Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Vi var en av dem som testade, men inte fortsatte.
Jag trodde dottern skulle bli helt såld. Men jag hade fel. Med ADD i botten så tog det såklart mycket energi, med tre grenar.
Ponnyn var ingen dressyrstjärna. Men det var så fint och prydligt, fast hon inte gick i form.
De blev placerade i mitten och vi alla var så glada och stolta.
Men när jag frågade om jag skulle anmäla till nästa tävling var intresset vagt.
Hoppa terräng älskar hon dock.
Ja jag själv har inte startat alls i modern tid. Tycker egentligen att det är roligare att bara träna. Tävling är mycket jobb och kostnader för några minuter på terrängbanan 😅

Idag var vi ute i hagen och hoppade lite stockar. Imorgon är det terrängträning för första gången i vår, så vi ville lufta hästarna lite innan de kommer ut på en riktig bana. Båda tände till rejält, efter att bara ridits dressyr och ut under flera månader. Solen tittade fram en stund! Vår! 🪻😊

Ja jag själv har inte startat alls i modern tid. Tycker egentligen att det är roligare att bara träna. Tävling är mycket jobb och kostnader för några minuter på terrängbanan 😅

Just fälttävlan är ju i alla fall fler minuter på banan än i en hoppklass.

Vet inte hur många gånger maken svurit över tidiga mornar och en halvdag hemifrån för 2 minuters hoppande 😆

Vill du utveckla? Vad hade du velat ha för stöd från förbundet?

Mvh,
Lady_S
När ”vi” skulle ha vår första fälttävlan var det lite svårt att navigera är min upplevelse. Var man ovän med fel folk sattes det käppar i hjulet omedelbart. Man åkte ner på listan när beslut skulle tas om tävlingar, godkända proppar osv.
Men jag hade en idé om ett ”paket” som alla nya arrangörer skulle få. På den tiden försvann fler o fler arrangörer och det var prat om hur man skulle rekrytera fler klubbar som arrangörer. Jag tyckte då att gör ett paket, skriv information/broschyr med några checklistor som man kan bocka av. Bra tips för tävling. Saker som är lätt att missa. Få en kontaktperson för första tävlingen som man kan bolla med om det behövs (även om banbyggare osv finns, så inga sådana frågor utan mer allmänna).
Något som får klubben att känna sig välkommen helt enkelt.
Jag hade flera tips och även kunde tänka mig att skriva ihop ett utkast.
Sen var det lite mer men jag minns inte riktigt.
Men det blev riktigt otrevligt från förbundets sida så jag la ner. O hoppade av arrangörsspåret även om klubben med ny styrelse delvis har hållit det levande.

När ”vi” skulle ha vår första fälttävlan var det lite svårt att navigera är min upplevelse. Var man ovän med fel folk sattes det käppar i hjulet omedelbart. Man åkte ner på listan när beslut skulle tas om tävlingar, godkända proppar osv.
Men jag hade en idé om ett ”paket” som alla nya arrangörer skulle få. På den tiden försvann fler o fler arrangörer och det var prat om hur man skulle rekrytera fler klubbar som arrangörer. Jag tyckte då att gör ett paket, skriv information/broschyr med några checklistor som man kan bocka av. Bra tips för tävling. Saker som är lätt att missa. Få en kontaktperson för första tävlingen som man kan bolla med om det behövs (även om banbyggare osv finns, så inga sådana frågor utan mer allmänna).
Något som får klubben att känna sig välkommen helt enkelt.
Jag hade flera tips och även kunde tänka mig att skriva ihop ett utkast.
Sen var det lite mer men jag minns inte riktigt.
Men det blev riktigt otrevligt från förbundets sida så jag la ner. O hoppade av arrangörsspåret även om klubben med ny styrelse delvis har hållit det levande.

Mantorpsryttarna hade en jättebra fälttävlanssatsning (kanske har fortfarande?) för vuxna och barn som var intresserade av att börja med sporten, eller var nya inom den.
Otroligt förmånligt pris där det ingick teori, dressyrträning, terrängträningar och tempoträning på galopp/travslinga.
På två vårtävlingar ingick lite coachning i mån av tid och bangenomgång av en banbyggare.

Det var samma tränare som @Bison rider för. Hon är helt helt otrolig. Hejjade på i starten och jublade när de red i mål.

Hoppas verkligen vi får snurr på lastningen i vår, så dottern kan rida för henne igen så småningom.

Mantorpsryttarna hade en jättebra fälttävlanssatsning (kanske har fortfarande?) för vuxna och barn som var intresserade av att börja med sporten, eller var nya inom den.
Otroligt förmånligt pris där det ingick teori, dressyrträning, terrängträningar och tempoträning på galopp/travslinga.
På två vårtävlingar ingick lite coachning i mån av tid och bangenomgång av en banbyggare.

Det var samma tränare som @Bison rider för. Hon är helt helt otrolig. Hejjade på i starten och jublade när de red i mål.

Hoppas verkligen vi får snurr på lastningen i vår, så dottern kan rida för henne igen så småningom.
Så härligt!
När jag skrev om ”vi” menade jag arrangör. Inte ekipage.
Men Mantorp verkar ha lockat fler ekipage och det är ju superbra!

Massa snö kvar på banan här, men det går ju att förbereda stommar till nya hinder! Idag blev det ett smalhinder till p80 och en låda till p60-p70.
20260315_140835.webp

Jag är en av dom som provat en säsong men valt att inte fortsätta (fortsätter i för sig inte med tävling i andra grenar heller 😂).
Jag hade gärna ridit enbart terrängritt då jag inte alls gillar dressyren och hoppningen. Andra faktorer som spelat in är att hästen är barfota och är svår att sko (får drogas). Vågar inte rida terrängbana barfota efter en omkullridning för 5 år sedan som satt sig i hjärnan 🤣 på träningar använder jag broddade boots som inte är tillåtna att tävla i.
Tidsaspekten och kostnaden är ytterligare en faktor då jag hellre lägger pengarna på familj, resor och såklart terrängträningar!😊

Jag är en av dom som provat en säsong men valt att inte fortsätta (fortsätter i för sig inte med tävling i andra grenar heller 😂).
Jag hade gärna ridit enbart terrängritt då jag inte alls gillar dressyren och hoppningen. Andra faktorer som spelat in är att hästen är barfota och är svår att sko (får drogas). Vågar inte rida terrängbana barfota efter en omkullridning för 5 år sedan som satt sig i hjärnan 🤣 på träningar använder jag broddade boots som inte är tillåtna att tävla i.
Tidsaspekten och kostnaden är ytterligare en faktor då jag hellre lägger pengarna på familj, resor och såklart terrängträningar!😊
Det är lätt att man fastnar på att prata om de som tävlar, men de som tränar utan att tävla är lika välkomna! :)

Mvh,
Lady_S

Sällar mig till tråden eftersom vi satsar på fälttävlan med dottern och hennes ponny. Vi börjar med sugar cup på Åby gård på Kristi himmelsfärd och så debuterar hon P70 på samma bana 2,5 veckor senare. Hoppas hitta någon mer sugar cup i distriktet också. Just nu finns det bara på Gropen i Heby men jag gillar inte sandunderlaget där.

Men jag tar gärna tips av er gamla rävar! Hur hittar man enklast stallplats vid tävling? Boende? Alla tips ni kan komma på uppskattas. Vi kommer nog åka till Hofors, Trossnäs och Mantorp under säsongen. (När jag själv var aktiv hade vi flera banor inom kort avstånd så övernattning inte behövdes.)

Rent utrustningsmässigt - vilka brodd är bäst? Samma med blindbrodd?

Näst på tur för oss är iaf inomhusterräng på Jälla för Anna Fagrell nästa helg. Sen hoppas vi kunna åka till Stina Aronsenius på Nynäs gård så snart underlaget tillåter.

Sällar mig till tråden eftersom vi satsar på fälttävlan med dottern och hennes ponny. Vi börjar med sugar cup på Åby gård på Kristi himmelsfärd och så debuterar hon P70 på samma bana 2,5 veckor senare. Hoppas hitta någon mer sugar cup i distriktet också. Just nu finns det bara på Gropen i Heby men jag gillar inte sandunderlaget där.

Men jag tar gärna tips av er gamla rävar! Hur hittar man enklast stallplats vid tävling? Boende? Alla tips ni kan komma på uppskattas. Vi kommer nog åka till Hofors, Trossnäs och Mantorp under säsongen. (När jag själv var aktiv hade vi flera banor inom kort avstånd så övernattning inte behövdes.)

Rent utrustningsmässigt - vilka brodd är bäst? Samma med blindbrodd?

Näst på tur för oss är iaf inomhusterräng på Jälla för Anna Fagrell nästa helg. Sen hoppas vi kunna åka till Stina Aronsenius på Nynäs gård så snart underlaget tillåter.

Finns en facebooksida som heter Boxplats brevid tävling. ( Ja det är felstavat men hon som startade gruppen är från England) där erbjuder i princip alla som har privat uppstallning boxar.

Sen en ponny ska inte ha stora brodd som i hoppningen. Jag kör mest vanliga isbroddar på fram och bak om underlaget är ok. Är det lite djupare så har jag gräsbrodd bak. Det beror ju lite på hur balanserat man rider i svängar osv. Jag hade frågat din tränare nästa helg. Känns det osäkert så kör på dom minsta gräsbrodden.

Känns det osäkert så kör på dom minsta gräsbrodden.
Tycker inte att jag hittat mindre gräsbrodd än 12mm, vilket känns gigantiskt. Hittills på träningar har vi använt nya isbrodd. Ponnyn är en maxad D från Irland, jag gissar connemara/fullblod, som det finns ganska mycket fart i.
20250828_175304(1).webp

Tack för grappnamnet, har letat efter den men kom inte ihåg vad den hette!

Träning igår, finns det något bättre än att avsluta arbetsveckan med att dra till terrängbanan och hoppa i kvällssolen?
Andra träningen för året och Ärtans var en stjärna! Så häftigt att hon är 17 år, aldrig gått terräng innan jag köpte henne och blivit så himla säker. Jag känner mig helt trygg på henne, styr, håller i mig och hon löser resten som om hon skulle gjort detta hela livet.
Hon är en sån fantastisk liten häst på så många vis 😍

Screenshot_20260328_044451_Gallery.webp

Film
https://www.facebook.com/share/r/18CBTPTHHT/

Träning igår, finns det något bättre än att avsluta arbetsveckan med att dra till terrängbanan och hoppa i kvällssolen?
Andra träningen för året och Ärtans var en stjärna! Så häftigt att hon är 17 år, aldrig gått terräng innan jag köpte henne och blivit så himla säker. Jag känner mig helt trygg på henne, styr, håller i mig och hon löser resten som om hon skulle gjort detta hela livet.
Hon är en sån fantastisk liten häst på så många vis 😍

Visa bifogad fil 183171

Film
https://www.facebook.com/share/r/18CBTPTHHT/
Hon är som en tiger på banan! :love: är ni med hemma i början av Maj? Flera klubbkompisar till oss kommer då.

Ja, planen är att rida bägge Mantorp, ska bara ta oss igenom hoppningen 😅

Kommer ni ner?
Inte då, startar sugar cup hemma några dagar senare. Möjligt att vi kör ner och tittar på terrängen bara över dagen, för det mentala. Men nästa gång efter det som Mantorp har ska vi vara med är planen :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka