Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Jag reflekterade inte över underlaget alls, så det var bra. :up: Hade mina vanliga gräsbroddar i trakten, som han brukar ha om det inte är något speciellt. :)

Mvh,
Lady_S
Det var så hårt lördag fm att man hörde hovarna dunsa i marken runt dressyren. Det är ju åbys stora nackdel.

Det var så hårt lördag fm att man hörde hovarna dunsa i marken runt dressyren. Det är ju åbys stora nackdel.
Ja, lerjord....
Antingen stenhårt eller halt.
Däremellan typ en dag när det är bra.
Enköping likadant.
Jag brukar inte reagera på Åbys underlag, oavsett väder. Har inte haft problem med Enköping heller. Det kanske beror på att jag gillar fast underlag och inte har tyckt att det blivit oridbart halt när det regnat heller... Så jag är nog inte den bästa att fråga, kanske? Jag som ryttare har svårare för lösa eller djupa underlag, jag gillar inte "sandstrandssand" eller sank gräsmark.

Mvh,
Lady_S

Nu har jag anmält till Åkerbo om två veckor.
Hoppade lite hemma idag helgen, hon var jätteglad och det kändes enkelt.
Ska boka in en träning för J innan.
Dressyren är fin och känner inget behov av att åka dit och träna terräng innan, det är inte min favoritbana att träna på.

Däremot vill jag gärna åka till Boxholm igen, det var så kul att rida där.
Resultatmässigt blir det svårt att toppa förra tävlingen men jag kan ju göra det till en bättre upplevelse för mig själv 😅
Målet är att ha roligt och att göra mitt bästa.

Nu har vi bokat in träning på Givetorp på fredag. Så kul!
Var där när de precis öppnat upp banan typ 2019 och minns den som trevlig.
De är en träningsbana i stil med Boxholm, de har dock ett ganska stort vatten och alla typhinder. De arrangerar mycket sugar cup och träningar, inget för de som rider på högre nivå men för mig som tränar H80/90 är det perfekt.
Ska träna för en B-tränare och ÖD med lång erfarenhet, har ridit för henne tidigare men inte med Ärtan, hoppas få lite nya inputs och tankar om min ridning och träning 😊

Alltså, nu har jag inte bara 1 utan 2 så kallade fälttävlanshästar som blir livrädda och kastar sig runt varje gång det ligger ett träd/gren/stock över vägen? :eek:

JAG tänker, Wow, hinder!! :love:
De tänker: GAH, Alla kommer att dö! :eek: :banghead:

Vad gör jag för fel? :cry:

Alltså, nu har jag inte bara 1 utan 2 så kallade fälttävlanshästar som blir livrädda och kastar sig runt varje gång det ligger ett träd/gren/stock över vägen? :eek:

Min fälttävlanshäst gör stor skillnad på stock och gren. Stock=kul! :) Gren=livsfarlig! :eek:

Man undrar ju vad som försiggår bakom pannluggen när en liten kvist med typ fem blad får honom att frysa och inte vilja gå... :meh:

Mvh,
Lady_S

Stig är så chill med allt som händer på tävling. Verkligen helt obrydd. Däremot så hade någon i stallet flyttat hans vatten i hagen - då gick det inte att dricka på hela dagen, eller ställt en röd hink på uppsittningspallen - gick knappt att gå på stallplan först. Dvs förändringar hemma är jättefel! Borta? Nemas problemas 🤷

Nej? Du rider väl dressyren och sedan efter 45 min banhoppningen i terrängutrustning och direkt ut i terrängen efter hoppningen. Som dom hade under pandemin. Jag älskar det upplägget.

Det brukar aldrig vara så många startande där att du behöver vänta på prisutdelning.

Inte enligt proppen.
Då ska man rida dressyr och hoppning inom 30 minuter och sen terrängen efter ca 45 minuter.
Jag känner som sagt inte att det passar mig alls.

Sen fyller jag visst år samma dag så vi ska iväg på annat äventyr istället 😁

Det visade sig att dom hade pandemiupplägget med dressyren och sedan 45 min till banhoppningen och sedan direkt ut i terrängen. Dom måste skrivit fel i proppen. Väldigt tråkigt då jag vet att fler valde bort tävlingen pga upplägget i proppen. Det stod rätt upplägg i ryttarmeddelandet men det läser man ju inte om man inte anmält. Nu passade detta upplägg inte dig ändå men det hade passat mig och flera andra. Väldigt synd att det blev så!

Träningen gick bra! Ärtan var lite introvert i början, det är hon ofta på nya ställen, annan miljö, andra hästar, nya hinder. Men det släppte när vi hoppat några språng och hon fick börja galoppera ordentligt 😁

Vi gjorde inget avancerat och hoppade inga stora hinder. Det var mer att ha ett bra flyt, jämn galopp och bjudning.
För Ärtan var det ett riktigt självförtroende-pass, där allt var enkelt och hon fick känna sig fantastisk och full av självförtroende ❤️
Tränaren tyckte om henne, härlig häst med bra inställning som verkligen vill göra rätt.
Så kul med fin feedback 🥰

Inflik angående Åby, det blir väldigt hårt där när det varit torrt länge (som alla ställen med lerjord) men upplever att det är vissa enstaka hästar som absolut inte trivs där då. Tycker dock att banan bevisat att den tål en sjuhelsike massa regn vissa år trots allt, även om man måste rida därefter såklart.

Jag shoppade nygammal häst i maj i år, har hunnit med fyra starter varav tre vinster och utvecklas så fint 🙏 Vi debuterar ett snäpp upp i helgen🤞och jag är bortskämd med ytterligare tre fina hästar till start.

Inflik angående Åby, det blir väldigt hårt där när det varit torrt länge (som alla ställen med lerjord) men upplever att det är vissa enstaka hästar som absolut inte trivs där då. Tycker dock att banan bevisat att den tål en sjuhelsike massa regn vissa år trots allt, även om man måste rida därefter såklart.
Båda våra ft starter där har varit efter långvarig torka. Sugar cup var efter flera dagar regn och då gick han som tåget. Så jag antar att han inte gillar när det är för hårt.

Kanske ska nämna det här med som jag skrev i dressyrtråden. Anna Hassö kör en bra serie på sin facebook om träning och uppbyggnad och träningsscheman, återhämtning osv. Ett tips! Ni får gå tillbaka i hennes flöde då hon kört det någon vecka typ redan.

Drömde i natt om att jag red fälttävlan med Pål. Förmodligen inte en sanndröm. ;) Men när jag vaknade blev jag lite osäker. Hur är det med vuxen på ponny i ft, är det okej utom tävlan? Eller är det typ pay&cross eller sugar cup som gäller?

Drömde i natt om att jag red fälttävlan med Pål. Förmodligen inte en sanndröm. ;) Men när jag vaknade blev jag lite osäker. Hur är det med vuxen på ponny i ft, är det okej utom tävlan? Eller är det typ pay&cross eller sugar cup som gäller?
Du startar ponnyn i hästklasser helt enkelt. Det var en b-ponny som gick H80 på Åby förra året. :)

Jag har en gammal stallkompis som kört som vuxen på ponny i egen ponnyklass. Tror det stått överårig eller nåt sånt i Equipe. Kanske beror på om klubben tillåter?

Jag har en gammal stallkompis som kört som vuxen på ponny i egen ponnyklass. Tror det stått överårig eller nåt sånt i Equipe. Kanske beror på om klubben tillåter?
Jag tror att den möjligheten försvann iom en uppdatering i TR?
P70 och H80 finns alltid, men lägre är svårt att hitta (här där jag finns i alla fall). Då är det bara pay&cross med rivbara hinder. Inte alla 3 momenten, som jag tycker är det roliga med sporten.

Fast jag vill inte hoppa så högt. Trist att det tagits bort så mycket ”tävlingsmöjligheter” för vuxen på ponny. :(
TR är motstridigt. I Mom 405.2 står det "Är ryttaren som rider ponnyn över 20 år bildar de alltid ett hästekipage.", men i Mom 406.1.3 står det "Överårig ryttare får rida ponny i egen klass och få rosett vid uppnått M45."

Jag tolkar det som att om du vill tävla så behöver du rida ponnyn som häst, men om du är nöjd med att rida Clear Round/avdelning B så kan du starta den som ponny. :)

Mvh,
Lady_S

TR är motstridigt. I Mom 405.2 står det "Är ryttaren som rider ponnyn över 20 år bildar de alltid ett hästekipage.", men i Mom 406.1.3 står det "Överårig ryttare får rida ponny i egen klass och få rosett vid uppnått M45."

Jag tolkar det som att om du vill tävla så behöver du rida ponnyn som häst, men om du är nöjd med att rida Clear Round/avdelning B så kan du starta den som ponny. :)

Mvh,
Lady_S

Toppen, tack! Då finns iaf möjligheten att rida P60 utom tävlan. Sen om Pål öht kommer hoppa återstår att se. ;)

IMG_9734.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka