Bukefalos 28 år!

Fästingar

I

Izamoon

Ja nu har dessa äckliga fästingar börjat anfalla djuren igen då.

Vad använder ni för fästingmedel?

Funkar det bra?

Har ni provat fästinghalsbanden funkar dom verkligen är det nån speciell sort som funkar bättre än andra?
 
Sv: Fästingar

Inflikar ytterligare en fråga (hoppas det är ok). Finns det något preparat som inte skall användas på valpar? Ska hem till fästing-paradiset Åland i sommar och vill förstås skydda min lille bebis.
 
Sv: Fästingar

Jag satte dit ett scalibur halsband i måndags och inte en enda fästing har ens krypit på honom sen den stunden:eek::eek:

Och här kryllar det av fästingar, inte ens vi människor kan knappt gå i skogen pga alla sjukdomar (bor vid en stor känd fågelsjö;))

Jag vågade faktiskt inte använda något när han var valp utan det var flinka fingrar som gällde då + att vi bodde på ett annat ställe då.
 
Sv: Fästingar

Tiken hade scalibor-halsband förra året men det fick hon utslag av och hon kliade hål på huden. I år köpte jag Frontline. Var lite orolig för allergiska reaktioner men inget ännu efter en vecka. Inga fästingar har jag hittat heller!
 
Sv: Fästingar

Har fått så jätte många biverkningar av scalibour att jag inte ens mot betalning skulle använda de halsbanden igen!! Allt från pälsförlust till extrem mental påverkan till total oförmåga att spåra mm

Använder nu Frontline och är nöjd! Har iof som rutin att alltid borsta av hundarna innan de får komma in/hoppa in i bilen efter rastning/träning.

Frontline kan användas på valpar från 8 veckor vilkt jag gort tidigare - när jag haft valpar - utan biverkningar.

/Ulga
 
Sv: Fästingar

Hunden slutade spåra... Så självklart tror man att det är noskvalser :grin: men ingen förbättring kom efter behandling. Då bet den dåvarande unghunden av scalibourhalsbandet och 5-6 dagar senare spårar hunden!
Självklart en tillfällighet tänker jag!
Skaffar ett nytt halband och en vecka senare och efter två dygn med detta på slutar spårandet att fungera.
Jag kopplar inte utan åker till vet. och kontrollerar om något annat är fel (infektion, tänderna, ryggen osv) men nej då... Hunden är frisk som en fisk!

Åker till norrbotten för att vandra och tar av alla hundarna halbanden - då fästingbeståndet i fjällen är obefintligt - och efter endast några dagar fungerar hundens "näsa" som den skall igen!
Då först kopplar jag!

Kommer hem efter 16 dygn utan halband och hunden spårar bra, sätter på halbandet och efter 48 timmar är han helt "döv" på näsan igen!

/Ulga
 
Sv: Fästingar

KL

Vi har använt Scalibor i ca 5 år nu och det har funkat alldeles suveränt! Har väl fått ta ungefär 3-4 fästingar på alla de 5 åren sammanlagt!!! Utslag och sånt har han aldrig fått, trots att han har en väldigt känslig hud.
Innan använde vid exspot, men det funkade inte alls lika bra, och det kändes så äckligt att ta på och sånt...
 
Sv: Fästingar

Jag använder bärnsten. Är nöjd hittills :)

Frontline har aldrug funkat, expot fungerade ganska bra. Men jag gillar inte dropparna. Scalibor funkade ibland.

Har haft på det här i någon månad nu och sen jag klippte honom har han haft en fästing, och det var idag, efter en promenad tidigt i morse när han blev blöt av daggen. Funkar ju inte när de är blöta tyvärr. Så jag funderar på att kombinera med scalibor om han får fler.
 
Senast ändrad:
Sv: Fästingar

Jag har satt på Scalibor halsband i dag , plockade 14 fästingar på min stora tik förra helgen.
Hur fort märker man om dom inte tål detta .
 
Sv: Fästingar

Jag har bärnstenshalsband. Har aldrig haft något annat då jag inte gillar tanken på att ha på gift på dem. Än så länge har bärnstenshalsbanden fungerat helt utmärkt. De hade massor av fästingar som kröp på dem innan de fick halsbanden. När halsbanden suttit på har de bara fått en fästing var - och det var när det regnade..
Det är bärnstenshalsbandens enda nackdel, de fungerar inte om hunden är blöt.
 
Sv: Fästingar

Jag använder mina fingrar samt fästingplockaren till min hund. Med en 1 1/2 årigt barn kan man knappast ha fästinghalsband på hunden och de andra medlen verkar ju hur giftiga som helst. Så jag tror jag sparar både på hund och barn genom att inte spilla på något sånt skit. Visst, hon får fästingar, men dessa plockar jag ju bort genom att jag alltid gör otaliga genomgångar på henne.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 673
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp