Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Fast jag ville ju inte hoppa 80?

Maxhöjden är 80 cm, inte alla hinder 😊
Jag tävlar H80 och hsr ridit på ett gäng olika platser nu, det är få hinder som faktiskt är 80 cm och de är alltid väldigt pedagogiska och inbjudande för hästen, då just höjden kommer du inte behöva känna oro för.

Jag tävlar H80 och hsr ridit på ett gäng olika platser nu, det är få hinder som faktiskt är 80 cm och de är alltid väldigt pedagogiska och inbjudande för hästen, då just höjden kommer du inte behöva känna oro för.

Fast jag vill inte hoppa 80. Förstår inte varför det ska vara så svårt att läsa vad jag skriver?

Jag har hoppat 90 cm stockoxer i Hofors, så jag vet precis hur högt 80 cm är. Men jag vill inte hoppa den höjden.

Det var inte så jag menade utan att en 80 bana inte består av hinder som alla är 80 cm höga om det var det som kändes högt och avskräckande 😊
Men som sagt, självklart behöver du inte hoppa det i vilket fall som helst.

Jag tänker att det är ganska stor skillnad på att hoppa 80 cm med en ponny av kallblodstyp och att göra det med en häst av varmblodstyp. Självklart kan ponnyer av kallblodstyp också göra det, men det kräver mer av både ryttare och häst.

@Habina Hos oss kan man rida Sugar Cup Häst även över 60 cm, så det kan säkert gå att få göra det i dina trakter också. :)

Mvh,
Lady_S

Jag tänker att det är ganska stor skillnad på att hoppa 80 cm med en ponny av kallblodstyp och att göra det med en häst av varmblodstyp. Självklart kan ponnyer av kallblodstyp också göra det, men det kräver mer av både ryttare och häst.

@Habina Hos oss kan man rida Sugar Cup Häst även över 60 cm, så det kan säkert gå att få göra det i dina trakter också. :)

Mvh,
Lady_S

Visst är det så.
Min egen hoppar ju dock hellre än bra, trots varmblod 😆
80 cm är ju en höjd som de flesta hästar i bra kondition klarar fint, brukar vara alla möjliga slags raser och stora ponnys med när jag tävlar 😄
Det som är så kul att den nivån finns, funkar för i princip alla 🥰

Du startar ponnyn i hästklasser helt enkelt. Det var en b-ponny som gick H80 på Åby förra året. :)
Det var jag :)

@Habina nu verkar du fått rätt svar till slut, men det går att rida ponnyklasser CR i egen klass som överårig. Jag tävlar som sagt flera ponnyer och jag blandar hästklasser med ponnyklasser CR beroende på vad som passar respektive tävling. Jag red senast i helgen P90 CR på en av dem.

Det var jag :)

@Habina nu verkar du fått rätt svar till slut, men det går att rida ponnyklasser CR i egen klass som överårig. Jag tävlar som sagt flera ponnyer och jag blandar hästklasser med ponnyklasser CR beroende på vad som passar respektive tävling. Jag red senast i helgen P90 CR på en av dem.
Nog för att du är liten men en b-ponny 😅

Nog för att du är liten men en b-ponny 😅
🤪
Väger typ 45 kg, får plats i hennes 15" och ordinarie ryttare har vuxit om mig 😅 Absolut i gränslandet men tycker nog hon bär upp mig rätt bra trots allt.
ucABlkT.jpeg

I helgen reste hela familjen till Stockholm där dotter + ponny red finalen i Sugar Cup. Riktigt härlig upplevelse som också slutade med en andraplats resultatmässigt. :heart

IMG_9538.webp

Nu är vi taggade på att debutera fälttävlan på riktigt. Vad har ni för erfarenheter av Tranemo som tävlingsplats?

I helgen reste hela familjen till Stockholm där dotter + ponny red finalen i Sugar Cup. Riktigt härlig upplevelse som också slutade med en andraplats resultatmässigt. :heart

Visa bifogad fil 189387

Nu är vi taggade på att debutera fälttävlan på riktigt. Vad har ni för erfarenheter av Tranemo som tävlingsplats?

Tävlade där förra hösten och tyckte det var bra. Väldigt skönt att allt är på samma ställe och korta avstånd från parkeringen och banor 😊
Dressyren gick i ridhuset som var lite mörkt och gammalt men helt okej. Jag valde att rida fram på terrängens framridning för att få mer yta.
Hoppbananan var bra och terrängbanan jättetrevlig med fina hinder.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka