Familjerätten Nästa?

Dingelass

Trådstartare
Separerade i aug.-08 och vår dotter har sedan dess bott växelvis varannan vecka,
självklart hade jag velat att hon bodde med mej hela tiden men det känns som om att varken jag eller någon annan inte har rätt att bestämma det.
Har själv växt upp med en far som sällan var närvarande och det sista jag vill är ju att min dotter ska få samma djupa sår av saknaden efter sin far...
Känner mej helt klyven:confused:

Separetionen var väldigt påfrestande för oss allihop,
pappan fick bo kvar i huset under ett par månader och eftersom han var arbetslös så försörjde jag både honom och mitt nya boende.

Jag orkade inte käfta med han så han fick behålla hela vårt gemensamt inköpta bohag(under våra år ihop så har han arbetat på sin höjd 3veckor i sträck)
Han fick även behålla båda våra bilar och gav bort vår hund över mitt huvud.
Jag till och med städade huset när han flyttat och körde han jävla skräp till tippen.

I flera veckor nu har jag bett honom att köpa en egen bilstol till vår dotter då vi har delat bilstol och den bilstolen vår dotter redan har har min far köpt till oss,han har vägrat så det slutade med att jag fick köpa en ny själv.

Problemet är att det inte går att kommunicera med han,han vänder och vrider på saker så att det alltid faller till hans fördel och det räcker att han höjer rösten så bryter jag ihop och gör som han vill.

Men det räcker nu,Jag pallar inte med han mer..han bara tar o tar o tar och det var läänge sedan jag inte hade något kvar att ge..
Just nu känns det som att jag helst hade raderat han ur våra liv:cry:

Nån som har några tips p¨å vad man gör med bångstyriga pappor?
Har försökt gå den padagogiska mjuka vägen och försökt att inte reta upp han men då utnyttjar han en till max.
Sätter man hårt mot hårt så tjurar han ihop helt och vägrar att ens prata med en förrens han verkligen verkligen behöver hjälp och Idiot som jag är så kan jag omöjligen neka någon som verkligen ber om hjälp och det vet han ju också..

Sv: Familjerätten Nästa?

Det later som om du behover nagon slags juridisk hjalp ja. Det ar sa trist nar det inte funkar. Min bonussyster har haft grymma problem med sin far, och haft magont var dag sen hon var 5. Inte ens nu nar hon ar 12 vagar hon sova sjalv. (och nej det var ingen incest inblandad, han bara skramde upp henne och lamnade henne sjalv mm, kom aldrig nar han skulle, vagrade lamna tillbaka henne mm)

Man kan egentligen inte ändra på andra människors beteende, bara sin egen inställning till det.

Vad gör han som är dåligt för erat barn?
På det du beskriver förstår jag att han och du inte kan prata med varandra just nu och att du känner dig överkörd, men jag kan inte se vad som gör honom till en dålig förälder?

Familjerätten kan hjälpa till med samarbetssamtal, men vi går inte en persons uppdrag att tala en annan person till rätta.

Man kan egentligen inte ändra på andra människors beteende, bara sin egen inställning till det.

Vad gör han som är dåligt för erat barn?
På det du beskriver förstår jag att han och du inte kan prata med varandra just nu och att du känner dig överkörd, men jag kan inte se vad som gör honom till en dålig förälder?

Familjerätten kan hjälpa till med samarbetssamtal, men vi går inte en persons uppdrag att tala en annan person till rätta.

Jag har alltid sett honom som den ultimata pappan förrut men det förtroendet är som bortblåst...

Sist jag pratade med han ville jag att vi skulle planera upp hur vi skulle göra med alla storhelgerna,typ midsommar,påsk,jul nyår men han kan omöjligen bestämma sånt i förväg,hur ska han kunna veta nu om han blir bjuden på nån kul fest till nyår liksom?
Jag vill kunna planera saker,jag har en ny familj och bonusdotter och har själv skiljda föräldrar och för att få ihop allt på bästa sätt för alla inblandade familjer så behöver vi kunna planera...men det kanske inte finns några regler om sådant?
Du kanske vet om du jobbar med sådant?

Sen reagerade jag på att han ryade till på någon i bakgrunden när vi pratade sist,"Håll käften ser du inte att jag pratar i telefon?" och jag hörde på tonen att han höll på att bli sitt "psykade jag"
oavsett om han sa det till henne eller ej så tycker iaf jag att man absolut inte pratar på det sättet när barn är närvarande.
Frågade vem han sa det till men det hade inte jag med att göra...

Jag tänker rätt mkt på hur vi påverkar henne också...
Jag vill inte att hon påverkas till att bli så egoistiskt och oempatisk som han är,
jag tror inte att jag är perfekt heller bara för det...tvärtom...
jag är dumsnäll och naiv och det vill jag inte heller att hon blir men jag försöker ju iaf..
Jag vill ju bara att allt ska flyta på,att hon inte ska bli ett olyckligt skiljsmässobarn...

Då förstår jag ditt problem bättre!

Familjerätten kan hjälpa föräldrar att komma överens om umgänge om båda vill det. Tyvärr kan man inte tvinga någon att gå dit. Och även om ni skulle nå en överenskommelse kan man tyvärr inte tvinga någon att ta hand om sitt barn när denne sagt att den ska göra det. Det går inte ens om ni får en dom i domstol. Men som boendeförälder måste man lämna ut barnet för umgänge om det inte är direkt olämpligt eller om barnet absolut inte vill.

Förhoppningsvis är han så klok att han inser att det är bra för ert barn att veta när det ska vara hos pappa. Använd det argumentet och inte att du behöver veta så att du kan planera din tillvaro. Det har fått mer än en umgängesförälder att bli irriterad och göra vad h*n kan för att sätta käppar i hjulet för den andra föräldern.

Får man fråga varför du inte begär bodelning nu ? sånt kan man göra flera år efter en seperation. Han får ersätta dig för värdet av huset och på så vis får du faktiskt loss pengar, pengar som kommer från honom.

Jag orkar inte psykiskt ta en strid med honom,
inga pangar i världen skulle nog kunna få mej att ta upp en kamp med honom,
det skulle inte vara värt det..så jävligt kan han få en att må...
Jag vill bara få gå vidare...jag hoppas att min irritation över hans egoistiska handlande ska lägga sej.

Fast strid behöver du inte ta, det gör ju juristen eller bodelningsförättaren. Dom bestämmer då hur boet ska delas mellan er. Du behöver ju bara skriva under papper.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
14 080
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31