Bukefalos 28 år!

Fästingar....

kicki71

Trådstartare
Jag har för första gången fått se en livs levande fästing!!! Här uppe i norr(fjällvärlden...) är det inte allt för vanligt förkommande med dessa.
Vi hittade den på en hus altan och den hade jättestor bakkropp(alltså sugit blod). Troligtvis har den varit på nån hund.
Eftersom jag har både häst och hund, så vill jag gärna veta allt man kan behöva veta om dessa fästingar. Berätta gärna för mig, om lite när, var och hur, om man fär dem på häst/ hund.
 
Sv: Fästingar....

Ja dom har spridits längs älvarnas dalgångar i det varmare klimatet.
Men sjukdomarna har visst inte spritt sig lika snabbt, tack och lov.

Källa: SWECLIM
 
Sv: Fästingar....

Hej. Jaha, så du fick inte slippa de små odjuren du heller.

Jag bor i skåne så vi har nog lite fler än vad ni har där uppe. Otäcka är dom i alla fall! :crazy:

Men det finns ju medel för både hästar och hundar.

På min häst använder jag "Schwitch Pour On". Man läser på flaskan hur mycket man ska använda (det finns dosering på flaskan) och sen håller det ca 4 veckor.

Innan jag hällde på medlet på min häst så plockade jag 4-6 fästingar varje dag på honom och nu har han inga! :)

Men man ska veta att det är ett bekämpningsmedel så en del vill inte använda det. Men inget annat hjälper på min pålle så jag har inget val tycker jag.

Man mäter upp doseringen och häller sedan medlet längs med hela mankammen, man börjar ungefär precis bakom öronen, och ner till manken. OBS! Använder du sadel på din häst så häller du ingenting där sadeln brukar sitta! Sen fortsätter du hälla (efter sadelområdet) ända bak till där svansroten börjar.

Tänk på att inte hälla för nära öronen så att det rinner ner i ögonen.

Liknande medel finns ju till hundar t ex "Frontline".

Men har du tur så var det bara en stackars ensam fästing och då behöver du kanske inte ta till såna här medel.

Här får du en länk till info om fästingar. Mycket bra information där.

http://www.fastingar.nu/
 
Sv: Fästingar....

Ja, jag hoppas att det var en "turistfästing". Har fått höra i efterhand att huset haft besök "söderifrån" och att de haft hund med sig...Kan ju komma från den, med tanke på att den hittats på altan. Har då än idag inte sett till nått på vare sig min häst eller hund, så tackar för upplysningarna. Ska nu gå in å kika på sidan....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 818
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 842
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp