Bukefalos 28 år!

Färgvariant?

Tussemaja

Trådstartare
Min kanstrerade 4-årspojke är till synes helsvart men ljust grå till nästan vit i botten. Alltså hårstrånas halva längd är svarta, hälften gråvita. Och det gäller över heeela kroppen - från huvud till svansspets. Är det vanligt? En särskild färgvariant eller vad?
 
Sv: Färgvariant?

Låter som att han kan vara svartsmoke (smoke är vad silver kallas på en omönstrad katt). Gärna bild :)
 
Sv: Färgvariant?

Ska ta bild! Det syns alltså inte att han är ljusgrå i botten om man inte tar isär pälsen. Han är helt vanligt korthårig och tror hans föräldrar är helt vanliga korthårseuropeer (heter det så i stället för bondkatt...? ;)
 
Sv: Färgvariant?

Nej, Europé är en kattras med stamtavla!
Mer "politiskt korrekt" för bondkatt är huskatt :)
 
Sv: Färgvariant?

Nu har jag tittat på bilder och det stämmer nog att han är svartsmoke, fast han är ju korthårig så det ljusa är mera dolt. Han är ju vanlig "bondkatt" Har ärvt honom och vet därför ingenting om föräldrar och förfäder. Men kan den här färgvaranten uppstå oavsett ras - eller icke-ras om man säger så? Eller tyder det på att han har någon raskatt i stamtavlan?
 
Sv: Färgvariant?

Har tagit hand om huskattungar med den färgen, deras "stamtavla" har bestått av hemlösa gatukatter. :p
 
Sv: Färgvariant?

Smoke är ju silver. Om du tänker dig silvermönstrad (tex Whiskaskatten) så ser det säkert "vanligare" ut än den omönstrade varianten.
Vad du dock vet är att minst en av hans föräldrar var silver/smoke.
 
Sv: Färgvariant?

Smoke är ju silver. Om du tänker dig silvermönstrad (tex Whiskaskatten) så ser det säkert "vanligare" ut än den omönstrade varianten.
Vad du dock vet är att minst en av hans föräldrar var silver/smoke.

Men.. Måste det verkligen vara så?
För min ena katt, hans mamma är sköldpadd, svart. gul, vit, grå och pappan är en vanlig Norska Skogis gråspräcklig.

Dom ser inte så silver ut, men men kattunge är svart/smoked, han har dessutom vissa långa strån vita, inte så många men en del på olika ställen över kroppen.
 
Sv: Färgvariant?

Ja, en silverkatt har minst en silverförälder.
Du beskriver mamman som "gul, vit, grå". En svartpadda är ju röd/svart, plus att mamman tydligen har vitfläck. Är hon grå, syftar du på silver då? Eller är kanske fadern silvermönstrad?
 
Sv: Färgvariant?

Ja, en silverkatt har minst en silverförälder.
Du beskriver mamman som "gul, vit, grå". En svartpadda är ju röd/svart, plus att mamman tydligen har vitfläck. Är hon grå, syftar du på silver då? Eller är kanske fadern silvermönstrad?

Pappan är, eller rättare sagt var då han är död, sådär vanlig gråbrunspräcklig Norsk Skogskatt.

Mamman en blandras mellan.. bondkatt, burma och perser och manx, det är vad jag vet finns i... Hon är mest svart, men även gul, vit och grå, sköldpaddsfärgad.

Hon har gett alla möjliga varianter på ungar, av olika hårlag, hennes mamma är en manxkatt som är brun/grå spräcklig, hennes pappa var en stor svart som var Burmakorsning.
 
Sv: Färgvariant?

Men.. Måste det verkligen vara så?
För min ena katt, hans mamma är sköldpadd, svart. gul, vit, grå och pappan är en vanlig Norska Skogis gråspräcklig.

Dom ser inte så silver ut, men men kattunge är svart/smoked, han har dessutom vissa långa strån vita, inte så många men en del på olika ställen över kroppen.

Har du någon bild på kattungen? På mamman? En sköldpadda kan vara silver, men också inte, det kan vi inte avgöra utan bilder eller noggrann beskrivning av bottenfärg.

Är ungen kritvit i botten, eller gråvit? Dåligt utfärgade katter är också ljusa i botten, det är bara när de faktiskt är vita som det måste vara silver. Det är ärligt talat väldigt ovanligt med en perfekt utfärgad svart som är kolsvart från hårtopp till botten.

De långa vita håren är vanliga, och har inget med resten av färgen att göra (förmodligen). Det är stickelhår som helt enkelt inte är pigmenterade som de ska. Några av mina blå katter har också sådana, och det är garanterat bara "blå anlag" bakom dem eftersom de både är renavlade på färgen och DNA-testade :D
 
Sv: Färgvariant?

Har du någon bild på kattungen? På mamman? En sköldpadda kan vara silver, men också inte, det kan vi inte avgöra utan bilder eller noggrann beskrivning av bottenfärg.

Är ungen kritvit i botten, eller gråvit? Dåligt utfärgade katter är också ljusa i botten, det är bara när de faktiskt är vita som det måste vara silver. Det är ärligt talat väldigt ovanligt med en perfekt utfärgad svart som är kolsvart från hårtopp till botten.

De långa vita håren är vanliga, och har inget med resten av färgen att göra (förmodligen). Det är stickelhår som helt enkelt inte är pigmenterade som de ska. Några av mina blå katter har också sådana, och det är garanterat bara "blå anlag" bakom dem eftersom de både är renavlade på färgen och DNA-testade :D

Jo, på min katt(ungen), han är nu 4 år..
Ska försöka få till en bild..

Mamman är det värre med, hon är inte min..bor en bra bit bort, däremot har jag nog en bild på mormor..fast hon är nu hemskans gammal...
 
Sv: Färgvariant?

Är ungen kritvit i botten, eller gråvit? Dåligt utfärgade katter är också ljusa i botten, det är bara när de faktiskt är vita som det måste vara silver. Det är ärligt talat väldigt ovanligt med en perfekt utfärgad svart som är kolsvart från hårtopp till botten.

:D

Kollade hur hans "hårbotten" såg ut nu.. :D

Den är väldigt ullig, i grått, ljust grått, som underull ungefär, mycket mjukt..
Färgen på huden ser ljus ut, ärligt talat, han ser ut som en ruskigt dammig svart katt.. :o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 613
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 573
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp