Hund eller?

Jag har genom åren haft väldigt många hundar av olika raser, ingen har (tack och lov) dyrkat marken jag går på. Detvenda djur dom rns varit i närheten är väl nuvarande katt, som helst skulle bo under mitt skinn om hon kunde och jag kan faktiskt bli smått irriterad på hennes plåsteregenskaper ibland 🤷‍♀️

Olika raser och olika individer inom samma ras har haft olika mängd will to please, men en hund med samma egenskaper som en katt hade jag blivit galen av att äga eftersom katter generellt inte är begåvade med nån märkbar will to please, så jag har lite svårt att förstå vad det ger en att ha en hund som beter sig och har samma egenskaper som en katt?
 
För mig är det att hundarna är med mig konstant. Jag har 100% ansvar, dom ska rastas, matas och promeneras (och tränas), dom är konstanta följeslagare och jag är alltid medveten om att dom är med mig. Om jag åker bort väntar dom på mig för jag är deras nummer 1. När jag hade häst så åkte jag dit och tog hand om den och sen hem och någon annan tar över ansvar typ 20-22 timmar på dygnet. Med häst betalar man bort typ 80% av allt arbete till skillnad från att ha hund om man inte sköter allt själv såklart. Det är den mentala delen som är större med att ha hund för min del.

En sällskapshund hade också känts som mer jobb än en häst för min del. Men det är något jag valt! För att jag tycker om det. :) Hästar är dyra och man skadar sig bara. 😂
Haha, läste den sista som "Hästar är dyra och skadar sig bara." Jag antar att man har lite olika perspektiv på saken 😂 jag tror mina hästar skadat sig mer än jag 🙄 För min del så är det stora med häst att jag inte kan klämma in deras behov i vardagen. Utan det är en annan uppbundenhet till en viss plats, hundens behov kan uppfyllas lite mer "på ett hörn" vid behov.
 
Haha, läste den sista som "Hästar är dyra och skadar sig bara." Jag antar att man har lite olika perspektiv på saken 😂 jag tror mina hästar skadat sig mer än jag 🙄 För min del så är det stora med häst att jag inte kan klämma in deras behov i vardagen. Utan det är en annan uppbundenhet till en viss plats, hundens behov kan uppfyllas lite mer "på ett hörn" vid behov.
Den är också sann. :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 226
Senast: AnneB
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp