Fästingskydd deluxe?

Tack för info:)



Jag använder expot, har vallhundsras och är lite nojjig med fästingmedel.
Har vallhundras - men inte nojjig :D Mina har provat nästan allt och det enda en av dom reagerar starkt på är det som anses mildast - Frontline. Galen klåda blir det. Möjligtvis har jag märkt av en envis överdriven fällning i år med Nexgard, men i övrigt fungerar det lika bra som Bravecto.
 
Sambon var ute i skogen någon timme med Lasse igår och på kvällen plockade vi inte mindre än 20+ fästingar! :eek: Det var det sjukaste jag varit med om i fästingväg, de var överallt?! Han fick inte sova i sängen inatt... :angel:

Vi ger Bravecto, något jag tidigare varit lite avig emot eftersom jag hellre ger gift jag kan tvätta av om hunden skulle få någon reaktion. Men Lasse älskar att bada och med egen strand blir det ju ständig påfyllning om vi ska ha frontline eller liknande. Tycker även att det har funkat sisådär. Väldigt nöjd med Bravecto, men fortfarande nojjig över eventuell reaktion nu när tablett nummer två ska ges.
 
Förekommer främst hos Collie, men läs medan för övriga raser:

MDR1-mutationen förekommer i högst frekvens hos collie där cirka 75% av hundarna i USA, Europa, Japan och Australien bär den på minst en av allelerna (Mealey, 2013). Den finns även hos flera andra hundraser som australian shepherd (17-46%), shetland sheepdog (7-35%), långhårig whippet (42%), silken windhound (18%), McNab (17%), wäller (17-19%) och vit herdehund (14%). Raser som old english sheepdog, schäfer, english shepherd, border collie och blandrashundar är också drabbade men i lägre frekvens (Geyer & Janko, 2012). Förutom
vallhundsraser så är alltså även två vinthundsraser drabbade, dessa tycks ha erhållit sin mutation i ett senare skede än vallhundarna. Baserat på rashistoria antas det att alla hundar som bär på mutationen är ättlingar till en hund som levde i Storbritannien strax före det att uppdelningen av arbetande fårhundar till olika raser skedde på 1870-talet (Neff et al., 2004)

http://stud.epsilon.slu.se/7849/7/olsson_j_150420.pdf

För övrigt är de doser som man ger med vanliga avmaskningar och fästingmedel så låga att även de hundar med homozygot uppsättning inte ens får symptom, så att vara orolig är överdrivet, framförallt om man inte ens har någon av raserna som omnämns.
 
Jag har kört bravecto i två år men har alltid fått plocka fästingar 30+ efter varje skogspromenad på sommaren, förra veckan köpte jag prob schampo och deo säger bara OMG!! har plockat som mest 3ST efter skogspromenad.
 
Förekommer främst hos Collie, men läs medan för övriga raser:

MDR1-mutationen förekommer i högst frekvens hos collie där cirka 75% av hundarna i USA, Europa, Japan och Australien bär den på minst en av allelerna (Mealey, 2013). Den finns även hos flera andra hundraser som australian shepherd (17-46%), shetland sheepdog (7-35%), långhårig whippet (42%), silken windhound (18%), McNab (17%), wäller (17-19%) och vit herdehund (14%). Raser som old english sheepdog, schäfer, english shepherd, border collie och blandrashundar är också drabbade men i lägre frekvens (Geyer & Janko, 2012). Förutom
vallhundsraser så är alltså även två vinthundsraser drabbade, dessa tycks ha erhållit sin mutation i ett senare skede än vallhundarna. Baserat på rashistoria antas det att alla hundar som bär på mutationen är ättlingar till en hund som levde i Storbritannien strax före det att uppdelningen av arbetande fårhundar till olika raser skedde på 1870-talet (Neff et al., 2004)

http://stud.epsilon.slu.se/7849/7/olsson_j_150420.pdf

För övrigt är de doser som man ger med vanliga avmaskningar och fästingmedel så låga att även de hundar med homozygot uppsättning inte ens får symptom, så att vara orolig är överdrivet, framförallt om man inte ens har någon av raserna som omnämns.
Även hos lancashire heeler kan detta förekomma, men är nog inte så vanligt. Det viktigaste när det gäller fästingpreparat och avmaskningsmedel, är att hålla så exakt dos som möjligt. Kollade upp detta när jag fick fransk hjärtmask på min ena och skulle behandla med Advocate och sen med Milbemax varje månader under snigelsäsongerna :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 099
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
701
Hundhälsa Det är ofta trådar startas i samband med våren/försommaren om fästingar. Alltifrån vilket fästingmedel/halsband som är bäst, till att...
Svar
16
· Visningar
2 769
Senast: Ciilia
·
Övr. Hund Alltså, fy för faaaan vad snuskiga dom är! Jag har typ en sjuk fästingfobi (förmodar att jag inte är ensam.. :grin:) Nyss inkommen...
Svar
10
· Visningar
1 063
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp