Familjemedlemmar på samma arbetsplats inom kommun?

Detta handlar om att min syster redan är fast anställd i hemtjänstgruppen jag sökt jobb på, jobbet jag sökt är också en fast tjänst. Så jag ville mest veta om chefen hade några regler/lagar bakom sig som ger hen rätt att neka mig pga att min syster är anställd där. Självklart finns det ju andra anledningar att jag inte blir erbjuden tjänsten, men det skulle vara surt om hen nekade mig pga att syrran jobbar där. Vi har som sagt många år och flera andra chefer och även en massa kollegor som kan intyga att det aldrig varit några bekymmer att vi jobbar ihop. Och eftersom det är en hemtjänstgrupp så skulle vi ju isåfall inte jobba samtidigt varje arbetspass och jag har även vart timvikarie på detta stället i 1 år samtidigt som min syster jobbat där.
Är du med i facket? De brukar va bra på sådana frågeställningar annars. :up:
Personligen tror jag inte det ska vara något hinder, vet många syskon som jobbat på samma ställen och i närhet av varandra.
 
Enda gången jag ens reflekterat över att det möjligen var olämpligt var på en skola. En lärare jobbade på samma skola som hennes unge gick på. Men inte nog med det, hon var lärare i sin unges klass. Och hon var även sin unges mentor. Måste ha blivit kul utvecklingssamtal där... :grin:

Annars känner jag till fall där typ svärson/dotter jobbat på samma ställe osv. men det har inte varit minsta konstigheter med.
 
Är du med i facket? De brukar va bra på sådana frågeställningar annars. :up:
Personligen tror jag inte det ska vara något hinder, vet många syskon som jobbat på samma ställen och i närhet av varandra.

Mm men nu va det helg och fanns ingen att ringa, så därav min fråga här medans jag vänta på att kunna fråga någon i kommunen.
 
Enda gången jag ens reflekterat över att det möjligen var olämpligt var på en skola. En lärare jobbade på samma skola som hennes unge gick på. Men inte nog med det, hon var lärare i sin unges klass. Och hon var även sin unges mentor. Måste ha blivit kul utvecklingssamtal där... :grin:

Annars känner jag till fall där typ svärson/dotter jobbat på samma ställe osv. men det har inte varit minsta konstigheter med.


Det lät ju dock inge bra och borde ju inte va okej kan jag tycka :cautious:
 
Enda gången jag ens reflekterat över att det möjligen var olämpligt var på en skola. En lärare jobbade på samma skola som hennes unge gick på. Men inte nog med det, hon var lärare i sin unges klass. Och hon var även sin unges mentor. Måste ha blivit kul utvecklingssamtal där... :grin:

Annars känner jag till fall där typ svärson/dotter jobbat på samma ställe osv. men det har inte varit minsta konstigheter med.

Min farsa var rektor på min högstadieskola. Det var inga bekymmer. Han var lärare i grunden och jag hade honom som vikarie några gånger. Det var rätt kul faktiskt :)

På mitt jobb är det rena familjeföretaget. Det är syskon, kusiner, föräldrar och barn, farbröder och morbröder överallt :D
Första frågan jag fick när jag började på SJ var, vem är du släkt med :p
När jag svarade ingen så blev förvirringen total. Det hörde inte till vanligheterna.
 
Enda gången jag ens reflekterat över att det möjligen var olämpligt var på en skola. En lärare jobbade på samma skola som hennes unge gick på. Men inte nog med det, hon var lärare i sin unges klass. Och hon var även sin unges mentor. Måste ha blivit kul utvecklingssamtal där... :grin:

Annars känner jag till fall där typ svärson/dotter jobbat på samma ställe osv. men det har inte varit minsta konstigheter med.

Jag har inte upplevt några problem i sonens klass. En av hans lärare hade sin son i den klassen han gick i.

Ingen av oss föräldrar har sett några problem.

Hade även när jag var barn både barn till skolsköterska, rektor och en lärare i min klass. Det var inte heller några problem därmed
 
På mitt jobb är det rena familjeföretaget. Det är syskon, kusiner, föräldrar och barn, farbröder och morbröder överallt :D
Första frågan jag fick när jag började på SJ var, vem är du släkt med :p
När jag svarade ingen så blev förvirringen total. Det hörde inte till vanligheterna

Förlåt, men :rofl: :rofl: :rofl:
 
Fick beskedet i fredags.. Efter 2 veckor att chefen ifråga pratat med personalenheten och dom kommit fram till att om det gick att undvika så var det att rekommendera att inte anställa 2 familjemedlemmar på samma ställe.

Jätte glad blev jag..verkligen.
 
Låter som infödingarnas i-landproblem.. Har Ni inte tillräckligt mycket att göra på arbetstiden inom offentlig sektor eftersom man hinner fundera såna här trivialiteter?
 
Nej, tycker inte jag (eller någon annan som såg spektaklet på nära håll heller för den delen) :wtf:
Men tydligen var det tillåtet. Då iaf. Detta var dock ett antal år sedan nu, när jag gick på högstadiet...
Slopa din :wtf:! Tror du att det är kul att vara lärarbarn och ha föräldern på samma skola?

Jag är uppvuxen i en småstad. Över lågstadiet fanns bara ett alternativ på skola som alla barn gick i. Så när jag kom upp i högstadiet gick jag i samma skola som min mamma jobbade i. Nu var det fler lärare än hon i båda hennes ämnen så det gick att undvika att jag hade henne. Men min kompis fick tugga i sig att undervisas av en förälder för det fanns inga alternativ. Det var ett obligatoriskt ämne. I tillvalsämnen som franska fanns också bara en lärare, så hens barn fick välja något annat eller ha sin förälder i skolan.

Det är vanligen inte så att man som lärarbarn vill ha sin förälder! Jag hoppas ni andra var schyssta mot "ungen" dina inlägg handlar om, men din ton får mig att tvivla.
 
Slopa din :wtf:! Tror du att det är kul att vara lärarbarn och ha föräldern på samma skola?

Jag är uppvuxen i en småstad. Över lågstadiet fanns bara ett alternativ på skola som alla barn gick i. Så när jag kom upp i högstadiet gick jag i samma skola som min mamma jobbade i. Nu var det fler lärare än hon i båda hennes ämnen så det gick att undvika att jag hade henne. Men min kompis fick tugga i sig att undervisas av en förälder för det fanns inga alternativ. Det var ett obligatoriskt ämne. I tillvalsämnen som franska fanns också bara en lärare, så hens barn fick välja något annat eller ha sin förälder i skolan.

Det är vanligen inte så att man som lärarbarn vill ha sin förälder! Jag hoppas ni andra var schyssta mot "ungen" dina inlägg handlar om, men din ton får mig att tvivla.

Nej, det förstår jag också. Men jag bor inte i någon småstad, jag bor i Sthlm. Och nej, det var absolut inga konstigheter, om det var några som möjligen rynkade på näsan var det vissa föräldrar.
 
Nej, det förstår jag också. Men jag bor inte i någon småstad, jag bor i Sthlm. Och nej, det var absolut inga konstigheter, om det var några som möjligen rynkade på näsan var det vissa föräldrar.
Mmm. Om du läser dina inlägg så har du beskrivit situationen mycket nedlåtande, kallat den "spektaklet" etc. Jag tycker inte att det är schysst, för oavsett hur det såg ut för er vid sidan så är det möjligt att situationen inte var optimal för barnet. Vi vet inget om vilka val hen hade och det tycker jag är värt att tänka på innan man beskriver situationen med negativa smileys och kallar den "spektaklet". Det är skillnad på att spy galla om samtliga inblandade är vuxna med egna val och möjligheter.
 
Fick beskedet i fredags.. Efter 2 veckor att chefen ifråga pratat med personalenheten och dom kommit fram till att om det gick att undvika så var det att rekommendera att inte anställa 2 familjemedlemmar på samma ställe.

Jätte glad blev jag..verkligen.
Solklart läge att överklaga beslutet om det är vad som fällt avgörandet. Gå till facket också. Värsta larvet jag hört att det inte skulle gå att ha två familjemedlemmar på samma ställe. Låter som total okunnighet från dåliga chefer.
 
Grannkommunen här anställer inte nära släkt vid samma arbetsplats, speciellt hemtjänsten (det har dock hänt att ena personen jobbar på ena sidan av stan och den andra på den andra i två helt olika arbetsteam, men även det är inte att föredra som jag förstått det) så ja, det förekommer och arbetsgivaren har naturligtvis på så sätt rätt att bestämma vem de ska anställa.
 
Jag tycker att det känns himla olustigt att man skulle sorteras bort pga släktskap.
På en arbetsplats där det tydligen finns regler mot det, vad händer om två blir kära i varandra och gifter sig? Kommer den ena personen avskedas då?
Argumentet att två personer som är släkt skulle "skydda varandra" är ju fånigt, två kollegor eller vänner på jobbet kan väl göra det precis på samma sätt...

På min arbetsplats (privat) finns det allt ifrån barndomsvänner, mor/dotter, kusiner, gifta, syskon...
 
Solklart läge att överklaga beslutet om det är vad som fällt avgörandet. Gå till facket också. Värsta larvet jag hört att det inte skulle gå att ha två familjemedlemmar på samma ställe. Låter som total okunnighet från dåliga chefer.

Ja jag ska prata med chefen igen och fråga om det var enda anledningen. Men hen sa: "Om din syster inte vill va kvar här efter sitt vikariat så kan ni ju byta. Och talade om hur bra hen tyckte jag var och att hade det vart ett kortare vikariat hade det varit okej".

Så som jag tolkade det så hade jag fått jobb om inte min syster vart anställd där.
 
Jag tycker att det känns himla olustigt att man skulle sorteras bort pga släktskap.
På en arbetsplats där det tydligen finns regler mot det, vad händer om två blir kära i varandra och gifter sig? Kommer den ena personen avskedas då?
Argumentet att två personer som är släkt skulle "skydda varandra" är ju fånigt, två kollegor eller vänner på jobbet kan väl göra det precis på samma sätt...

På min arbetsplats (privat) finns det allt ifrån barndomsvänner, mor/dotter, kusiner, gifta, syskon...
Det finns i och för sig massor av arbetsplatser där man omplacerar den ena om två blir förälskade och där det är en stark policy att man inte ska bli ett par på arbetsplatsen... Jag har jobbat mycket med stora internationella organisationer och där brukar en sådan klausul finnas i The code of conduct som varje medarbetare och volontär skriver på innan de börjar sitt uppdrag.
Det verkar också vara så att om man googlar runt lite är den fria anställningsrätten ganska stor och att bli nekad jobb som släkting inte tillhör diskrimineringslagen som dock ligger högre än den fria anställningsrätten.

Bland annat här går att läsa ett svar; http://lawline.se/answers/13139 Verkar finnas en tråd på buke från 2013 om samma sak också, enligt den verkar det vara ett ganska vanligt fenomen;
http://www.bukefalos.com/threads/omvand-nepotism.1197433/
 
Det finns i och för sig massor av arbetsplatser där man omplacerar den ena om två blir förälskade och där det är en stark policy att man inte ska bli ett par på arbetsplatsen... Jag har jobbat mycket med stora internationella organisationer och där brukar en sådan klausul finnas i The code of conduct som varje medarbetare och volontär skriver på innan de börjar sitt uppdrag.
Det verkar också vara så att om man googlar runt lite är den fria anställningsrätten ganska stor och att bli nekad jobb som släkting inte tillhör diskrimineringslagen som dock ligger högre än den fria anställningsrätten.

Bland annat här går att läsa ett svar; http://lawline.se/answers/13139 Verkar finnas en tråd på buke från 2013 om samma sak också, enligt den verkar det vara ett ganska vanligt fenomen;
http://www.bukefalos.com/threads/omvand-nepotism.1197433/

Intressant!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp