Fästingar

Kalaspinglan

Trådstartare
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!

C

Cesam

Sv: Fästingar

Kalaspinglan skrev:
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!
http://www.sva.se/dok/236.html?searchstring=erlichia&visaarkiv=1

Som jag läser det finns alltså inget vaccin idag för erlichia på hund eller katt, eller häst - det finns på humansidan dock).

Använd t.ex. Frontline (R) eller s.k. fästinghalsband.
Tänk dock på att katter kan vara allergiska mot fästinghalsbanden, eftersom de ej tål innehållet i detta. Däremot kan man använda Frontline (R) på både katt och hund. Finns i olika storlkesformat receptfritt på Apoteket.

Jag använde Frontline (R) på min katt i fjol = 0 fästingar.
Hade fästinghalsband på min hund (Saluki) = 0 fästingar, men kommer att använda Frontline (R) i år p.g.a. mindre biverkningsrisk.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Hundhälsa Jag använder inte det själv och undrar därför hur ni som gör det hanterar halsbanden. Det jag tänker på är hur ni tar i hunden, sätter...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Lattematte
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 938
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
2 326
Senast: Trasten
·
Hundhälsa Använder ni fästingmedicin på era hundar? Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av...
2
Svar
35
· Visningar
1 787
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar