Bukefalos 28 år!

Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag tror (men är inte säker) att det är Globusrockarden, som många verkar tycka är lite för klen i konstruktionen... Men det beror kanske på hur mycket man tänker köra och ifall man kör själv eller med medpassagerare.

Jag har också tänkt köpa sele ifrån driveout =) Och har fått intrycket att de är bra och seriösa som säljare. Selar finns det ju för alla olika ändamål så där kan du säkert hitta någonting!

Jag har tittat lite på rockarden som är på jaboruder.se, den är liknande den som du länkade till, men sägs vara hållbarare. Den kostar från 5000 kr.
Jag har skrivit och frågat lite om den, men ännu inte fått så många svar.. =) Man vill ju gärna hitta någon som har provat den..
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Då får vi väl helt enkelt fortsätta efterlysa info om den. Jag tyckte den jag länkade till verkade bra för att den var så lätt. De som jaboruder.se har passar nog inte min häst. Han blir för stor för de modeller de har som jag kan tänka mig. Vil ha en modell där man sitter lite högt upp. Jag har en morganhingst. Har fått mail från driveout o hon verkade seriös o noga med att det skulle bli rätt o bra för mig.
/C
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Sök på Globus här i forumet. Skulle själv inte ha den till något större och nog inte ens det efter vad man hört... Någon här hade böjt skaklarna för hand:eek:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Har du fått något prisförslag från Driveout?
Tittade oxå på den vagnen du länkade till och tyckte att modellen passade mig bra. Har mailat och frågat efter referanser som jag kan rinag och pratat med.
Har du hittat någon annan vagn i denna prisklassen?
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Har fått pris på 2800 kr för deras billigaste sele. jag köpte dock en bröstsele i går av min kompis. Bröstan är dock för stor så jag måste ha en lös brösta, var köper man det? Vagnen har jag nästan bestämt mig för pga dess låga vikt o pris. Om du får ref får du PM:a mig dem också så kan vi hjälpas åt att ringa runt.
/ Christina
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja får jag svar PM jag över det till dig.

Låtar åt en sån vagn för mig med, men jag väntar tills i mars-april så kanske det dyker upp något annat.

Sele köpte jag från Direout, deras economic bröstsele. Får förhoppningsvis hem den nästa vecka :banana:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*kl*
Ni selkunniga människor vad rekomenderar ni för sele till en shettis?
Mestadels skogskörning men även kanske lite dressyr.
Helst en billig men självklart bra sele.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Sån vagn har jag oxå funderat på.
Vad kostar den? Hitta inge pris på sidan.

Vill ha en vagn som man slipper kliva i.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

man får väl maila o fråga. Jag har tänkt göra det men inte hunit, kan inte du göra det o skvallra till mig:D
/C
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

kl

Har en loksele till min en-meters-ponny. När hon är förspänd så känns det som om skaklarna skulle behövas lyftas upp på något sätt. Jag skulle vilja ha infästningen typ vid den röda pilen. Går det att köpa till något så att det funkar eller måste jag köpa ny sele? Det känns inte som om det skulle räcka med att spänna upp vid spännet som finns vid pilen.. då får inte hennes mage plats.. den gjorden är redan på det yttersta och ska ju inte sitta hårt. Om någon klok och kunnig människa kan förstå vad jag menar så hade jag varit tacksam för svar...

inlagt090314030-1.jpg


inlagt090314012-1.jpg
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

svarar mig själv och meddelar att jag fått svar på pm och ska leta bland gamla trådar.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

kl
Går det att köpa till något så att det funkar eller måste jag köpa ny sele? Det känns inte som om det skulle räcka med att spänna upp vid spännet som finns vid pilen.. då får inte hennes mage plats.. den gjorden är redan på det yttersta och ska ju inte sitta hårt.
inlagt090314030-1.jpg
Kanske bara förlänga bukgjorden (heter den så? kan inte seldelarna så bra), med en rem av något slag?
Det är nog det billigaste alternativet...

Annars kan du ju köpa en ny däckel med höga skakelinfästningar

Här var en variant också http://img1.putfile.com/main/9/26814405380.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

inlagt090314030-1.jpg



Jag har två sådana här selar. Vem tillverkar dem? Säljer dem?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Det är nog en sån där ITE.. har för mig att jag hittade en sån lapp när jag köpte den. Köpt av en privatperson så jag vet inte vem som sålt den från början. Är du nöjd med dina?

dressyr_flicka: ja.. jag får se hur jag löser det. Jag får nog fixa någon sorts rem som jag fäster i däckeln högre upp.... Jag vill ju inte få fel draglinje iheller..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag är jättenöjd med mina små selar. Har postat inlägg i "renovera gammal loksele" där det finns bilder på hur jag byggt om mina.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

KL

Någon som har nåt att säga om Driwe Outs "Rockard Optimal"? Till shettis.
Eller har någon erfarenhet aw deras importwagnar, tänker främst på ponnyrockard 016L? Wilken är att föredra?

Wad är det som gör Roslagsrockarden så magisk? Tycker den ser lite ... tråkig ut? Är det bättre att satsa på en sådan (modell comfort) istället för någon aw owanstående? Har Roslagsrockarden teleskopskaklar?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

kl

Jag kommer med en lite ny fråga om det är så att det passar in, har suttit mycket länge och läst här haha, har faktiskt lärt mig massor! Hur ligger storlekarna i selar egentligen? Ska man ha cob eller full på en stoor och ganska kraftig d-ponny?

Hur tycker ni dessa rockardarna ser ut som finns på www.mickesfyrhjulingar.com? Jag har tänkt köra på grusvägar, kanske lite gräsvägar men inget tyngre underlag eller så.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag har funderat på sådana där snabbkopplingar till loksele, men tycker uppehållsremmarna på min sele är så breda och tjocka så jag är rädd att det inte ska gå att få på spännet.
Måttsyr dom det på Tärnsjö eller säljer dom färdiga?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 269
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 727
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 054
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 486
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp