Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Såg en på fb som slumpade bort en fin irländare, storhäst, 6 år, som bara varit i Sverige i en månad men de har redan försökt träna så mycket att tjejen åkt av två gånger och brutit handleden. Så fin häst som på beskrivningen lät väldigt lik Stig! Hade jag haft råd hade jag köpt den och bara låtit den vara ett bra tag och sen börjat om med den. Känns som att man kan göra ett kap där om man ger den tid.

Såg en på fb som slumpade bort en fin irländare, storhäst, 6 år, som bara varit i Sverige i en månad men de har redan försökt träna så mycket att tjejen åkt av två gånger och brutit handleden. Så fin häst som på beskrivningen lät väldigt lik Stig! Hade jag haft råd hade jag köpt den och bara låtit den vara ett bra tag och sen börjat om med den. Känns som att man kan göra ett kap där om man ger den tid.
Ja, den såg väldigt trevlig ut! ❤️

Update!

Vi rev av en H80 hemma i helgen, 1 h efter min dressyrstart var jag tillbaka efter avslutad terräng! :D
Körde hoppningen i terrängskydden och sparade ytterligare tid där. :angel:

Dressyren mycket bättre än förra starten, felfri hoppning och felfri på hinder i terrängen. :banana:
IMG_2091.webp

Update!

Vi rev av en H80 hemma i helgen, 1 h efter min dressyrstart var jag tillbaka efter avslutad terräng! :D
Körde hoppningen i terrängskydden och sparade ytterligare tid där. :angel:

Dressyren mycket bättre än förra starten, felfri hoppning och felfri på hinder i terrängen. :banana:
Visa bifogad fil 188155

Såg att det gick bra, kul!

Men vad hände egentligen i den där klassen?
Så galet mycket straff 😅
Inte på dig men hela klassen.

Förra året gick dressyren och banhoppningen på Grevagården under förmiddagen och terrängen på ljuslingsbacken på eftermiddagen.
Nu kör de alla grenar på Ljuslingsbacken och man rider terrängen 45 minuter efter hoppningen. Jag känner att det formatet blir för stressigt för mig. Jag vill ha lite mer tid att landa, äta något och förbereda terrängen.
Nej? Du rider väl dressyren och sedan efter 45 min banhoppningen i terrängutrustning och direkt ut i terrängen efter hoppningen. Som dom hade under pandemin. Jag älskar det upplägget.

Det brukar aldrig vara så många startande där att du behöver vänta på prisutdelning.

Nej? Du rider väl dressyren och sedan efter 45 min banhoppningen i terrängutrustning och direkt ut i terrängen efter hoppningen. Som dom hade under pandemin. Jag älskar det upplägget.

Det brukar aldrig vara så många startande där att du behöver vänta på prisutdelning.

Inte enligt proppen.
Då ska man rida dressyr och hoppning inom 30 minuter och sen terrängen efter ca 45 minuter.
Jag känner som sagt inte att det passar mig alls.

Sen fyller jag visst år samma dag så vi ska iväg på annat äventyr istället 😁

Inte enligt proppen.
Då ska man rida dressyr och hoppning inom 30 minuter och sen terrängen efter ca 45 minuter.
Jag känner som sagt inte att det passar mig alls.

Sen fyller jag visst år samma dag så vi ska iväg på annat äventyr istället 😁
Men gud så värdelöst! Jag trodde när dom skrev om det att det skulle bli pandemi-upplägget. Nä detta upplägg hade jag inte heller åkt på.

Nu laddar vi för att åka till Åby igen. Tredje gången gillt? Har inte direkt haft bästa uppladdningen pga värmen, men senaste 10 dagarna har fokus ändå varit på positivitet och att de ska vara bästisar, prestation är egalt. Målet idag är att komma runt och ha kul, jag tänker inte ens bry mig om resultatet.

Planen då? Dressyren rids i hoppsadeln. Samma träns används, vi byter bara bett och tyglar mellan, sätter på förbygel och benskydd. Dvs så få moment som möjligt för att inte skapa inre stress hos ponnyn. Sen börja framhoppningen med att lägga upp galoppen ordentligt. Och som vanligt samma motto som alltid, ett hinder i taget. Det har faktiskt gjort mycket för dotterns ridning, att hon inte fokuserar på hela banan för det blir överväldigande.

Så, nu hoppas vi på att vår plan fungerar. Att det är 10 grader svalare kommer säkert också att hjälpa!

De satte upp en bra galopp och hade en jättebra framhoppning! Det räckte till hinder 4. Jag förstår verkligen inte vad som blir fel. :( nu lägger vi ner fälttävlan för säsongen. Fortsätter att träna dock. Men tävlar bara hoppning och dressyr. Så får vi se hur vi gör nästa säsong.

De satte upp en bra galopp och hade en jättebra framhoppning! Det räckte till hinder 4. Jag förstår verkligen inte vad som blir fel. :( nu lägger vi ner fälttävlan för säsongen. Fortsätter att träna dock. Men tävlar bara hoppning och dressyr. Så får vi se hur vi gör nästa säsong.
Hinder 4 i banhoppningen eller terrängen?
Träna på, och se om dottern vill försöka igen i vår! ❤️

Jag vet inte vem ni hopptränar för men jag hade skickat en film från fälttävlanshoppnigen och en vanlig hopptävling till Er hopptränare för analys. Eller till er terrängtränare om det är en erfaren ryttare och tränare.

Jag vet inte vem ni hopptränar för men jag hade skickat en film från fälttävlanshoppnigen och en vanlig hopptävling till Er hopptränare för analys. Eller till er terrängtränare om det är en erfaren ryttare och tränare.
Jo jag ska prata med båda två.

Hur länge rider ni fram till dressyren? Jag hade också problem med min fälttävlanshoppning, det blev dock inte stopp mest bara orytmiskt och rivningar. Det hjälpte lite att försöka galoppera igång ordentligt efter dressyren men inte helt. Tänker att det kan ju vara själva den fysiska biten av att ha gjort en dressyrframridning innan som gör att hästen blir trött/kroppen känns annorlunda och det går ju inte bort för att man försöker få igång galoppen efteråt.

Jag tänker att man skulle ju kunna experimentera med att verkligen minimera framridningen och helt strunta i dressyrpoängen. Typ bara skritta fram, gå direkt in på banan, rida lätt, strunta i form osv och bara göra tillräckligt för att kunna ta sig igenom programmet utan att få felridning. Eller hur är det nu, finns det något resultatkrav i dressyren för att få rida vidare...? 😬

Hur länge rider ni fram till dressyren? Jag hade också problem med min fälttävlanshoppning, det blev dock inte stopp mest bara orytmiskt och rivningar. Det hjälpte lite att försöka galoppera igång ordentligt efter dressyren men inte helt. Tänker att det kan ju vara själva den fysiska biten av att ha gjort en dressyrframridning innan som gör att hästen blir trött/kroppen känns annorlunda och det går ju inte bort för att man försöker få igång galoppen efteråt.

Jag tänker att man skulle ju kunna experimentera med att verkligen minimera framridningen och helt strunta i dressyrpoängen. Typ bara skritta fram, gå direkt in på banan, rida lätt, strunta i form osv och bara göra tillräckligt för att kunna ta sig igenom programmet utan att få felridning. Eller hur är det nu, finns det något resultatkrav i dressyren för att få rida vidare...? 😬
Det är helt klart en idé!
Tror inte att det är något poängkrav. Dressyrresultatet kom först ca 45 min efter avslutad hoppning i lördags.

Vi har tillbringat dagen i Katrineholm där dottern red regionfinal i Sugar Cup. Jag har inte varit på den banan tidigare, men det fanns verkligen en trevlig variation på hinder. Förmiddagens träning gick kanon, vid eftermiddagens uppridning var nog både dotter och ponny lite trötta men de gjorde en felfri runda med fina omdömen från inverkansdomarna.

IMG_9287.webp

Jag var på Åby och tävlade H90 igår. Jag är väldigt nöjd med min häst, han är rädd för lantbruksdjur och tävlingen hålls som ni kanske vet på en bondgård. Men han var modig och passerade ko-mammorna, var förklarligt spänd i dressyren så det är inget att skriva hem om. Jag är glad över en felfri hoppning och (på hinder) terräng, men jag måste sluta ta det säkra före det osäkra och galoppera! :banghead: Han är bra i terrängen, jag måste bara lita på att vi kan så att jag ger oss en chans att klara tiden också.

Mvh,
Lady_S

Jag var på Åby och tävlade H90 igår. Jag är väldigt nöjd med min häst, han är rädd för lantbruksdjur och tävlingen hålls som ni kanske vet på en bondgård. Men han var modig och passerade ko-mammorna, var förklarligt spänd i dressyren så det är inget att skriva hem om. Jag är glad över en felfri hoppning och (på hinder) terräng, men jag måste sluta ta det säkra före det osäkra och galoppera! :banghead: Han är bra i terrängen, jag måste bara lita på att vi kan så att jag ger oss en chans att klara tiden också.

Mvh,
Lady_S
Var underlaget bättre på söndagen efter regnet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka