Fan, julen närmar sig.

sadgirl

Trådstartare
Jag har alltid förut sett fram emot julen, tyckt att den har varit helmysig med allt vad det innebär. Har älskat att julpynta, handla julklappar, fixa inför julafton. För att inte tala om självaste julafton, stämningen som är, all spänning, ALLT.

Men nu har jag lust att skjuta mig själv. Jag vill spy på allt som har med julen att göra. Orkar inte höra talas om den. Inte julmusik på radion, inte julhandeln INGENTING vill jag veta av.

Det hela började för 3 år sedan. Ett bråk i familjen hade eskalerat och det slutade med att jag satt ensam i en stuga i fjällen på jul för jag orkade inte vara hemma. INGEN i min familj skickade ens ett sms där dom önskade mig god jul. Inte ens min mamma. Detta var år 2010.

År 2011 så drog min dåvarande pojkvän ca 1 vecka innan självaste julafton.
En dag när jag kom hem från jobbet så var han bara borta. Han hade tagit alla sina saker och stuckit. Inte lämnat någon lapp eller något, svarade inte på sms eller samtal. Kvar hos mig lämnade han sin hund. Jag fick aldrig några svar på varför han plötsligt drog eller vart han ens tog vägen.
Så ni kan ju gissa hur jag mådde den julen.

Förra året, 2012, var väl okej. Jag försökte göra det bästa av det, försökte julpynta, handla juklappar och försökte verkligen se fram emot julen. Jag tänkte att nu har jag upplevt 2 helvetesjular, så nu kan det bara bli bättre.
Jag hade så jävla fel. Jag hade ett halvår innan träffat en ny pojkvän och jag tyckte att det var självklart att vi skulle fira jul ihop. Han å andra sidan tyckte att så länge man inte har barn ihop så behöver man inte fira högtider tillsammans så han insisterade på att vi skulle fira var för sig. Såklart blev jag ledsen men försökte ändå göra det bästa av själva julafton tillsammans med min släkt. 2 dagar senare fick jag reda på att han hade träffat sitt ex på julafton och varit otrogen med henne.
Inte så konstigt att han tyckte att vi skulle fira på skilda håll..

Så nu förstår jag helt ärligt inte hur fan jag ska överleva denna jul. INGENTING med julen känns rolig längre. Vill inte veta av något, vill inte höra eller se massa reklam om julen. Vill inte höra hur alla ser fram emot denna fantastiska högtid som är SÅÅÅ mysig. JAG ORKAR INTE!!

Är det någon som har något förslag på hur jag så smärtfritt som möjligt ska överleva denna jul?
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Det är jättetråkigt att du har varit med om allt det där.
Mitt enda tips är att fokusera på dig själv. Folk kommer att fira jul, det kommer att vara julpynt på gatorna och det kommer att spelas julsånger i butikerna. Det går liksom inte att göra någonting åt.

Däremot kan du styra över dig själv, om du mår så pass dåligt över allt som har med jul att göra - undvik den! Undvik att se på tv, se på film istället, undvik att strosa runt på stan och julhandeln. Rå om dig själv istället!

Jag kan självklart inte garantera något, men det brukar nästan alltid bli bättre. Det är alltid jobbigt när såren är "färska", men då måste man låta det vara jobbigt.
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Strunta i att det är jul. Det försöker jag göra. Helt hysterisk tillställning:wtf:

Och om du verkligen VILL fira jul, varför inte göra den på ett alternativt sätt? Idka lite välgörenhet bland ensamma människor eller liknande?
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Man måste inte göra så stor grej av julen :)

Jag tycker det är mysigt med lite pynt och musik, baka lite lussekattar osv. Mer behöver det inte vara faktiskt, ingen hysterisk julshopping och tusen måsten.

Min mamma var ett stor julfan, hon höll ihop familjen och gav oss ett underbart firande varje år. Hon dog 2009 och efter det har det inte varit samma sak för mig. Jag har ingen lust att åka till de få släktingar jag har och absolut inte till min mans familj.
Jag förderar att vara ensam hemma med hundarna, tycker det är jättemysigt :)
Min man jobbar på dagen men kommer hem på kvällen, då äter vi fläskfilé och potatisgratäng :d

Försök inte passa in, gör det du känner för och det du vill :)
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Som andra säger, fokusera på att ta hand om dig själv först och främst.

Sedan kanske du har någon vän eller så som inte heller är så förtjust i julen? I så fall kanske ni kan ses och bara umgås vanligt, ta en fika eller så helt utan några "jul-krav". Då blir ni nog så upptagna med att umgås kravlöst med varandra att ni slipper känna att julen är hemsk.
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Det är bara att bestämma sig och inte låta hjärnan passera genom samma mönster. Vill du ha en bra jul, ja då får du det om du vill det!
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Hos mig firade vi jul fram till dess att farmor och farfar dog för snart över 15 år sen. Det var riktiga jular det :love:
Sen följde några år med riktigt hemska jular, mina föräldrar gick isär och efter det blev det bara ännu hemskare med jul så senaste åren, kanske 6 år? har jag firat jul själv!
Jag går hemma med julmusik och myser till det, har klappar under grannen till mig vovven och katterna, klär mig i det jag vill ;) oftast mysbrallor, bara för att jag kan och ingen gnäller :D
Jag kollar kalle anka, åker till stallet och myser med mina hästar, tar alltid en långpromis med hunden på em/kvällen.

Julafton är numera MIN DAG som jag gör precis vad JAG känner för och det funkar, visst kan det kännas lite ensamt ibland men hellre det än jul med släkt/familj.
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Visst är det mysigt?
Julen är ändå så pass viktig för mig att jag söker ledigt.
Om min man är hemma är det såklart bonus men vill han åka till sina föräldrar eller om han jobbar så blir jag inte ett dugg ledsen.
Julen blir trots allt vad man gör den till :-)
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Håller med de andra. Gör det DU vill. Julen känns rätt påtvingad för många då det mest är en massa måsten och krav. Så fokusera på dig själv :)
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Jag rekommenderar att strunta i alla dessa jultraditioner och måsten. Vi skippar allt det där i år och har att vi samlas och äter mat som inte är julmat. Enda juliga är att det är julöl och julmust på bordet.
Gör det du känner för att göra i år. Om det är att åka bort och mysa med dig själv så gör du det. Är det något annat så gör det.
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Tack för alla svar där ni delar med er av hur ni firar en lite "annorlunda" jul! Ska ta och se över hur jag verkligen vill att julen ska vara för MIG i år. Och fixa det så som JAG vill ha det. :)
 
Sv: Fan, julen närmar sig.

Jag firar inte jul eftersom jag genomgått mindre roliga julfirande samt jag haft ätstörningar (och har fortfarande tankar), det är skönt att vara för mig själv tycker jag. Min mamma o syskon har ändå inte firat någon större jul eftersom vi bara är fyra i vår lilla familj. Jag har inte orkat med pappas släkt och valt bort att vara där. Men i år kanske jag kommer förbi och säger hej åtminstone när mamma ska till mormor dit jag inte vill.
 

Liknande trådar

Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 618
Senast: tanten
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 488
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp