Hjälp med vagn, sele, mm!

F

fannytomen

Hej!
I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte det var riktigt kul!
Dock höll jag på att ge upp x-antal gånger när jag försökte få ihop allt (har haft henne på utlånad i cirka 6 månader och jag har alltid haft kunniga personer med när jag kört henne innan). Tillslut fick jag ihop det, men det är inte vackert och jag är verkligen en super nybörjare när det gäller körning!

Vagnen är inte perfekt, men det kanske går att fixa till? Jag tycker skalkarna sitter för tajt emot på sidorna (hon har gått på sommarbete med, kan bero på den enorma magen!). Finns det något mått på hur mycket luft det ska vara mellan skalken och sidan på hästen?

Sen måste jag fråga en riktigt dum fråga (förlåt!) men hur ska jag sätta fast skalkarna på bästa sätt? Det finns en ganska stor ögla på skalkarna, men hur ska jag fästa selen på bästa sätt? Har haft olika, kunniga, personer här men jag tycker ingen har fått dit vagnen helt rätt. Tycker skalkarna glider fram för långt fram, men jag vet inte hur det ska se ut!

Jag sitter och kollar på svängeglar, men jag är inte riktigt säker på vilken modell som passar bäst (tänkte köpa ifrån Drive Out, de är så trevliga och duktiga! :) ). Just nu vet jag att det är hemskt! Men det är bara tillfälligt. Där jag har satt fast draglinorna nu, är det rätt ställe att sätta en svängegel på? Eller vart kan jag sätta den? Känns som den kommer komma lite för högt upp?

Jag har jättemånga andra frågor, men ser det okej ut annars?

Just det, selen är denna (om det kan hjälpa): http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=424

Bilderna är inte jättebra och jag hade med min INTE hästkunniga mamma som hjälp och mina små, småsyskon! :D
Kan fota mer bilder imorgon, om det är något ni vill ha bättre bilder på.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31354733.html
Ledsen att lillasyster står mitt i bilden! Och håller på att spänna fast draglinorna och de, så de sitter inte alls bra!

http://www.pixbox.se/pic_show_id31354734.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id31354735.html
Mamma (som inte kan något om hästar!) håller i Pi så hon ser inte helt lycklig ut!

http://www.pixbox.se/pic_show_id31354736.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id31354737.html
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ledsen för så mycket text! Hoppas någon tar sig tid att läsa och titta på bilderna, tack på förhand! :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Oj då! Har du ingen körklubb som du kan kontakta och fråga om det finns någon som du kan få hjälp av?

Fin häst du har för det första om än lite rund magen ;) men om du kommer igång med körningen så ska den nog bli lite smalare ;)

Du ska inte ha svansen innanför svansen utan svansen skall ligga utanpå bakselen.

Bröstan skall höjas. Höj så mycket du kan men bröstan skall inte tryckas ner av halsen.

Skakelremmarna skall inte surras fast utan de ska kunna löpa lite i skakelhållarna men du måste ha svängel för att din ponny skall slippa dra rockarden med däckeln. Anledningen till att din rockard åker fram för mycket är att bakselen inte håller igen den.

Fäst bakselen rätt så långt fram på skaklarna. Räcker de ända fram till skakelfästena så är det bra annars får du svetsa fast öglor på skaklarna så du kan fästa bakselen. Som det är nu ser det ut som du har använt baksele fästena till linhållare och det brukar följa med speciella linhållare till det. (Har du inte fått linhållare med så kan du avvakta för det är inte säkert att du behöver några till rockarden)

När du har skaffat en svängel så kan du prova att fästa den med en rem till att börja med för att se att det fungerar som det ska. Problemet brukar vara att den slår så det blir otrevligt ljud. Men du bör skaffa en svängel omdelbart. Har du någon svetskunnig i närheten så kan du be den fixa en för det behöver inte vara så avancerat.

Annars tror jag att du kan få ihop det med din rockard och sele om du gör ovanstående förändringar och sedan tar nya kort så kanske du kan få ytterliga tips :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Trevligt ekipage :) det behövs bara några justeringar..

Det kommer, säkert, mer kunniga om Berta-selen att svara sedan ...men några kommentarer...
När du kör med lösbrösta ska skacklarna inte dra vagnen (de är för att hålla upp vagnen, styrning och broms) - därför ska de inte vara fastsnurrat till selen. Fanns det inte någon ögla eller rem med selen som kan användas för detta? Det ser ut som du har använt bukgjorden.

Bakselen ska vara under hästens svans ;) och den ser något högt upp (lite petigt, bättre där än för lågt :) )

En sak som är förvirrande från Driveouts bild är fästet av bakselen. Remmen är inte för att hålla upp linorna utan för att sätta fast i skacklarna. Det är genom dessa rem, bakselen och skacklarna som du bromsar vagnen (se ovan om lösbrösta). Alltså sätta dessa rem t.ex. i samma ögla på skackeln som du också använder för däckeln. (Om du vill hålla upp draglinorna måste du ha två nya remmar!) Senare om du vill, kan du ev. svetsa öglor på skacklarna för bakselen.

När dessa två delar på selen är "rättade" kommer skacklarna inte att "glida fram för långt fram".

Ja! svängeln borde kunna fästas i mitten på den delen av vagnen. Sedan, med den på plats, kan hästen dra vagnen med draglinorna inte skacklarna. Alltså, i dragläge, ska linorna vara sträckta och skacklarna kunna "hänga" fritt.

På min vagn "lättade" jag (böjde ut lite) skacklarna i bredden så de inte tog i selen i drag eller fastnade bakom däckeln på utsidan i svängarna.

Hoppas mina förklaringar inte är för förvirrande, fråga ingen om det som är oklart - som sagt det säkert kommer flera kommentarer...

Som vanligt har en annan hunnit svara innan jag var klar ;) men men jag skickar ändå....
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Tack så mycket för era snabba svar!
Jag har läst båda två gånger, men (förlåt!!) jag har lite nya frågor nu. Jag är som sagt verkligen en nybörjare inom körningen!

Måste först säga att shettisen är riktigt tjock nu (inte bra) men hon har gått på sommarbete, och jag har bara haft igång henne i en vecka. Men snart ser hon nog lite bättre ut! ;)

Jag bor ganska långt ut på landet och det är flera mil till närmsta körskola, och dessutom är den körskolan jag hade tänkt åka till sommarstängd!

Jag tycker med bröstan sitter för långt ner, men om jag höjer den så ligger den inte jämnt emot. Den "svänger" ut, den ligger bara emot högst upp. Men det kanske är okej ändå? Jag ska höja bröstan idag, ta nya bilder och lägga in! :)

En sak hängde jag inte med på är det med draglinor och de andra remmarna. Jag vet inte vad remmen heter, men jag har ritat en bild! :P Kan jag fästa enligt bilden? Är det rätt? Eller ska jag ha en svängegel? Jag förstår faktiskt inte hur jag ska ha just dessa remmar.

Ska jag fästa remmen från bakselen direkt på skalkarna?
Samma sak med remmarna (som jag trodde var draglinorna)? De remmarna som jag nu satt fast vid vagnen. Försökte göra pilar på bilden!

Men hur ska jag fästa skalkarna vid däcklen? Skalkarna måste ju sitta fast på något sätt? Annars går det ju inte! :P Jag ska testa att fixa till det idag, dock vet jag inte hur jag ska spänna för skalkarna vid däcklen.

Tycker inte ni bakselen ser lite liten ut? Att den ligger för långt bak? Jag tycker selen verkar passa bra annars, tränset är nästan för stort, men just bakselen känns lite kort. Att remmarna kommer för långt bak, om ni hänger med?

Och igen, tusen tack för hjälpen! Jag ska genast gå ut och fixa till vagnen (tänkte försöka göra den lite bredare och fixa till skalkarna, tycker de är lite onödiga från öglan för däcklen tills de slutar).
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Kanske denna bild hjälper:
sele.jpg

Bakselen är ungefär lika lång som din och har fäste i skakeln med ett annat rem som håller draglinan.

Draglina är fäst i svängeln

Skakeln har ett eget rem som fäste i däckeln - fanns inte ett par sådana rem med din sele?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Tack!! Bilden är jättebra, nu blir det lättare att förstå! :D
Jag ska genast ut och kolla efter flera remmar, tror jag har ett par över så det är säker de. Jag känner mig helt lost bland alla remmar :o

Men eftersom jag inte har en svängel ännu, hur ska jag då göra med draglinorna? Sätta fast de i skalken?

Sen undrar jag vart jag ska sätta fast en svängel?
Kolla på bilden! Kan jag sätta en svängel där? Eller blir det för högt upp?
http://www.pixbox.se/pic_show_id31356208.html

Draglinorna räcker hela vägen bak, så det borde väl fungera! :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

tror det blir för högt upp....

svängeln ska fästas så att det blir ett bra tryck fram på bröstan tror jag.
fast jag är lite nybörjare själv. ;)
ska se ut såhär!

frågan är om du ska köra alls innan svängeln r fixad?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Kanske denna bild hjälper:
sele.jpg

har du en bättre bild på skackelinfästingen?
har samma problem som TS, finns inga bra sätt att fästa upp skackeln, den är helt slät. (ska svetsa på stopp både fram och bak, men kul att se hur andra har löst det!)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det är inte bra att köra utan svängel men visst går det att göra som du tänker men jag hade satsat på att fixa en svängel. Det är ju rätt lätt gjort, speciellt om du har någon i närheten som är svetskunnig.

Kan inte tänka mig att det blir för högt upp utan det brukar vara lättare att passa in bröstan om svängeln sitter lite högre upp. Speciellt på shettisar som oftast har en lågt ansatt hals.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det gör inget om skakeln är helt slät, hästen drar ju inte i skakeln utan i draglinorna!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Nu är jag också helt ny på det här med körning och allt men när jag ser bilden du länkade så tycker jag att draglinorna är väldigt riktade "neråt" från häst till vagn. Som den fysiknörd jag är tycker jag det borde vara mest logisk att vilka ha dragkraften (hästen i brösten) rakt i önskade rörelseriktningen för att få ut mest möjliga ur kraften som finns, för att underlätta för hästen. Är jag ute och cyklar?! :o
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Kanske denna bild hjälper:
sele.jpg

QUOTE]

Där är draglinorna lite mer som "jag tänker mig". Lite mer parallella med marken så man får ut mer av kraften hästen tillför.

(Fysiknörd som sagt! Man blir skadad av att läsa fysik, helt klart :o )
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Nu är jag också helt ny på det här med körning och allt men när jag ser bilden du länkade så tycker jag att draglinorna är väldigt riktade "neråt" från häst till vagn. Som den fysiknörd jag är tycker jag det borde vara mest logisk att vilka ha dragkraften (hästen i brösten) rakt i önskade rörelseriktningen för att få ut mest möjliga ur kraften som finns, för att underlätta för hästen. Är jag ute och cyklar?!

hoppar upp på samma cykel och håller dig sällskap. :D
ja har ingen aning egentligen!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag är ledsen att jag är så trög, men jag fattar inte riktigt hur ni tänker att jag ska koppla på vagnen?
Ska skaklen inte alls sitta fast i däcklen? För om de remmarna jag har använt för att fästa skaklen är bukgjord, ja då finns det ju inga remmar på däcklen för att fästa fast skaklen, eller?

Jag ska snart lägga in lite mer bilder, nya! När jag fixat till bröstan och bakselen.

Och jag kör inte nu, utan svängegel, bara kopplar ihop allt för att fota och testa, och så ni kan hjälpa mig med alla fel! Men kan jag inte köra utan svängegel? Om jag bara skrittar och tar det lugnt? Eller skadar det hästen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 885
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 816
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp