Fästingskydd deluxe?

Hazel

Trådstartare
Har alltid haft fästinghalsband på hunden och det har funkat bra, plockat några fästingar per säsong och men inte mer. För 2 veckor sedan flyttade vi ca 2.5 mil och nu är hunden helt täckt av fästingar :wtf: varje dag plockar jag säkert 10 stycken och då köpte jag ändå ett nytt halsband (bravecto eller vad det nya heter) och dom sitter ju för bövelen intill halsbandet :meh:

Finns det något bättre? jag får nästan panik av att inte kunna slippa dom små jävlarna.
 
Bravecto är tabletter, har funkat utmärkt för mig. Scalibor är giftigt som bara den och brukar också vara riktigt effektivt. Kanske kan du förstärka skyddet om du sprayar med Centaura och kammar hunden med karda efter varje promenad?
 
Bravecto är tabletter, har funkat utmärkt för mig. Scalibor är giftigt som bara den och brukar också vara riktigt effektivt. Kanske kan du förstärka skyddet om du sprayar med Centaura och kammar hunden med karda efter varje promenad?
Har använt Scalibor innan men det funkar inte här.. Nu kör jag Seresto(blandade ihop dom) halsband och det funkar inte heller ordentligt
 
Har alltid haft fästinghalsband på hunden och det har funkat bra, plockat några fästingar per säsong och men inte mer. För 2 veckor sedan flyttade vi ca 2.5 mil och nu är hunden helt täckt av fästingar :wtf: varje dag plockar jag säkert 10 stycken och då köpte jag ändå ett nytt halsband (bravecto eller vad det nya heter) och dom sitter ju för bövelen intill halsbandet :meh:

Finns det något bättre? jag får nästan panik av att inte kunna slippa dom små jävlarna.
Bravecto funkar kanon på mina hundar
 
MEN verkar restat i princip överallt just nu, fick vänta över en vecka på att få hem nu när det var dags för påfyllning.
 
Ok. verkar bara finnas på recept, va nog jag som missförstod det :)

Får ringa min vet om det!
 
Kör Bravecto för andra året på samtliga hundar. Den yngsta var 4 mån när hon fick tabletten. Den äldsta 8...hon var dräktig. 4 hundar, 0 fästingar. Dvärgschnauzern har haft ett par som krypit i skägget men det är allt. Vi bor i skogen...väldigt tacksam fästingnatur :wtf:
 
Kör Bravecto för andra året på samtliga hundar. Den yngsta var 4 mån när hon fick tabletten. Den äldsta 8...hon var dräktig. 4 hundar, 0 fästingar. Dvärgschnauzern har haft ett par som krypit i skägget men det är allt. Vi bor i skogen...väldigt tacksam fästingnatur :wtf:

Ja jag flyttade ju ut i skogen och det verkar KRYLLA av fästingar, ändå har vi ju promenerat i skogen varje dag innan med men aldrig så här mycket! Blärk!
 
Du kan kombinera Scalibor och Bravecto, enligt tillverkaren.
Seresto upplever jag har sämre effekt än Scalibor och Bravecto håller inte fästingarna borta, de måste suga för att få i sig gift.
 
Bravecto håller inte fästingarna borta, de måste suga för att få i sig gift.

Jag vet att det ska vara så men jag har inte ens haft krypande på mina så viss repellerande effekt måste de ändå ha. Efter 9-10v såg jag de första i pälsen och då hittade jag även ett par som satt sig och skrumpnat och då är det dags att fylla på. Fyllde på förra veckan och vips är det slut på äckliga kryp.
Funderar på vad som händer om jag knaprar i mig en tablett själv :idea:
 
På min har bravecto ingen som helst reppellerande effekt. Det kryllar i pälsen när vi kommer hem från skogen. Nästa år kommer jag kombinera med halsband om det är lika mycket fästingar då.
 
Du kan kombinera Scalibor och Bravecto, enligt tillverkaren.
Seresto upplever jag har sämre effekt än Scalibor och Bravecto håller inte fästingarna borta, de måste suga för att få i sig gift.
Jag kombinerar också! Förra året fick de bara Bravecto och det funkade kanon, men i år är det rent löjligt mycket fästing där jag bor så jag fick komplettera. Scalibor håller dem nu på avstånd och de som envisas och biter dör!
 
Jag gillar seresto. Tyvärr är labben lite känslig så han får klåda av det. Använder nexgard på honom för första gången i år. Han har mängder som kryper på honom men de få som satt sig har typ skrumpnat ihop på nolltid.
Nästa år funderar jag på att prova seresto men bara använda var tredje dag eller nåt. Har gärna den repellerande effekten det har.
Ska nog ev prova centaura om nån vecka, kanske ändrar mig efter det :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 113
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
704
Hundhälsa Det är ofta trådar startas i samband med våren/försommaren om fästingar. Alltifrån vilket fästingmedel/halsband som är bäst, till att...
Svar
16
· Visningar
2 769
Senast: Ciilia
·
Övr. Hund Alltså, fy för faaaan vad snuskiga dom är! Jag har typ en sjuk fästingfobi (förmodar att jag inte är ensam.. :grin:) Nyss inkommen...
Svar
10
· Visningar
1 063
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp