Fästingar

Kalaspinglan

Trådstartare
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!
 
Sv: Fästingar

Kalaspinglan skrev:
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!
http://www.sva.se/dok/236.html?searchstring=erlichia&visaarkiv=1

Som jag läser det finns alltså inget vaccin idag för erlichia på hund eller katt, eller häst - det finns på humansidan dock).

Använd t.ex. Frontline (R) eller s.k. fästinghalsband.
Tänk dock på att katter kan vara allergiska mot fästinghalsbanden, eftersom de ej tål innehållet i detta. Däremot kan man använda Frontline (R) på både katt och hund. Finns i olika storlkesformat receptfritt på Apoteket.

Jag använde Frontline (R) på min katt i fjol = 0 fästingar.
Hade fästinghalsband på min hund (Saluki) = 0 fästingar, men kommer att använda Frontline (R) i år p.g.a. mindre biverkningsrisk.

mvh
Carina på Cesam Arabians
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
2 655
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
614
Senast: Myrten
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
941
Senast: MissFideli
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp