Fundering om fästingsmitta

makarontanten

Trådstartare
Det är ofta trådar startas i samband med våren/försommaren om fästingar. Alltifrån vilket fästingmedel/halsband som är bäst, till att första fästingen upptäcks och att fästingarna är många i år..

Senaste tråden nu jag såg, var att det kommit vaccin till hund mot borrelia.Låter ju verkligen super, men funkar det? Har inte satt mig in i varken resultat eller statistik om det, men undrar:

Hur vanligt är det med sjukdomar på hund, relaterat till fästingar? Behövs ett vaccin?

Jag har haft hund i ca 6,5 år. Min första hund fick aldrig något fästingmedel alls, då hon led av känslig hud/allergi och jag inte ville tillsätta gifter i huden på henne. Hon fick kanske runt 10-15 fästingar per år bara( inte mycket).

Nu har jag en frisk och pigg unghund och vi är ute mycket i skog, mark och är på ganska fästingrika ställen. Plockar bort en och annan på mig själv som inte "satt sig fast", detsamma på hunden. Hon har väl haft ca 7 st i år som fastnat och jag har köpt fästinghalsband som jag inte satt på än:o... Jag vill inte tillsätta gifter på henne, och 7 stycken är ändå lite enligt mig. Funderar därför på om ganska få fästingar är "bättre" än att sätta på gifter på kroppen och undvika hälften av dem? man vet ju inte vilka som är smittade ändå:crazy:

Jag läste någonstans ( har ingen källa), att för att utveckla borrelia tar det ca 12 timmar att överföras från en smittad fästing till hund/människa. Om jag då noggrant går igenom hunden varje dag ( inom 12 timmar) och plockar bort fästingar som satt sig, är det då värt att sätta på dessa gifthalsband?

Vad har ni för upplevelser? Känner ni till många hundar som smittats och blivit riktigt sjuka, eller är vi bara "nojjiga" som ska skydda oss från allt?
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag har hört att det där med "12 timmars-regeln" bara är myt och att en smittande fästing smittar betydligt snabbare än så.

Jag har en vän som hade en hund som blev smittad av.. någon fästingsjukdom. Minns inte vilken, men han hade problem till och från hela livet samt var tjock och verkade ha otroligt svårt att gå ner i vikt. Den vännen har nu Scalibor på hundarna för att ha det starkaste och bästa.

Har också en vän vars hund drabbats av fästingsjukdomar, men efter medicinering osv så märker man tydligen inget av det och hunden ska må bra nu (jag har inte träffat den på länge). Hon har inget gift på sina hundar mot fästingar utan kör på naturliga grejer som ska fungera avskräckande.

Annars har jag mest erfarenheten att hundar verkar få massor av fästingar men inte hör man så jättemycket om att de blir sjuka. Själv är jag inte jätteorolig, jag är mer orolig för biverkningar av diverse gifter som man har på hundarna än vad jag är för sjukdomarna. Å andra sidan hade jag säkert tänkt tvärt om ifall någon egen hund blivit smittad.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag känner vars hund fick en fästing, blev smittad o fick avlivas då den inte gick att få frisk samt hade ett uselt liv pga sjukdomen o dess komplikationer.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Min hund fick avlivas i sviterna av borrelia och jag känner till flera andra hundar som också blivit sjuka i fästingsjukdom och fått avlivas.

Jag sätter hellre på hunden gift än riskerar fästingsjukdom. Tyvärr så får min hund fästingar trots fästingmedel, men jag gör i alla fall vad jag kan för att minska risken.

Jag har läst lite om vaccinet och ska läsa på mer innan jag bestämmer mig för om jag ska vaccinera eller inte. Dock tänker jag såklart fortsätta med fästingmedel ändå, det finns ju fler sjukdomar och jag bor i ett väldigt fästingrikt område och har en ras med mycket päls som fästingarna kan gömma sig i.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag tycker jag läser rätt ofta om hundar som blivit drabbade av fästingsjukdomar, med rätt stora konsekvenser.

Borreliavaccibet är ju helt nytt (men testat innan det kom ut på marknaden såklart). Tydligen håller man på attta fram ett till mmänniskor också men det dröjer.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Min erfarenhet är att det inte är jättevanligt att hundar smittas av fästingbett - men det händer. Jag bor i Mälardalen = mycket färstingar. Men min egen fina gamling fick borrelia och det gjorde honom aggressiv mot andra hundar (det var så jag tog honom till vet och började utreda) vilket idag är bättre men han har kvar en osäkerhet från det han var med om när han var sjuk så helt 100 är han inte, han blir lätt osäker om en hund tränger honom. Han verkar annars inte ha några men av det.

Och en hund som haft borrelia har (vad jag förstår?) det latent i kroppen på ngt sätt varpå en fästing som inte annars skulle smitta med sjukdomen på honom kan få den att blossa upp igen. Så han måste skyddas från fästingbett i resten av sitt liv.

Jag tycker att man ska följa sin magkänsla. Det finns dom som inte blir sjuka trots hundratals bett, och det finns dom som åker dit på några få. Man kan aldrig skydda hunden helt om man vill ge hunden ett aktivt liv med tillgång till skog och mark.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag har blivit smittad med borrelia och känner flera hundar IRL som fått fästingburna sjukdomar - däremot ingen som inte tålt fästingmedlen. Pest eller kolera, jag väljer att ha Scalibor på mina hundar.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Min systers hund blev biten och sjuk av en fästing, men det var i och för sig i Moskva, där de har de sibiriska. Fästingen hade bitit sig fast i armvecket på honom och upptäcktes inte förrän efter några dagar. Han hade varit lite hängig, men det var varmt och syster var inte så orolig till en början. Morgonen när hunden (en labrador) inte ville äta förstod hon förstås att något inte stod rätt till. Förde honom till veterinär som undersökte och till slut hittade fästingen. Han lades direkt in på dropp och pumpades full med mediciner i flera dagar. Var nära att dö - hade syster inte hämtat in honom på morgonen hade han inte ens överlevt dagen. Dröjde ett år innan han var helt återhämtad från den pärsen.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag känner flera hundar som blivit jättesjuka och antingen fått avlivas eller pensioneras av fästingburna sjukdomar. Det är jätteallvarligt och tycks bara bli vanligare och vanligare.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag är orolig för fästingar, men också för giftet i fästingmedel. Just nu använder jag Stronghold på hunden, men vi bor i ett område med mycket fästingar och han får tyvärr fästingar trots medel. Min hund har också extremt mycket och väldigt tät päls så fästingarna är svåra att hitta.

Jag överväger Scalibor och jag kommer också undersöka hur borreliavaccineringen fungerar.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

KL*

Vill man ha ett giftfritt alternativ kan man använda Fixodida. Det är miljövänligt och inte giftigt, vet inte hur effektivt det är i jämförelse med andra preparat men jag använder det på mina katter och är nöjd. Bättre än Frontline tycker jag. En och annan fästing har dom fått men mina katter har fri tillgång på torrfoder ute så jag kan inte säkert veta att alla får sin dos varje dag (det ges i maten).

Efter som att jag måste undvika att fästingarna biter helt på min gamling som har haft borrelia och så rekommenderades jag att använda scalibor på honom. Valpen har fått fixodida då jag hade en skvätt kvar från förra året och det fungerade jättebra.

Kan fö tillägga att min systers hund precis blivit av med sitt scalibor pga skakningar som misstänks ha orsakats av halsbandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering om fästingsmitta

Jag läste någonstans ( har ingen källa), att för att utveckla borrelia tar det ca 12 timmar att överföras från en smittad fästing till hund/människa. Om jag då noggrant går igenom hunden varje dag ( inom 12 timmar) och plockar bort fästingar som satt sig, är det då värt att sätta på dessa gifthalsband?

Alla familjens hundar under de senaste 15 åren, sammanlagt 7 stycken, har haft fästinghalsband, så länge detta funnits, innan dess använde vi Frontline. Ingen av dem har haft några biverkningar av det, och ingen av dem har heller fått några fästingburna sjukdomar. Det händer enstaka gånger att fästingar sätter sig på dem trots halsbanden, men då verkar de vara döda när vi hittar dem.

Dessutom verkar fästinghalsbanden skydda ägaren också, jag har inte haft en fästing själv, sedan jag började använda halsbandet, förmodligen för att hunden går och stryker av sig mot byxbenen.

Ett fåtal hundar verkar vara allergiska mot halsbanden, och då får man förstås låta bli att använda dem. Men om de inte har några problem av dem, kan jag inte inse varför man ska utsätta dem för risken av dessa riktigt otäcka, fästingburna sjukdomar.
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Det tar 24 timmar för borreliabakterierna att överföras från fästing till hund. Vad gäller anaplasma vet jag inte. Det nya vaccinet förhindrar att borrelian kan ta sig från fästingens tarm till fästingens spottkörtlar. På så sett får borrelian aldrig en chans att komma in i hundens kropp. Vaccinet har funnits ett år i Tjeckien och blivit testat på hundar. Senaste siffran jag såg var att det kommer för människor 2018, det fungerar alltså.

Fästingsjukdomar är relativt vanliga i Stockholmsområdet/Sörmland där ca 30-40% av fästningarna är smittade. Ser dagligen fall på klinik med hundar som blivit smittade av borrelia och/eller anaplasma. De flesta blir bra på behandling, men ibland krävs en längre kur med antibiotika än de vanliga 3 veckorna. Det är en svår sjukdom att upptäcka, svår sjukdom att behandla och bli av med. Ibland blossar sjukdomen upp igen senare i livet och den kan ligga latent länge innan hunden börjar få symtom.

Den nya fästinghalsbandet är för övrigt ok för hunden att bada med och enligt tillverkaren är det inte heller lika vanligt med hudreaktioner som vid Scalibor. Scalibor är gjort av ett annat material och man har sett att en del hundar reagerar lite allergiskt på just det materialet (det är alltså inte det verksamma ämnet de reagerar på utan materialet halsbandet är gjort av).
 
Sv: Fundering om fästingsmitta

Har en hund som nyligen fick anaplasma och jag brukar ha frontline på honom. I år tror jag att jag satte på det för sent. Och jag säger att hellre gift än att få en sjuk hund. Han var beteeneförändrad ett tag, skotträdd, nervös och ville inte gå längre promenader än 10 min ett tag, flåsade jättemycket efter knappt någon ansträngning. Ska till vet på tis för att se om han har några titrer kvar. Nu vet jag inte om han kommer att få sviter av detta. Men har en träningskompis vars hund blir "koko" i huvdet emellanåt av det, det har blivit kroniskt hos honom, så hon kan inte tävla med hunden mer....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 642
Senast: Rouise
·
Hundhälsa så är sesongen igång igen och 2 fästingar har vi plockat från vår golden. Hon verkligen drar till sig all ohyra:/ Fästingmedel med...
2
Svar
36
· Visningar
8 459
Senast: Disen
·
Svar
4
· Visningar
1 938
Senast: Disen
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 149
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp