Falska veterinärintyg?

Mia_R

Trådstartare
Finns det inte några krav på att ett veterinärintyg ska vara äkta? Dvs måste inte en veterinär intyga att det som står är sant, eller kan de släppa igenom vad som helst bara för att säljaren är en stor kund som anlitar dem till ett hundratal hästar/år? :angel:

Anledning till att jag frågar är att det är ett mål som är uppe i rätten nu, där intygen är ändrade och ofullständiga från veterinär! Hästen är slaktad men det rör sig om en hel del pengar och försäkringsbolagen borde vara intresserade eftersom det tydligen är mkt trassel med intyg från den här veterinären. :devil:

Kan det verkligen gå till på det här viset och kan en veterinär ge ett osant intygande och komma undan med det? :eek: :confused:
 
Jo, intygen ska vara äkta, fuskar vet. så göra han det "på egen risk" och om det upptäcks så blir han väl förmodligen "prickad/varnad", det är bedrägeri att att utfärda falska intyg.

Men väljer säljaren vet. själv så bör väl inte dessa problem uppstå lika lätt.
 
Det är klart intyget skall vara äkta, framkommer en bluff så ryker det för veterinären.


Det är klart att försäkringsbolagen är intresserade av att sätta fast bluffare - det är bluffarna som gör att premierna blir onödigt höga.
 
Nej, det är inte här uppe även om målet drivs i mälardalen eftersom köparen bor här.
 
Veterinärer får inte ge ofullständiga intyg!
Då kraschar ju hela systemet där ju faktiskt veterinärer intygar att hästen är frisk för att kunna försäkras!

Hoppas veterinären du skriver om åker dit ordentligt! :devil:
 
Ja, jag hoppas både säljaren som anlitar veterinären och veterinärern åker dit. Tycker det är jäkligt fult att sätta det i system som det tydligen görs. :mad:
 
Förfalskade intyg är att betrakta som bedrägeri.

En av anledningarna till att det är KÖPAREN som väljer veterinär är väl att veterinären inte skall känna sig skyldig en någon tjänster oavsett om säljaren är "storkund" eller inte.
 
Nej, men säljaren anlitar den här veterinären och säljer 100-tals hästar/år. De flesta nöjer sig med att hästen går att A1-försäkra enligt intyg från säljarens veterinär och h*n säger ifrån att h*n inte godtar om hästen får ngn anmärkning från köparens egen veterinär och man vill att köpet ska återgå. Däremot så får man byta häst om man inte är nöjd. :( Säljaren är stor på marknaden och säljer till både ridklubbar, föreningar och privatpersoner. :angel:

Nu har det dock blivit domstolssak av det här och de som tittat på både röntgenplåtarna och intyget skulle aldrig släppt iväg hästen ua. Exemplet är även videofilmat i utbildningssyfte som avskräckande exempel. Man kan ju hoppas att veterinären som skriver intygen får sig en rejäl näsbränna iaf. :devil:
 
En av de finaste jag har hört om här nere, var en hästhandlare
som hade färdiga och underskrivna bes-intyg.
En mindre seriös vet här nere hade sålt dom till honom.
Allt han behövde göra var att fylla i hästens uppgifter och datum för besiktningen.

Hästhandlaren var 'smart' nog att skryta om detta för min vet, och denne satte omedelbums dit både veterinären och handlaren.

Folk är helt sanslösa...........

/Mike :devil:
 
Usch ! Ingen rolig handlare ! Beter man sig så får man ju ganska snart rykte om sig att inte vara seriös ! Trist för framför allt hästkrakarna.
 
Jag tror jag börjar förstå varför alla som vet vad de talar om, säger "du ska anlita DIN veterinär att besiktiga hästen du vill köpa innan köp. Inte säljarens"...
 
Japp och att man helst även ska närvara vid undersökningen så man kan fråga om det som dyker upp. :D
 
Nej! Falskt intygande är ett av de största brott en veterinär kan begå (näst att underlåta anmäla en epizooti då förstås). Bara en sådan sak som att skriva ett vaccinationsintyg och sen lämna spruta och intyg till dj.äg. som vaccinerar själv är osant intygande.
 

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp