Bukefalos 28 år!

Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

jag förstår hur du menar.
har på min rockard dessa små hjul,de sitter i vinkeln där skackeln slutar och vagnen börjar. i dessa löper en lina som som fästes i bröstan,dvs att hela linan funkar som svängel och draglina,allt i ett,
linan rör sej efter hästens rörelser och hästen drar på ett bra sätt.
funkar för oss jättebra,är enkelt och billigt också.

/K
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Gud va härligt att höra att andra har det så och att det fungerar bra. Min pappa är inte så dum trots allt ;)

Till Tore90: ska komma med bilder snart, men jag hittar inte den j*vla kameran, ska sno syrrans :devil: sen kommer bilder
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag och pappa har pratat lite nu. Det finns inget bra ställe att sätta svängel på längre ner, alternativet är att vi måste sätta den strax över skacklarna.

När jag väl hade lyckats förklara för pappa varför man måste ha en svängel föreslog han detta. Man tar och sätter två små hjul (4x4cm eller nått) och sätter i rockarden (ungefär där ändarna på svängeln skulle hamlat), mellan hjulen ska en lina kunna löpa. Sen sätter man fast den linan i dralinorna. Alltså så ist för en svängel som guppar fram o tillbaka så löper draglinorna genom hjul. Pappa tyckte att eftersom när Presto tar bak ena benet o fram det andra så borde det inte vara några problem? Hoppas ni fattar :angel:

Tror ni att det borde funka?

Haha det är ju så linor och trissor inom trav funkar!:idea:
Men bara det blir tillräckligt starkt ska det funka minst lika bra:grin:
Kolla linorna på denna vagn;)
bullroc.jpg

E väll nått likanande som dessa....block?:)
block,-wire.jpg
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

japp det är exakt såna vi har tänkt ;)

Varför är det mest inom trav det används? Och varför inte mer inom vanlig körning?

Vi har även svetsat i ordning vagnen lite så det ska gå snabbare att sätta fast och att ta av selen :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tror nog att körningen är lite gammalmodig, svängel och draglinor har ju hängt med ett tag:D
Men morderna rockarder e ju så lätta så block/trissor o lina håller. En 4-hjulig vagn skulle de inte passa på.... ja jo stålwire då:angel:
Man kan ju förslagsvis ha läder eller nått skydd på linorna, vid sidorna på hästen, om linorna nu nuddar hästen:grin:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

jag undrar om någon vet var man kan få information om shettis körning. Undrar även om någon vet något körläger där man kör shettisar (hälst i närheten av skåne). Vill också gärna ha tips om böcker som handlar om körning. =)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ser inte denna sele högst inkomplitt ut eller behövs det inte mer till trav?

http://www.blocket.se/vi/17466314.htm?ca=23_7_s

inte för att jag vet vad inkomplitt är

Rockarden såg fin ut, kommer fungera alldeles utmärkt till fritidskörning. Men selen kan du kasta direkt tycker jag, blir nog billigare att köpa en ny än att göra om den. Sen måste du ju sätta på svängel på rockarden, men det är inte så svårt.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

hehe.. inkomplitt blev lite fel. inte komplett var iaf vad jag var ute efter... Jag tänkte då mest på selen.. som inte ens ser ut att ha en bukgjord eller däckelgjord.. :crazy: Är det bara folk här på buke som är så noggrana med sina selar eller? Verkar finnas väldigt många andra där ute, med andra åsikter..
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jo, vi på buke är nog ganska nogranna med selarna, eftersom om man har en skitsele så kan det i längden skada hästen.

Selen på bilden har varken draglinor eller baksele, så nej, selen är inte komplett. Även om i dom flesta butiker som dessa selar säljs i står det att dom är kompletta, tyvärr är det ju inte så. Så om man inte är så kunnig på området ska man alltid rådfråga buke först! :D

Att andra har olika åsikter om selar beror nog mer på okunnighet. Om du frågar en seriös selsäljare skulle dom aldrig ta med en sån sele i sitt sortiment.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Nä, jag menar det. Inte ens för trav på en slät travbana utan backar är den väl bra?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

bra och bra, det är ju mindre nödvändigt. Utan måste hästen också stanna/sakta ner sulkyn med svansroten ist för med bakbenen. Men eftersom en sulky är så lätt så är det nog ingen fara.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Den selen är väll igentligen till för att köras med "riktig" vagn inte trav sulky. Men jag håller med den selen duger inte till mycket så länge du inte har lust att läga många pengar på att bygga om den.

Sen att det är så många som kör med ej kompletta selar beror nog på okunskap om hur selar fungera samt priset. :)

Nu kan inte jag så mycket om trav, men om jag har fattat det rätt så drar dom sulkyn med enbart däcklen och inte med bröstan. Såg ett trav lopp på tv för inte så länge sen och där var det ett par st som hade brösta men den såg mest ut till ligga och slå å skava.

Föresten kan inge travkunig människa skriva lite om hur en travsele fungerar så kan man se skilnaden:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag får väl hoppa in som travkunnig, ;) en sulky sitter enbart fast i däckeln, antingen med QH eller remmar. Bröstan eller förbygeln gör inte så stor nytta alls, en del använder bröstan som säkerhets gjord om däckeln skulle gå sönder. Travutrustning är ju gjord för att vara så lätt som möjligt, en travsulky är välbalanserad och som människa drar man lätt en vanlig vuxen person. Det är ju en otrolig skillnad på de olika sätten att köra, det är ju ungefär som att jämnföra Western och galopp och undra varför de inte har samma saker. :D
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ser inte denna sele högst inkomplitt ut eller behövs det inte mer till trav?

http://www.blocket.se/vi/17466314.htm?ca=23_7_s

Va lite försiktig med att länka till bilder med folk sådär, många kan bli rysligt arga över att läsa kommentarer om sitt ekipage, spec i negativ mening:crazy:

Men är det en annons går den ju att ta bort å ingen vet vem eller vad man snackar om, synd de om tänker på innehållet i tråden:grin:

Men, ang bilden:angel:
Det är inte ens en travsele de där, en dålig bröstsele:crazy:
23017399.jpg

:angel::angel:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Oj... tänkte inte på det...:o
hoppas att det inte blev så nu iaf. :crazy:
Skulle gjort som du gjorde med bilden men hade inte det i tankarna då.. *lärt mig en läxa*:idea:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Använder mig av denna tråd. vad använder ni för medel när ni smörger.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 221
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 584
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 032
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 466
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp