Fäller manen,flintis??

MagicaDeHex

Trådstartare
Vad beror det på?

Det började för ngn dag sedan. En av inackorderingarna tappar man:confused:

Hörde av en kompis att hennes häst oxå gör det.

Dom har inget problem med exem och dom har inte gått med halstäcke på minst 1 vecka.
Den ena använder pälsglans då och då, men den andra aldrig.

Dom är oroliga att all man ska försvinna! Behöver dom vara det? Någon som stött på detta innan?

Sv: Fäller manen,flintis??

Är det man och inte päls?

Min kuse kliade bort en del av manen i somras, ca 2dm baktill där den var helt bortkliad, nu när vinterpälsen kommit är det ca 1dm päls där som faktiskt ser ut som en del av manen. :angel: Börjar han fälla ser det ut som att han tappar man.

Annars borde det troliga vara att hästarna kliar sig och manen lossnar. Den här tiden på året är det kanske någon foderallergi eller liknande? Har ni hö eller hösilage? Vad äter hästarna? Foderomställning nyligen?

Får hästarna tillräckligt och balanserat tillskott av mineraler? Bland annat zink- och/eller kopparbrist kan leda till håravfall. Även överskott kan göra detsamma.. tror även att selenbrist/överskott kan ge samma symptom.

Är det man och inte päls?

Min kuse kliade bort en del av manen i somras, ca 2dm baktill där den var helt bortkliad, nu när vinterpälsen kommit är det ca 1dm päls där som faktiskt ser ut som en del av manen. :angel: Börjar han fälla ser det ut som att han tappar man.

Annars borde det troliga vara att hästarna kliar sig och manen lossnar. Den här tiden på året är det kanske någon foderallergi eller liknande? Har ni hö eller hösilage? Vad äter hästarna? Foderomställning nyligen?

Är helt säker på att det är man och inte päls:)

DEt har inte varit några foderomställningar för ngn av dessa hästar. Haft samma värden på hö hela vintern.

Får hästarna tillräckligt och balanserat tillskott av mineraler? Bland annat zink- och/eller kopparbrist kan leda till håravfall. Även överskott kan göra detsamma.. tror även att selenbrist/överskott kan ge samma symptom.

Ska tipsa om detta så att hästägarna kan kolla igenom sina foderstater igen

vi har kikat med lupp och inte sett något:confused:

Inte kliar dom sig heller

Hästarna står i olika stall dessutom med ca 5-6 km emellan och har ingen kontakt med varandra.
Hästen i mitt stall är den enda av 20 st som har så:confused:

Det där "problemet" har jag också haft, och jag har tyvärr inget bra svar på vad felet är...
Under flera vintrar (för det är bara då det hänt) har några av hästarna i vårt stall (lösdrift) tappat man och ingen vet varför (till viss del olika hästar olika vintrar). De får analyserat hösilage, uträknad foderstat med mineraltillskott eller liknande i fall det behövts, inga tvära foderbyten eller liknande. Vi har till och med haft ut veterinär som kollat dem och tagit blodprov, men allt såg tipp-topp ut. Jättemystiskt och veterinären har/hade inget bra svar på vad som orsakar det. Är inte parasiter eller täckesnötning. Peppar peppar så har vi denna vinter inte sett något mantapp ännu, så vi håller tummarna! Huvudsaken är ju att inget är "fel" - bara fåfängan som blir drabbad. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 871
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 717
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 627
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka