ut som en blanket. Efterhand som teckningen kommer fram avtäcks också fläckar som tidigare varit gömda, så det är omöjligt att säga hur Appaloosan kommer att se ut när den är klar.
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Nu tänkte jag att ni ska få gissa å tala om för mig vad ni tror denna lilla skönheten "Saga" kommer att få för färg.....

Blandathstarna127.jpg


Blandathstarna122.jpg


Blandathstarna131.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Gissar på mörk alt dirty palomino!

Om man tittar på bild nr 2 så är hon väldigt mörk i mankammen. Hon har svarta och vita tagel.

Jag har en teori om vad hon blir för färg men tänkte inte avslöja riktigt än :idea: flera förslag....?!?!

Du är helt inne på rätt spår Wranglan.....mörk JA...men jag tror inte riktigt på dirty :d
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Nu blir jag nyfiken.... vad är föräldrarna nu igen?

Kan hon bli sabino?

Grullo?
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Nu blir jag nyfiken.... vad är föräldrarna nu igen?

Kan hon bli sabino?

Grullo?

Hon blir palomino....men en ovanlig palomino-färg. Jag har inte sett den på nån qh eller ph här i sverige.
Pappa är Cremello å mamma är brun.

Madox.jpg



Blandathstarna151.jpg
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Hur menar du, gissa?

Jag vet bara några "varianter" på palomino...typ champagne och dirty....
 
Sv: Färggenetik-westernraserna

Hur menar du, gissa?

Jag vet bara några "varianter" på palomino...typ champagne och dirty....

Jo de e sant....men de finns en till å den finns i olika nyanser precis som golden palomino....

Jag ska hålla er på sträckbänken lite till så ska jag sätta in bilder sen :angel:

Jag är ju naturligtvis inte säker på att hon kommer att få denna färg men det ser onekligen mysko ut, iom att hon är så mörk i den päls som har kommit nytt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp