Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Åh jag är så glad! Min svängel blev klar för några dagar sedan och på lördag ska jag åka och hämta den!!
Dock har jag monterat ner hela vagnen, haha, så jag hoppas, hoppas, hoppas att jag hinner få den klar tills på lördag/söndag. För sen så är det någon som ska köra med sin lilla ponny!!! :D :D

Lär posta massa foton och frågor, när jag har selen, svängeln och vagnen! :devil:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Kan det vara så att skakelöglorna är orginal och att tugsen är ngt som de tidigare ägarna köpt som tillval och därför inte använt orginalöglorna?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Är ju mycket möjligt kanske! Dom kanske använda den så som jag satte den för första gången för att bara prova den? :)

Men då är det inga remmar som jag kommer behöva med andra ord..?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Njae, skall du använda tugsen så behövs ju inte standardöglorna (om det nu är dessa som är remmarna förstås) :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag kan ju posta någon bild i det andra forumet, än är det inte klart! Haha, jag har ju tagit ner alla brädor så jag kan inte åka i vagnen nu. :d
Postar några bilder när vagnen är klar och ponnyn är i! Så får ni anmärka alla fel jag gör ;)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

ÅH! Nu är äntligen svängeln på och vagnen nästan klar! :D Så nu har jag varit ute och kört, åååå så kul det är! :D Både min lilla häst och jag älskar det! :laugh:

Dock vet jag inte hur bra allt sitter, har inte lyckats få några bra bilder, men här är några som är ok (dock har hon massa förstora reflexer på sig, blir lite rörigt, men men!):
cimg2054_104196141.jpg


cimg2052_104196998.jpg


Ska försöka fota lite bättre bilder! :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Härligt! :D

Det är lite svårt att se på bilderna hur det är anspänt, men iaf så skall bakselen sitta innanför svansen. Reflexer är bra, ju större desto bättre :p
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det är lite svårt att se på bilderna hur det är anspänt, men iaf så skall bakselen sitta innanför svansen
Dessutom ska man kunna bromsa med bakselen. Alltså när man vill stanna så fortsätter vagnen att rulla framåt..då ska bakselen komma i spelet och håller emot. Därför ska den fästas MYCKET längre fram - t.ex. i öglan som du inte använder till skackeln....
Här ser du ett rem som går, framåt, till skackeln och ett som bara håller upp draglinorna
sele.jpg
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jaha! Jag har funderat länge på hur jag ska göra med bakselen! :confused: Tusen tack, både -Catherine- och grelots! :D :bow:

Men det blir inte för långt fram om jag fäster bakselen i öglorna på skaklarna? Jag ska testa, idag hinner jag inte men kanske imorgon. Då fotar jag nya, bättre bilder, och så ska jag komma ihåg att ha svansen utanför! Plus att jag ska testa med bakselen i öglorna :) Bilder kommer, kanske vore bra med en liten videofilm? När jag kör, så det blir "in action"? :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Som dom andra skrev så ska bakselen ska fixas lite:)

Men skakeln blir jag fundersam över...
Vet att jag hörde att skakeln framför skakelögglan ska vara 15-20 cm lång.
Jag gjorde så på min vagn oxå först. Jag satte för och dessa blev ju nästan ögonutpetare på lilla pålle:crazy:
Kapade av dom (enkelt med en vinkelslip;)) så ca 5-10 cm sticker ut framför selens skakelöggla, blev mycket bättre!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ja, jag funderade på att flytta bak hela vagnen, men det fungerade bäst så här. Så det är därför jag inte har velat såga i den än! Men ska göra det! :)

Blir nog till helgen, hinner ändå inte köra nu och det ösregnar hela tiden! Fy :(

Men bakselen... Blir den inte för långt fram om jag fäster den i öglorna på skaklen?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Sitter bakseleremmen för långt bak på skaklarna, hinner vagnen åka för långt fram! Detta "spel" ska väl vara på en 10-15 cm ungefär i ditt fall. Att när draglinorna är spända ska vagnen inte rulla mer än 10-15 cm innan den bromsas av bakselen.

Detta kan naturligtvis vara lite olika, vet inte om det finns något speciellt mått? Jag brukar känna efter eller se när jag själv spänner för. Man kan ha längre och kortare avstånd lite beroende på hur man kör.
Men ju längre avstånd mellan draglina i drag och bromsande baksele, ju mer ryckigt blir det i hela ekipaget. För kort(inget) avstånd gör att vagnen både dras och bromsas samtidigt i värsta fall, inte bra!

Du får gärna fota mer bilder, på bara skaklarna och hästen förspänd, lite olika vinklar och när hästen körs. Har du digitalkamera så ta flera kort så kanske du kan få några som är lite mindre suddiga:idea:

Tänkte oxå på om du kunde ha skaklarna längre bak i skakelögglorna på selen, men dom är ju utåtböjda så det kommer som sagt inte att fungera så bra. Och bara bakseleremmen räcker fram så kan du ha den i första ögglan på skakeln, annars kan du skarva den, om du inte har en till öggla för bakselen på skakeln?
Bakselen ska sitta fast i skakeln, i en öggla, som helst sitter lite längre bak än det främre ögglan. Har man bara en öggla går det utmärkt att använda den.

Lite bilder på ekipage:)
http://lh4.ggpht.com/_rbbMVzlpl_o/S...sGJo/galery_1_carriage_driving_harness_07.jpg

http://lh4.ggpht.com/_rbbMVzlpl_o/S...cs/classic_stnd_breast.collar_shaft_loops.jpg

http://lh4.ggpht.com/_rbbMVzlpl_o/S... empathy collar quick release shaft loops.jpg

http://lh5.ggpht.com/_rbbMVzlpl_o/SgW0Uy185eI/AAAAAAACnvs/5boidXlVVFE/s800/DSC00294.JPG

http://lh3.ggpht.com/_rbbMVzlpl_o/SLAZwCE-JeI/AAAAAAABf64/P7oC_fntqrQ/s800/DSC00976.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Tack så mycket ännu en gång! Jättebra med bilderna!!

Jag har både en digitalkamera som jag kan filma med och en systemkamera! Tänkte be någon att fota oss och kanske även filma, när vi står stilla och när vi rör oss! Tyvärr har det hällregnat i flera dagar här, så har inte kört något, men till helgen så! :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag måste ju bara visa min duktiga kille som sattes i vagn för första gången igår! :)

Måste justera lite på selen osv. men han var kanonduktig! Var något misstänksam i början men sen knallade han på så snällt så. Angående att bakselen inte är fastsatt i skaklarna så ska det givetvis ordnas, men har inte riktigt kommit på något bra sätt att sätta fast det ännu. Funderar på att flytta öglan som sitter längre fram på skakeln som ändå bara är ivägen där framme längre bak så man kan ha den som bakselefäste istället.

värmer upp lite
31563390.jpg


31563385.jpg


vagnen på!
31563387.jpg


och kusken på plats!
31563409.jpg


31563415.jpg



:banana:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Bra att du använder hjälm vid tömkörning men helst ska man väl gå lite längre från hästen ifall den skulle sparka.

Körningen såg väl bra ut:banana:

Spänn draglinorna mer, du har väl svängel på vagnen;)
Hästen ska dra vagnen i draglinorna och skaklarna ska bara vara till styrningen, bakselen bromsar vagnen:)

Bakselen ser jag inte riktigt hur bra den sitter, hittade en bild där man ungefär ser hur den ska sitta:idea:
tan_lowther1.JPG
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Mmmm var snyggt med bruna selar! :love: Har du hittat den bilden hos någon som säjer de selarna?

Vaför sätter man gjorden över draglinorna?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det är nått utländskt företag som säljer dom, men dom kanske inte är i bästa kvalite? Dock är det ganska snyggt med bruna selar!:)

Jag har fått det förklarat för mig ang bukgjorden, men glömt de:angel:
Skulle aldrig göra så på en loksele, men det är annat med bröstsele:)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Som dressyrsele så slits ju inte selen så mycket så det är kanske tillräcklig kvalité till det. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp