Hund eller?

Jag vill verkligen inte heller ha en hund som dyrkar marken jag går på. Då tänker jag hundar med extrem "will to please", och nej, en vinthund kommer aldrig dyrka marken en människa går på, däremot kan de såklart tycka det är trevligt att gå tillsammans med sin människa. Om människan är rolig eller på annat sätt är en positiv resurs för hunden.
Vi lägger nog olika värdering i ordet tror jag :)
Jag upplever ändå att varenda hund kommer dyrka marken ägaren går på dvs vara fullständigt beroende av sin ägare är det däremot Will to please ts inte vill ha är det ju genast ett helt annat läge men utifrån vad jag läser in känns det som en hund snarare ses som en belastning i det här fallet.
 
Du läser mina svar helt fel så lycka till bara.
Jag svarar på ditt inlägg utifrån det jag menade med mitt. Uppenbarligen pratar vi om helt skilda saker. Du får gärna förklara vad du menar istället för att bli sur (?) för att jag inte förstår hur dina inlägg är relevanta gentemot det jag anser att jag skriver. Det här inlägget är det enda av de du skrivit som jag kan förstå
Det låter inte som du har intresse för hund helt enkelt.
Jag varken läser eller skriver att du skulle överge hunden.
 
Vi lägger nog olika värdering i ordet tror jag :)
Jag upplever ändå att varenda hund kommer dyrka marken ägaren går på dvs vara fullständigt beroende av sin ägare
Det var en märklig tolkning tycker jag. Jag menar min häst är också fullständigt beroende av mig men inte behöver hon dyrka marken jag går på för det. Hon är en egen individ med massor av egen vilja som väljer att hon vill vara vän med mig. Att jag betalar maten och hovslagaren ingår inte i hennes föreställningsvärld.
 
@förvirrad Kanske är lättare att du berättar varför du vill ha hund och till vad? För jag får också lite vibbar att du inte gillar hundar med tanke på hur du skriver. Klart det finns hundar som inte är flamsglada konstant, de flesta, trots allt. Och att beskriva mångas relation med sina hundar som nertryckta slavar låter också lite meh.

Så vad vill du få ut av hundägandet? Hur vill/kan du lösa det när du jobbar? Hur tänker du om jaktlust/att hunden ska kunna gå lös? Pälsvård? Har det någon betydelse om hunden har nära till ljud? Hur ska hunden vara med främlingar? Med andra hundar?
 
Det var en märklig tolkning tycker jag. Jag menar min häst är också fullständigt beroende av mig men inte behöver hon dyrka marken jag går på för det. Hon är en egen individ med massor av egen vilja som väljer att hon vill vara vän med mig. Att jag betalar maten och hovslagaren ingår inte i hennes föreställningsvärld.

Ska hunden kunna vara med i stall och på ridturer?
 
Det var en märklig tolkning tycker jag. Jag menar min häst är också fullständigt beroende av mig men inte behöver hon dyrka marken jag går på för det. Hon är en egen individ med massor av egen vilja som väljer att hon vill vara vän med mig. Att jag betalar maten och hovslagaren ingår inte i hennes föreställningsvärld.
Jämför du hund och häst blir jag ännu mer övertygad om att du inte alls förstår vad det innebär att ha hund.

Häst påverkar inte vardagen en bråkdel så mycket som hund.
 
Jämför du hund och häst blir jag ännu mer övertygad om att du inte alls förstår vad det innebär att ha hund.

Häst påverkar inte vardagen en bråkdel så mycket som hund.
Trist att du inte vill förklara vad du menar utan mest verkar ha andra mål med dina inlägg. Jag lägger ner diskussionen här då jag känner att den inte tillför något alls för mig, vilket är trist eftersom jag gärna hade velat förstå vad du pratar om men vi står nog så långt ifrån varandra så att kommunikation är omöjlig.
 
@förvirrad Kanske är lättare att du berättar varför du vill ha hund och till vad? För jag får också lite vibbar att du inte gillar hundar med tanke på hur du skriver. Klart det finns hundar som inte är flamsglada konstant, de flesta, trots allt. Och att beskriva mångas relation med sina hundar som nertryckta slavar låter också lite meh.

Så vad vill du få ut av hundägandet? Hur vill/kan du lösa det när du jobbar? Hur tänker du om jaktlust/att hunden ska kunna gå lös? Pälsvård? Har det någon betydelse om hunden har nära till ljud? Hur ska hunden vara med främlingar? Med andra hundar?
En stor del av dina frågor är sådana jag ställer mig själv och som jag ville få nya formuleringar till via den här tråden. Angående det där med nertryckta slavar så tolkar du något jag skrev för att överdriva i ett svar på en annan persons inlägg utifrån hur jag tolkade henoms svar till mig. Lägg ingen energi på att analysera det då det inte har med resten av tråden att göra.
 
Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide.
Jag är i grunden kattmänniska och gillar kattens självständighet. Jag söker samma sak i en häst med en häst som är smart självständig och har egen vilja som arbetar tillsammans med mig av just den egna viljan. Mitt problem med hundar är att de ofta medfött verkar dyrka människan och marken hon går på. En sådan relation tråkar ut mig omedelbart. Alternativet verkar vara att de pekar finger åt allt och är vidriga att var omkring. För mig är det alltså en balansgång mellan att ha ett djur som är tillräckligt tamt för att vara en partner och tillräckligt vilt för att vara intressant. Går det att hitta den balansen hos en hund?
Jag håller inte riktigt alls med faktiskt om hästar eller hundar för den delen att det finns individer som vill umgås och framförallt jobba tillsammans med en människa pga personligheten, att vilja jobba med människor överlag absolut det kan vara medfött men inte till att per automatik gilla och vilja vara och samarbeta med vilken människa som helst. Om du har en häst som gillar att arbeta och vara med dig är det för att du har präglat hästen på dig, och detsamma gäller med majoriteten av hundar oavsett ras. Du har format och påverkat och tränat dom till att vara följsamma och lydiga nog att vilja följa och lyssna på dig. Sen kan man ju inbilla sig och tro att ens djur väljer att vara med en av egen fri vilja utan att man har präglat dom på en men så är det inte.

Jag har en spaniel som är väldig lyhörd och väldig fäst vid mig pga att vi bor ensamma ihop och har vuxit ihop mer eller mindre, det innebär dock inte att han inte har en egen vilja och inte "berättar" och visar vad det är han vill och vart han vill gå på promenaden osv. Han hoppar ofta ner i skitiga diken på promenaderna som han mycket väl vet om att han inte får, i sådana lägen lyssnar han verkligen inte alltid på mig vilket jag faktiskt är lite glad över då det ändå visar att han vågar ta för sig. Även lättlärda och följsamma hundar och hästar kräver att man tränar dom för att dom ska vara trevliga att umgås med och att man ska kunna göra roliga saker ihop.

Med både hästar och hundar är det en balansgång när man tränar, man vill inte träna bort deras personlighet och vilja. Det gäller att uppfostra och forma dom så att dom är lydiga och följsamma men ändå vågar ha en åsikt och säga till vad dom vill och inte vill.

Hundar är dock inte som katter oavsett, har hunden en relation med sin ägare så byter inte dom hem bara för att dom får godare mat hos grannen. Kanske det finns raser som är såpass obrydda om flocken och dens människa men jag tvivlar på det. Hundar har en annan relation med sin människa än vad katter har.
 
En stor del av dina frågor är sådana jag ställer mig själv och som jag ville få nya formuleringar till via den här tråden. Angående det där med nertryckta slavar så tolkar du något jag skrev för att överdriva i ett svar på en annan persons inlägg utifrån hur jag tolkade henoms svar till mig. Lägg ingen energi på att analysera det då det inte har med resten av tråden att göra.

Det är lite svårt dock att svara på vad för typ av hund som passar dig om vi inte vet vad för liv du kan erbjuda den och vad du förväntar dig av hundlivet.
 
Trist att du inte vill förklara vad du menar utan mest verkar ha andra mål med dina inlägg. Jag lägger ner diskussionen här då jag känner att den inte tillför något alls för mig, vilket är trist eftersom jag gärna hade velat förstå vad du pratar om men vi står nog så långt ifrån varandra så att kommunikation är omöjlig.
Jag skrev det för tio inlägg sedan :)
Men som sagt en häst är in jämförbar framförallt är den inte emotionellt beroende av dig som ägare överhuvudtaget vilket en hund är till 💯.

En häst behöver inte umgås med dig för att må bra.
 
Jag tycker jag förstår vad TS menar. Jag skulle också hellre leva utan hund är med många, många raser - sedan håller jag inte heller med om "slavar" och diverse andra ordval men att vilja ha "kattmentalitet" i en hund är jag helt och hållet hemma med.

Jag ser inte heller att det skulle vara jättestor skillnad relationsmässigt i att ha katt och att ha hund. Katten är också i allra högsta grad både beroende av och fäst vid sin ägare om man ger den chansen att ha den relationen.
 
Jag får en uppfattning av att ts inte skulle trivas som hundägare ts vill inte ha något som dyrkar marken hon går på tex.

Bara den meningen hör inte hemma om man söker en hund en hund kommer dyrka marken du går på men på olika vis även för en vinthund eller urhund kommer ts och ev familj vara allt för hunden.

Men det är upp till ts vill ts skaffa hund vore det en bra idé att vara hundvakt och se hur det känns :)

Fast nej.
Harry dyrkat absolut marken jag går på, han är väldigt mattekär och vill alltid vara nära. De kallas velcro dogs av en anledning. Inte alls en hund för ts.

Min förra däremot. Den enda han dyrkade var sig själv 😆
För honom var människor resurser som kunde göra saker för honom. Han hade bytt mig mot en kebabtallrik utan att tveka en sekund.
Så nej, matte/husse är verkligen inte allt för alla hundar.
 
Jag skrev det för tio inlägg sedan :)
Men som sagt en häst är in jämförbar framförallt är den inte emotionellt beroende av dig som ägare överhuvudtaget vilket en hund är till 💯.

En häst behöver inte umgås med dig för att må bra.
Klart att en häst är beroende av sin ägare för att må bra i väldigt många situationer, dom är flockdjur och ägaren är förhoppningsvis en del av hästens flock även om den inte är på exakt samma sätt som hästflocken är. Iallafall om man är en trygg person för hästen så tyr sig definitivt hästen till en.

Och jag tror faktiskt väldigt väldigt många hästar är beroende av sin ägare för att kunna göra roliga saker, inte alla hästar trivs som enbart hagprydnader och nöjer sig med det.
 
Klart att en häst är beroende av sin ägare för att må bra i väldigt många situationer, dom är flockdjur och ägaren är förhoppningsvis en del av hästens flock även om den inte är på exakt samma sätt som hästflocken är. Iallafall om man är en trygg person för hästen så tyr sig definitivt hästen till en.

Och jag tror faktiskt väldigt väldigt många hästar är beroende av sin ägare för att kunna göra roliga saker, inte alla hästar trivs som enbart hagprydnader och nöjer sig med det.
Lite som katten? I allra högsta grad beroende av sin ägare för fysiskt och psykiskt välmående. ;)
 
- sedan håller jag inte heller med om "slavar" och diverse andra ordval men att vilja ha "kattmentalitet" i en hund är jag helt och hållet hemma med.
Ordet slavar använde jag för att förstärka min tolkning av en persons inlägg. Det är inte min åsikt om de flesta hundar. Min åsikt är att många hundar verkar tråkiga eftersom de inte har den starka personlighet jag söker.
 
Jag tycker jag förstår vad TS menar. Jag skulle också hellre leva utan hund är med många, många raser - sedan håller jag inte heller med om "slavar" och diverse andra ordval men att vilja ha "kattmentalitet" i en hund är jag helt och hållet hemma med.

Jag ser inte heller att det skulle vara jättestor skillnad relationsmässigt i att ha katt och att ha hund. Katten är också i allra högsta grad både beroende av och fäst vid sin ägare om man ger den chansen att ha den relationen.
Har haft katter som viljat hänga med mig mer än vissa hundar.
Ena katten fick jag omplacera pga jag inte kunde ge henne tillräckligt så nu bor hon i en barnfamilj och stortrivs med livet.
Många av hundarna har bara varit intresserad av människor om vi erbjuder något roligt och annars kan vi kvitta. Ena hunden vi hade när jag var liten hade separationsångest från en annan hund.

Förutom extremerna åt något håll så har människor varit lika viktiga för både hundar och katter här hemma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 202
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 226
Senast: AnneB
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp