Fåglar som bajsar överallt!

frittan

Trådstartare
Vet inte om jag la detta rätt, flytta om det är fel...

Undrar om det finns något man kan göra för att inte fåglarna ska bajsa överallt i hela stallet?

Som det är nu har vi massa småfåglar som bor i stallet, och de bajsar överallt.. längs hela gallren, i vattenkoppen, i krubban.. råkar du glömma ett täcke framme några dagar är de täckt av bajs sen...

Kan man stryka på nått så inte hästarna vill va på boxgallren?
Eller hur gör man?

Nät och liknande för dörrarna går ej...

Andra som haft liknande problem?

Verkar bara vara jag som störs av det, så om man kan lösa nåt vid min box iaf?!?

Kom med tips!! :bump:
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Du är inte den enda som störs av det. Det är till ock med så att det är mer eller mindre förbjudet att ha stall så att fåglar kan komma in. Det främst smittrisken med deras avföring som är orsaken. Vet inte hur det är med häststall men man får påpekande om det är i svin- eller kostall. Speciellt om det handlar om svalor som bygger bo i stallet så ska de tas ner med en gång innan de hinner lägga ägg.

Vad man gör vet jag inte mer än att stänga dörrarna och/eller se till så att det inte finns något som lockar in dem i stallet.
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Okej uhm... Men om man har stängt hela tiden så blir det ju inte så fräsch luft...

Jag gissar att de vill bo där i stallet för de äter små havrekorn ur vissa av hästarnas avföring...

Det är inga svalor, utan småfåglar.. Små bruna saker :P
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Kan man stryka på nått så inte hästarna vill va på boxgallren?

:eek:
Det var änna smidiga hästar!


:angel:

Ang fåglarna så kanske det kan hjälpa med påsar eller något "läskigt"?
Eller en duktig katt ;)
Jag har dock aldrig lyckats få bort fåglarna ur stall.
Däremot har vi inte lidit så mycket av själva bajsandet.
Men det blir riktigt jobbigt att mocka när de hackat sönder all skit till smulor :mad:
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Gråsparvseländen! De använder vattenkopparna som fågelbad så min häst vägrar dricka inne.

Jag har spänt upp ståltråd så det sitter 5 cm ovenför boxgallren där fåglarna sitter... det gillar de inte!

Våra sparvar fattar människospråk.. de två gånger Anticimex har varit i stallet för att fånga dem är de puts väck. Nästa dag är de tillbaka igen.
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Fåglar är vanedjur. Se till att ha helt stängt överallt. Ev sätt nät i något fönster och plocka ner det vanliga fönstret om det går så att luften ändå kan cirkulera något. Efter en vecka kan du öppna upp igen, men så fort fåglarna börjar samlas är det bara att återigen ha stängt några dagar.

Tyvärr det enda jag kan komma på. Ett år köpte jag till o med en bulvan i form av en bergsuv som jag satte upp i stallet men det var absolut ingen som var rädd för den :p
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Jag hade en plötslig invasion av småfåglar i stallet sent i våras.:mad:

Det flyttade in en ny häst som bajsade ut en del av havren den fick. Fåglarna var snabba på att upptäcka detta, de flög glatt in och åt!

Jag började med att minska havren till hästen (känns som slöseri med pengar om den ska bajsa ut ett par dl varje dag).
Sedan började jag att mocka på morgonen direkt efter utsläppet så det inte fanns något för fåglarna att äta i boxarna.
Alla hinkar med foder som står framme har lock (ett plus med lock är att möss och liknande inte kommer i hinkarna, skulle en häst komma lös så får de inte i sig fodret heller).
Fåglarna slutade flyga in i stallet efter några dagar när det inte fanns något kvar att äta där inne!:bump:

En månad senare var det svalor som ville bygga bo inne i stallet. Enda sättet att stoppa dem var att stänga dörrarna.
Jag har 7 m till nock invändigt så luften blev inte dålig av att det var stängt.
Dörrarna kunde stå öppna från tidig kväll fram till morgonen utan att svalorna var inne.
Efter ca 1,5 vecka hade svalorna gett upp och hittat ett annat ställe att bygga bo på så dörrarna kunde stå öppna igen!

Det som har funkat för mig är att få bort allt som de små rackarna kan äta.
Utan mat är inte stallet något roligt ställe.
Nu är det bara jag i mitt stall, det är ju inte alla som kan åka och mocka direkt på morgonen i ett inackorderingsstall.

Det kan vara idé att byta krubba på hästar som stänker mat omkring sig till en krubba med kant så de inte kan skvätta. Fodret kring krubban drar både fåglar och möss.
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

:eek:
Det var änna smidiga hästar!


:angel:

Ang fåglarna så kanske det kan hjälpa med påsar eller något "läskigt"?
Eller en duktig katt ;)
Jag har dock aldrig lyckats få bort fåglarna ur stall.
Däremot har vi inte lidit så mycket av själva bajsandet.
Men det blir riktigt jobbigt att mocka när de hackat sönder all skit till smulor :mad:

Visste att nån skulle påpeka det,råkade skriva hästarna istället för fåglarna hhaha :rofl:

Påsar? hurdå menar du?
Katten i stallet fångar ingenting, hon vill bara ha kattmat :crazy:

Jag själv fodrar ju inte med havre så slipper jobbig box att mocka, men det är så äckligt med allt bajs, i vattenkopp o krubba framför allt!
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

hästar som skiter ut hel havre bör få krossad havre istället.
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Visste att nån skulle påpeka det,råkade skriva hästarna istället för fåglarna hhaha :rofl:

Påsar? hurdå menar du?
Katten i stallet fångar ingenting, hon vill bara ha kattmat :crazy:

Jag själv fodrar ju inte med havre så slipper jobbig box att mocka, men det är så äckligt med allt bajs, i vattenkopp o krubba framför allt!
:D

Typ påsar bara som kanske skrämmer dem, vanliga plastpåsar, inte så snyggt dock och vet inte om det funkar.

Haha, vilket kattskrälle. Skaffa fågeljägarkatt istället!

Förstår det :(
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

:D

Typ påsar bara som kanske skrämmer dem, vanliga plastpåsar, inte så snyggt dock och vet inte om det funkar.

Haha, vilket kattskrälle. Skaffa fågeljägarkatt istället!

Förstår det :(

Hmm... men var ska man ha påsarna? förstår inte riktigt :D

Mja, min häst vill ju inte dricka när det ligger massa fågelbajsar i vattenkoppen, och de är ju förståeligt. Men det kommr ju en ny inom en timme efter att man rengjort.. kan ju inte stå där dygnet runt :crazy:
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Men om man har stängt hela tiden så blir det ju inte så fräsch luft...
Är det där problemet ligger skulle vilja säga att det är dags att se över ventilationen i stallet eller flytta hästen. Blir det dålig luft för att man stänger dörrarna så är det fel på den helt enkelt. Så det bör lösas så fort som möjligt. En lösning kan ju vara att ta bort lite fönster och ersätta med vindväv eller installera fläktar.
 
Sv: Fåglar som bajsar överallt!

Är det där problemet ligger skulle vilja säga att det är dags att se över ventilationen i stallet eller flytta hästen. Blir det dålig luft för att man stänger dörrarna så är det fel på den helt enkelt. Så det bör lösas så fort som möjligt. En lösning kan ju vara att ta bort lite fönster och ersätta med vindväv eller installera fläktar.

Nej, jag vet inte om det blir dålig luft, jag bara tänkte att det borde bli instängt.. men det kanske som du säger är ventilationen som avgör sånt :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 289
Senast: Crossline
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 930
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp