Bukefalos 28 år!

Färskfoder - ben?

Muninn

Trådstartare
Hej hej

Jag sökte på "barf" men jag hittade inte riktigt rätt, så jag tog mig friheten att skapa en ny tråd.
Jag har en liten blandras, italiensk vinthund/powder puff som i perioder är oerhört kräsen med maten och nu har det tagit nya höjder. Hon vägrar äta sitt torrfoder (james wellbeloved) och då kan hon verkligen svälta sig i dagar. Hon riktigt ryggar bakåt när man försöker ge henne kulorna, men äter med glädje mjukmat. Blandar man kulor med mjukmat sorteras det friskt...
Köpte ett nytt torrfoder, med smakgaranti. Den påsen åker tillbaks till affären idag ;)

Så, jag funderade lite på om färskfoder kunde vara en idé. Jag har förstått det är bra för hunden, och förhoppningsvis smakligt nog för att hon ska tycka att det är en god idé att äta.
Men jag blir lite skeptisk till "de små benbitarna" som är i mush och vom t.ex. En så liten hund som min, klarar den verkligen att få ner små vassa benbitar? (Ja, jag ska erkänna att jag gått på skrämselpropagandan om hunden som fick tarmarna förstoppade och sönderrivna....)
och om detta nu är en god idé, finns det något foder som man helst ska välja? Jag behöver ju ha små bitar eftersom hon är så liten, jag kan inte tina upp en hel jättekorv och ha i kylen :P

Hade blivit superglad för lite inputs här, jag blir ärligt talad lite stressad av att inte få i henne BRA mat....
 
Det är inga problem, det är verkligen pyttesmå bitar. Mina hundar sväljer betydligt större bitar (ena hunden sväljer hela kycklingklubbor om man inte passar honom, det är en liten 16 kg hund). När de är nya med ben ska man vara lite försiktig men såna smulor som finns i färdigt foder är ingen fara. Håll koll så hunden inte blir förstoppad bara, då får du minska ner lite på benmängden.
 
(Ja, jag ska erkänna att jag gått på skrämselpropagandan om hunden som fick tarmarna förstoppade och sönderrivna....)

Nu vet jag inte riktigt vilken skräckhistoria det är du tänker på, men om det är den jag hört så handlade det väl om en hund som fick för mycket ben, fick förstoppning, och så fortsatte ges ännu mer ben? Och det som orsakade problemet var ju då inte att benen var för vassa eller något sådant, utan att det blev alldeles på tok för mycket. En mycket tragisk historia, men inte enbart orsakat av "onda ben" så att säga. :(

Börja försiktigt och håll koll på att hunden inte blir för trög i magen, så ska det inte vara några problem alls. Om hunden skulle börja bli förstoppad så får du ju korrigera (ge mer kött, tex), så riskerar du inte att det går åt samma håll som hunden jag tänker på. Storleken på nermalda ben i färskfoder är liiiiiiiiiiitet, alltså smulstorlek. Dessutom inte vasst - de är ju instoppade i plastkorvar, vore det fullt av sylvassa bitar hade de korvarna inte varat så länge. ;)

Det är normalt att hunden bajsar mindre och hårdare än på torrfoder dock! Det är i sig inte något negativt, så få inte panik om det börjar likna harpluttar mer än vanligt hundbajs. Så länge hunden kan tömma tarmen så funkar saker som de ska. :)
 
Min Russkiy Toy är uppväxt med Mush redan hos uppfödaren (vägde 971 gram då jag tog hem han 8 veckor gammal) så ja, dom klarar det utan problem :)
 
Åh, tack, vad glad jag blir för era snabba svar. Jag vill ju så att säga både att hon ska få i sig BRA mat, att hon ska äta med gott humör och att jag ska slippa ångesten över att hon kanske slutar äta något plötsligt för att det inte passar damen.
Ska byta ut torrfodret idag och ta med några påsar med "köttbullar". Stämmer det att man kan ge bullarna frysta, eller bör det tinas?
 
Åh, tack, vad glad jag blir för era snabba svar. Jag vill ju så att säga både att hon ska få i sig BRA mat, att hon ska äta med gott humör och att jag ska slippa ångesten över att hon kanske slutar äta något plötsligt för att det inte passar damen.
Ska byta ut torrfodret idag och ta med några påsar med "köttbullar". Stämmer det att man kan ge bullarna frysta, eller bör det tinas?

Jag tinar alltid köttbullarna till min 6kgs, hon sväljer dom nästan hela :nailbiting: så jag hade aldrig vågat ge dom frusna, halvtinade går däremot bra, då tuggar hon faktiskt lite mer på dom.

Brukar ta fram för två måltider i taget och lägga i en burk i kylskåpet. Så får det tina över dagen/natten.
 
Så, jag funderade lite på om färskfoder kunde vara en idé. Jag har förstått det är bra för hunden, och förhoppningsvis smakligt nog för att hon ska tycka att det är en god idé att äta.
Men jag blir lite skeptisk till "de små benbitarna" som är i mush och vom t.ex. En så liten hund som min, klarar den verkligen att få ner små vassa benbitar? (Ja, jag ska erkänna att jag gått på skrämselpropagandan om hunden som fick tarmarna förstoppade och sönderrivna....)
och om detta nu är en god idé, finns det något foder som man helst ska välja? Jag behöver ju ha små bitar eftersom hon är så liten, jag kan inte tina upp en hel jättekorv och ha i kylen :P

Mina valpar har ätit både Vom och Hundemat och Mush sen dom vägde 750 gram ;)
 
Jag tar fram och tinar i kyl eller på bänken och eventuellt i en påse i vatten i diskhon om jag har bråttom och har glömt tina :)

Har delat upp hundarnas portioner i plastpåsar så det går lätt att ta fram och tina lagom mängd :)
 
Åh, tack, vad glad jag blir för era snabba svar. Jag vill ju så att säga både att hon ska få i sig BRA mat, att hon ska äta med gott humör och att jag ska slippa ångesten över att hon kanske slutar äta något plötsligt för att det inte passar damen.
Ska byta ut torrfodret idag och ta med några påsar med "köttbullar". Stämmer det att man kan ge bullarna frysta, eller bör det tinas?

Mycket bättre att låta maten tina, men gör det i rumstemperatur eller i påse i ljummet/kall vatten, du ska inte(!) ha hundmaten i micro eller värma på spis.

Så länge du låter bli att ge tillagade ben och märgben behöver du inte oroa dig för om hunden ska klara det eller inte. Det finns gott om småhundar som kalasar på ben i alla storlekar och mina salukis äter allt från kycklingvingar till kalvskallar som är större och tyngre än vad de själva är. Den enda gången jag stött på någon typ av problem var när min lilla pluttvalp ätit både kycklingvinge och stort broskben till lunch, rejält skrovmål alltså, och bara någon timme senare sprang som en tok i skogen, då fick hon rejält magknip. Får hunden omalda ben eller stora mängder mat är det väldigt klokt att ge det efter att dagens motion är avklarad så att hunden får smälta maten ordentligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 778
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag har precis börjat testa Emmzo färskfoder, då det går lätt att få tag i där jag bor nu. (Tidigare gett mest Fodax premium vilt). Har...
2
Svar
27
· Visningar
2 285
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp