Bukefalos 28 år!

Fästingar nu??

Eliza

Trådstartare
Idag plockade jag min första fästing för i år på schäfern, ska man redan nu börja dras med de äckliga djuren?
Fler som hittat de små vidriga krypen i år?
 
Sv: Fästingar nu??

Ja jag plockade en för ett par dagar sen. :crazy:

Mina hundar som knappt brukar ha på somrarna, fy, hur ska det här året bli tro?
 
Sv: Fästingar nu??

Usch, redan. Tycker att det är vinter fortfarande...

Jag tycker fästingar är fruktansvärda och har på tidigare hundar använt Exspot, nu har jag en valp som är alldeles för lätt... och kanske aldrig kommer komma upp i de 5 kg som krävs. Funderar på Scalibur... eller kanske Frontline men får för mig att de är sämre? Oavsett så gör jag vad som helst för att slippa få hem skiten.
 
Sv: Fästingar nu??

Hitta en till nu, en stor rosa mitt på huvudet urk jag tror jag dör, skitäckliga!
 
Sv: Fästingar nu??

:rofl:
Ja det är dem! Jag är glad om jag slipper trampa på dem i sommar, vi hittar de, lite varstans när de släpper. Vissa är ju lika stora som små vindruvor!
 
Sv: Fästingar nu??

Åh fy. Jag är glad att jag är uppe i Piteå nu... Här är det snö överallt..
Låter som om det är dags att beställa bärnstenshalsband nu med andra ord..
 
Sv: Fästingar nu??

Här har vi drygt 3 dm snö, så jag slipper oroa mig än så länge.
Som tur är tål båda ExSpot o tärrängen här är mest berg o tall så det blir inte så många fästingar.

mvh
 
Sv: Fästingar nu??

Scalibour är snäppet giftigare än ExSpot.
Frontline har jag testat på förra jycken, ganska dålig effekt.
Fast det är ju väldigt individuellt.
mvh
 
Sv: Fästingar nu??

Funkar Scalibur bra? När man läser på Fass så verkar det inte finnas några restriktioner gällande storlek eller ålder på hund så det måste ju gå att använda.

Jag har inte hört någon som varit nöjd Frontline så det känns inte som det bästa alternativet... Samtidigt så vill jag skydda både hund, katter och barn mot indragna fästingar, i alla fall så gott det går.
 
Sv: Fästingar nu??

Och jag säger som vanlig: :banana: för 1½ meters tjäle och dryga metern snö som tar död på 99,9% av de få vidriga krypen som vågar sig hit :bump:
 
Sv: Fästingar nu??

Har inte sett några än, men tack för "varningen" så får jag börja hålla utkik på hunden, är ju inte så långt emellan oss!
 
Sv: Fästingar nu??

Bärnstenshalsband är precis som det låter, halsband med bärnstenar på.
De fungerar som så att hundens päls blir liiiite elektrisk, inte så att vi märker det, men tillräckligt för att fästingar inte ska kunna sätta sig.
Tydligen ska det fungera på alla sorters pälsar och halsbanden fungerar sålänge bärnstenarna sitter på. Kostar ca 50 spänn och är man inte nöjd kan man skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.
Har inte haft dessa halsband själv än, men en god vän hade till sin whippet och sin pumi (innan den unga whippen bet sönder dem..) och det fungerade tydligen super.
Sök på google efter bärnstenshalsband så tror jag att du får fram det på första eller andra träffen.
 
Sv: Fästingar nu??

Bärnstenshalsband är toppen! Jag har det på min hund som har päls som en labrador ungefär.
Det kostar mellan 2 och 6 kr centimetern, beroende på vilken stentäthet man vill ha.
Mitt kostade 4kr/cm, och till min behövde jag 45cm + resår.

Tog en snabb bild:
DSCN9725.jpg
 
Sv: Fästingar nu??

Varifrån har du beställt det?
Vill helst inte ha en massa gift på mina hundar:crazy:
Dröjer väl ett tag innan de äckliga krypen kommer hit då snön ligger djup än, men de kommer tidigare för varje år.
 
Sv: Fästingar nu??

Jag beställde HÄR.

Halsbandet åkte på idag, har dock inte tagit ngr fästingar på hunden, men på katten.
 
Sv: Fästingar nu??

+ squarepants

Det där verkar ju verkligen värt att testa! Tack!
Men alltså, köper man speciella för hundar, känns ju som om "människohalsband" inte är så hållbara. :confused:

Såg nu att missel svarat...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Just nu har Kajan 2-5 fästingar om dagen som måste plockas 😬 Är livrädd för fästingar då min gamla häst fick anaplasma i blodet och blev...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Sirap
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp