Bukefalos 28 år!

Fästingsjukdomar..

mul

Trådstartare
Vad ska man hålla koll på när det gäller fästingsjukdomar hos katt? Vilka symptom? Min ena är helt sanslös när det gäller att ha fästingar.. Idag när jag skulle plocka bort en så blev den som en tom påse.. Allt for in i kattstackaren.. Det blev en tom påse av fästingäcklet. Och nu är jag skitorolig för att hon ska bli sjuk.
 
Sv: Fästingsjukdomar..

Katter kan inte få fästingburna sjukdomar som jag har förstått det ivf.
 
Senast ändrad:
Sv: Fästingsjukdomar..

Klart att katter kan få både Borelia och Ehrlichia.

Bägge sjukdomarna kan ge allvarliga problem, som blodbrist, feber, ledinflammationer, rörelsestörningar m.m.
I en del fall får katten mycket påtagliga symtom med hög feber och vinglighet.
I andra fall märker man inte av den akuta fasen utan tycker att katten blivit trött och orkar inte alls så mycket som den brukar.

Det finns både receptfria och receptbelagda medel mot fästing att köpa.
Fråga på närmaste Apotek eller ring vet.
 
Sv: Fästingsjukdomar..

Vet att det kanske inte är så tillförlitligt att citera privatpersoner men det var härifrån jag fick det:

Enligt de veterinärer jag talat med (flera stycken) och artikel i Hemmets journal drabbar fästingburna sjukdomar över huvudtaget inte katter.
 
Sv: Fästingsjukdomar..

Ja, jag har i alla fall aldrig hört talas om nån katt som drabbats av fästingsjukdom. Däremot hundar och hästar.
 
Sv: Fästingsjukdomar..

Kanske inte har med sjukdomar att göra, men jag har en katt som är Allergisk mot fästingar...

För ca 3år sedan började han klia av sig päls i hela ansiktet och lite av halsen, fick stora sårskorpor utav det. Åkte direkt till veterinären som tog prover.
Och efter många om och men så kom veterinären fram till att han är allergisk mot fästingbett.
Jag använder Frontline ständigt på honom, och det funkar helt perfekt. Han kan få någon sårskorpa ibland, men tvättar jag den med jodopax direkt så blir det inget mer med det. :)
 
Sv: Fästingsjukdomar..

katterian.se
citat:
Fästingen kan orsaka hudirritation och kan även smitta katten med Borrelia eller Ehrlichia som kan göra katten sjuk.


djurklinikenroslagstull.se
citat:
TBE, Borrelia och Ehrlichia kan spridas genom ett fästingbett till människa, men även till hund och katt.


Har även kollat runt på lite andra sidor ang. fästingrelaterde sjukdomar på katt.
På en del verkar det som att det är vanligt, men att man oftast missar det, eftersom det verkar som om katter inte blir speciellt påverkade av sjukdomen.
På andra sidor står det att det är sällsynt på katter.

:confused::confused:
 
Sv: Fästingsjukdomar..

*delvis kl*

Jag har använt Frontlie på alla katter hela sommaren, men denna katt får fästingar iaf, men inte lika många. 2-3stycken om dagen istället för 15-20/dag. Hon har fått en bula efter fästingen och jag håller koll på henne. Hur lång tid ska man hålla ett extra öga?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 869
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 400
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp