Fästa hönät i foderlåda?

ylvalill

Trådstartare
Mina hästar har fått nya foderlådor i hagen, byggda av lastpallar och pallkragar (2 kragar höga). De gillar sina lådor men jag tycker det blir lite väl mycket spill runt om så jag funderar på om jag ska fästa hönät/ slowfeedingnät i lådorna för att minska mängden som hamnar på utsidan. Är det någon som har gjort nån liknande lösning som har lust att dela med sig av bild på hur ni gjort?

Om man använder sig av någon typ av hakar för att fästa näten i botten av lådan, vilken typ av hake är säkrast att använda (minst risk för hästen att göra illa sig på)?
 
Mina hästar har fått nya foderlådor i hagen, byggda av lastpallar och pallkragar (2 kragar höga). De gillar sina lådor men jag tycker det blir lite väl mycket spill runt om så jag funderar på om jag ska fästa hönät/ slowfeedingnät i lådorna för att minska mängden som hamnar på utsidan. Är det någon som har gjort nån liknande lösning som har lust att dela med sig av bild på hur ni gjort?

Om man använder sig av någon typ av hakar för att fästa näten i botten av lådan, vilken typ av hake är säkrast att använda (minst risk för hästen att göra illa sig på)?
Jag har ingen bild tillgänglig nu men jag har gjort exakt det du beskriver.
I lådorna drog jag fast två bindringar (tror jag de heter) i de diagonala hörnen. I näten satte jag karbinhakar i öglorna.
För att hålla näten stängda fäste jag en flagglina i ena sidan och "sydde" ihop nätet genom att trä den fram och tillbaka i varannan eller var tredje maska. Den knöts sedan fast i andra ändan med löpknut som jag stack ändan igenom för att den inte skulle gå upp.
Tänker nu testa en ny idé då denna har nackdelen att den är meckig och tar tid. Jag håller nu på att sprätta sönder ett par gamla nät som jag sedan tänker använda som "lock" över höt. Tanken är att öka på antalet ringar i lådorna till 4 och fästa nätet med hakar en i varje hörn. Det bör minska spillet men vara mycket enklare att fylla iom att man bara behöver vika undan nätet och sedan vika tillbaks det.
 
Just nu har vi sådana här:
1673933485939.png



Det är alltså en lös ram som vi ställer upp när vi ska fylla höet. Ramen är dubbel och nätet är fäst mellan de båda sidorna..
 
Vi har också testat en annan variant som ser ut så här:
1673933708634.png


Funkar också bra för att minimera spill, men förlänger inte ättiden nog för våra hästar så vi har bytt ut den mot nätram. Men ett alternativ om man inte vill ha nät och huvudsyftet främst är att minska spill.
 
Jag skruvade 2 öglor i pallen och satte vanlig grimskaft karbinhakar på 2ställen i hönät. Hundra på att hästen inte skulle kliva i lådan och fastna.
 
Vanliga karbinhakar är jättefarliga, pistolhakar går lätt sönder / fryser fast.

Jag har svenskhakar och en supersäker variant på karbinhake jag hittade på Biltema (krävs rejält tryck för att öppna, inga vassa kanter).
 
IMG_20230215_140950.jpg

Geniala hakar. Jag kände mig både dum och smart när jag efter typ ett decennium som hästägare kom på att man kan sätta fast hakar på hönätets öglor på det här viset... Det tog ett tag 😂. Dom här hakarna kostar 49kr/st men det är väl värt det. Noll skaderisk, otroligt tåliga, funkar i snöstorm och -30C.
 
Jag har "karbinhakar" i varsin ände av lådan och sätter fast öglorna i ena och sedan tar jag några nät-trådar och sätter i den andra. Det håller utan problem. Man kanske inte ska ha en tråd utan upp mot 4-5 trådar.
På detta sätt behöver man inte göra om näten eller sy dit saker.
 
Vanliga karbinhakar är jättefarliga, pistolhakar går lätt sönder / fryser fast.

Jag har svenskhakar och en supersäker variant på karbinhake jag hittade på Biltema (krävs rejält tryck för att öppna, inga vassa kanter).
Jag satte små skruvlåsbara karbinhakar i näten som jag fäste i små fästen som var iskruvade i mina lådor.

Men det var meckigt när det var kallt och lite knöligt.

Hade jag gjort det idag så hade jag satt i panikhakar istället.

Nu har jag det till hinkar etc, allt där hästarna kan komma nära, och de är både säkra och enkla att hantera, tycker jag.

20211123_201656.jpg
 
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 112698
Geniala hakar. Jag kände mig både dum och smart när jag efter typ ett decennium som hästägare kom på att man kan sätta fast hakar på hönätets öglor på det här viset... Det tog ett tag 😂. Dom här hakarna kostar 49kr/st men det är väl värt det. Noll skaderisk, otroligt tåliga, funkar i snöstorm och -30C.
Men hur är det noll skaderisk?

Jag tycker det ser ut som om den kan vika in sig?

Nu ser jag att du skriver att det är hårda. Men är de inte kunniga att hantera?

Och viss risk lär det väl finnas?

Min erfarenhet är att man kan aldrig utgå ifrån att det inte händer något...

:angel: :crazy:
 
Senast ändrad:
Jag använder saxhakar till mina nät, känns som minimal skaderisk och är billiga på Börjes. Kan såklart frysa fast om dom inte är täckta, men det kan andra hakar också
 
Men hur är det noll skaderisk?

Jag tycker det ser ut som om den kan vika in sig?

Nu ser jag att du skriver att det är hårda. Men är de inte kunniga att hantera?

Och viss risk lär det väl finnas?

Min erfarenhet är att man kan aldrig utgå ifrån att det inte händer något...

:angel: :crazy:

Dom går att vika in, men det är inte lätt, det krävs ett ganska rejält grepp med handen. Det är på gränsen att jag klarar det med bara tummen (se bild). Så ja - det är jobbigare att hantera dom, men jag använder mig av fysikens lagar haha. Istället för att öppna den med handen så trycker jag den mot ringen jag ska fästa i, det är lättare.

Om en häst manipulerar den här haken med mulen så är mulen för mjuk för att kunna vika in den. Om den ändå skulle lyckas, så har inte haken några vassa kanter såsom vanliga karbinhakar har. Kanten är rundad och inte vass.

En vanlig karbinhake kräver jättelite tryck för att öppnas.
 

Bifogade filer

  • IMG_20230215_140958.jpg
    IMG_20230215_140958.jpg
    315,7 KB · Visningar: 10

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hejsan! i vinter har jag bestämt mig för att testa smh-nät i hagen till två isisar :) Jag kommer ej ge fri tillgång i år eftersom min...
Svar
1
· Visningar
850
Senast: _Elly_
·
Ekonomi & Juridik Har ny häst som blivit riktigt tjock och inte klarar fri tillgång på grovfoder som jag haft tidigare. Måste göra något nu, risken för...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp