Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

De gjorde en jättebra dressyr, 63,571%, men Stig halkade i halten på något sätt. Bytte till hoppsaker och red fram och han halkade till igen, stannade en gång på framhoppningen. Sen stannade han på första hindret men hoppade alla fint efter det. Fram till sista där han stannade två gånger. Dottern sa att hon knappt fick kontakt med honom på banan, varken med rösten eller tyglar/skänkel. Jag misstänker att han tycker att det var för osäkert underlag och blev spänd. Självklart hade vi brodd, men hade kanske behövt större 🤷 nu tar vi en sväng till vår närmsta, lilla terrängbana tillsammans med kompisen och laddar om för Hofors om två veckor. Glädjs åt en bra dressyr och att allt runtomkring gick så bra!

Tillägg, han har gräs fläckar på kotorna bak så han halkade verkligen rejält. Inte konstigt att han blev osäker. Har gått med den storleken på brodd på samma bana innan men då har marken varit fuktigare och gett bättre fäste. Så ju mer jag tänker på det så lär vi nog ha större brodd till tävlingen där i juli.

Tillägg, han har gräs fläckar på kotorna bak så han halkade verkligen rejält. Inte konstigt att han blev osäker. Har gått med den storleken på brodd på samma bana innan men då har marken varit fuktigare och gett bättre fäste. Så ju mer jag tänker på det så lär vi nog ha större brodd till tävlingen där i juli.
Vad skönt att det kändes bra med formatet och allt runtomkring. Fungerade tränsbytet som ni tänkt? (För det var väl du som skrev olika träns mellan dressyr och hoppning för ett tag sedan?)
Var underlaget halt trots att det inte var blött? Vad är det för mark?

Vi har haft för små brodd en gång. Då regnade det kraftigt och vi hade glömt broddlådan hemma. Vi svängde in till en lantbruksbutik som dock bara hade isbrodd. Då krävs mer balanserad ridning än vad dottern kunde prestera, och de vägrade ut sig på en oxer i nedförsbacke.

Bättre lycka nästa gång! ❤️

Vad skönt att det kändes bra med formatet och allt runtomkring. Fungerade tränsbytet som ni tänkt? (För det var väl du som skrev olika träns mellan dressyr och hoppning för ett tag sedan?)
Var underlaget halt trots att det inte var blött? Vad är det för mark?

Vi har haft för små brodd en gång. Då regnade det kraftigt och vi hade glömt broddlådan hemma. Vi svängde in till en lantbruksbutik som dock bara hade isbrodd. Då krävs mer balanserad ridning än vad dottern kunde prestera, och de vägrade ut sig på en oxer i nedförsbacke.

Bättre lycka nästa gång! ❤️
Tränsbytet funkade jättebra! Han tyckte till när vi tog av dressyrtränset så det kändes bra att ha en grimma på honom då.

Marken är lerjord, ganska ojämn eftersom den betas av får/kor när banan inte används. Det torra gräset blev halt. Och eftersom det kommit småregna under veckan var det hal lera nån cm ner i marken. Inget för brodden att greppa i. Det var många med hinderfel i hoppningen så det påverkade nog känsliga hästar. Ska bli intressant att se hur det går i 3* i em.

Vi har tränat i Boxholm idag 😍
Banan hamnade i en del förfall när de slutade ha tävlingar men nu har den rustats upp en del och fått många fina hinder.
Ärtan kändes väldigt glad och taggad och hoppade väldigt trevligt ❤️
PXL_20260530_092914901.PORTRAIT.ORIGINAL.webp

Vad betyder ”ec” under terrängen i Equipe? Har för mig att det är att man har missat ett hinder/hoppat fel, men är två st som fått det på nerhopp resp vatten och där finns ju inga alternativa hinder bredvid. Nerhoppet kan ryttaren såklart ha missat men vattnet känns ju typ omöjligt att bara rida förbi.

Vad betyder ”ec” under terrängen i Equipe? Har för mig att det är att man har missat ett hinder/hoppat fel, men är två st som fått det på nerhopp resp vatten och där finns ju inga alternativa hinder bredvid. Nerhoppet kan ryttaren såklart ha missat men vattnet känns ju typ omöjligt att bara rida förbi.

Precis, det står för ”Fel väg”. Gäller det tävlingen igår så var det en som missade nerhoppet, korrekt, och en som råkade hoppa B-hindret som var inflaggat för annan klass.

Jag har varit tävlingsledare och tävlat fälttävlan i helgen. Få saker gör en så trött, men också så glad. Alla hjälpsamma människor och glada ryttare och hästar. :love:

För egen del gjorde vi en (med våra mått mätt) bra dressyr på 63%, en okej hoppning med en bom ner och tog ett stort steg framåt i terrängen där vi var felfria på hinder och bara en sekund över tiden. :eek: Vår snabbaste runda innan var en dryg halvminut över tiden. :bag:

Mvh,
Lady_S

Jag var banbyggare i helgen. Planen var egentligen att starta själv, men min häst är inte riktigt ok.. Så blandade känslor, kul att hänga med fälttävlansgänget förstås men jag var avundsjuk också 😔

Funderar också på hur jag ska få till tävling på hemmaplan i augusti. Ni som är runt på många banor, hur fungerar det på de ställen där det inte finns uppstallning intill terrängbanan? Jag fattar att det inte är optimalt, men det är väl fler banor som har så?

Tränsbytet funkade jättebra! Han tyckte till när vi tog av dressyrtränset så det kändes bra att ha en grimma på honom då.

Marken är lerjord, ganska ojämn eftersom den betas av får/kor när banan inte används. Det torra gräset blev halt. Och eftersom det kommit småregna under veckan var det hal lera nån cm ner i marken. Inget för brodden att greppa i. Det var många med hinderfel i hoppningen så det påverkade nog känsliga hästar. Ska bli intressant att se hur det går i 3* i em.
Jag hade nog valt isbrodd då, men det kanske ni hade? Är det torrare på lergjord blir det stenhårt och då hade jag definitivt inte broddat med större. Isbrodd passar till mkt och ni har ju bara en ponny. Finns ju runda spetsiga oxå som går ner lite mer som man kan ha på yttersidan bak för att minimera tramprisk om man vill ha lite mer fäste. Isbrodden är ju fyrkantig och går ju inte ner i marken på samma vis.

Jag var banbyggare i helgen. Planen var egentligen att starta själv, men min häst är inte riktigt ok.. Så blandade känslor, kul att hänga med fälttävlansgänget förstås men jag var avundsjuk också 😔

Funderar också på hur jag ska få till tävling på hemmaplan i augusti. Ni som är runt på många banor, hur fungerar det på de ställen där det inte finns uppstallning intill terrängbanan? Jag fattar att det inte är optimalt, men det är väl fler banor som har så?
Eh ja typ majoriteten :D Brukar finnas en lista på privata alternativ på de tävlingarna.

Hur fungerar vad? Jag hänger inte riktigt med, vad skulle uppstallning vid terrängbanan påverka? 😅

Eh ja typ majoriteten :D Brukar finnas en lista på privata alternativ på de tävlingarna.
Det är vanligt alltså? Här är planen dressyr och hoppning inne på ridskolan och där finns uppstallning. Sen terräng dagen efter typ 2 mil därifrån.

Hur fungerar vad? Jag hänger inte riktigt med, vad skulle uppstallning vid terrängbanan påverka? 😅
Jag har (i modern tid) bara varit i timrå och där sker alla moment inom typ 50 m från deras fantastiska gäststall. Jag tänker att folk kommer tycka det är krångligt om de inte har en box att dumpa hästen i 🤣

Det är vanligt alltså? Här är planen dressyr och hoppning inne på ridskolan och där finns uppstallning. Sen terräng dagen efter typ 2 mil därifrån.
Det är visserligen inte så vanligt att ha 2 mil till terrängbanan. Men jag har bara stött på uppstallning på tävlingsplatsen vid stora nationella tävlingar med minst 3 stj och internationella tävlingar. Aldrig annars.

Dessutom verkar ingen vilja stå på tävlingsplatsen heller idag för alla vill ha hage plus att det är mkt billigare att stalla upp privat. Så det blir inga som helst problem att inte ha uppstallning men däremot vill folk kunna boka hos privata runtom och då är det bra om arrangören har en lista över folk som kan hyra ut boxplatser.

Det är visserligen inte så vanligt att ha 2 mil till terrängbanan. Men jag har bara stött på uppstallning på tävlingsplatsen vid stora nationella tävlingar med minst 3 stj och internationella tävlingar. Aldrig annars.
Jag har byggt terrängbana hemma på min gård och får inte plats med alla moment här (och gruvar mig för parkeringen 😅) så att ha på olika ställen är enda lösningen för att få till en tävling. Men det låter ju bra om det är vanligt utan uppstallning. Vad gör ni av hästen när ni går banan och sånt, står de snällt i släpet eller har ni med hästskötare som får hålla?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka