Vad ska du ge din häst i julklapp?/Hur firar du jul med hästen?

Morces

Trådstartare
Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle.

Hur brukar ni fira högtiden eller julen med er häst? Brukar du köpa julklappar till din häst? Har du inte egen häst får du gärna berätta hur ni gör på ridskolan eller i medryttarstallet 🎅🎄

Jag kan börja.
Jag brukar köpa julklappar som är ätbara till Halle. Ibland köper jag kanske en grimma eller något fint till honom. :love:

På julaftons morgon/fm är jag i stallet och ibland blir en morgonritt eller bara morgonmys med julklappar innan jag åker vidare till mänskliga familjen. 🙏🎅
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231108_072854_Instagram.jpg
    Screenshot_20231108_072854_Instagram.jpg
    56,9 KB · Visningar: 54
De brukar få något litet som de behöver, för det är roligt att ha under granen :rofl:
Förra året fick de en saltsten, en borste och ett körträns.

Vi har hästarna hemma så våra rutiner är inte särskilt annorlunda på julafton jämfört med andra dagar.

Om de rids eller jobbar gör de det i julmunderingen. Här är Julecoben från förra året.
1699428500659.png


Ibland har de tomteluva på uteritter under ett par veckor kring jul, för jag gillar att sprida julstämningen i bygden :angel:

(Vi firar även hästarnas födelsedagar. Då får de "tårta" i form av en bricka med slantade godsaker och så sjunger vi för dem.)
 
Mina hästar har redan fått årets julklapp, en uppsättning med cavalettiblock och bommar, då det saknades i nuvarande stall. Så inga fler julklappar än kanske varsin morot på julafton.

Jag firar julafton själv, så jag brukar alltid ta en mysig barbackatur på ridhästen. Är det kallare än -5 grader så blir det kanske bara 10 minuter, men det är en tradition som jag bibehållit alla år jag haft häst att rida sedan 1993. :)
 
Jag kommer nog fira jul med sambons familj på annan ort i år igen, så hästis får ha hästvakt på julafton och dagarna där omkring :( men det är mysigt att åka iväg till skogarna som omväxling till den sydskånska slätten. Men jag längtar tills vi bor på gård och jag kan gå ut och mysa i stallet på julaftons morgon :love:

Jag har rött fluff till lädergrimman som jag funderar på att ta fram nu, och ett rött grimskaft. Men jag funderar på att köpa en röd grimma som han kan ha med sig ut till hagen :love: och kanske lite pynt att ha på sig vid uteritt då vi i princip alltid rider inne i samhället och förbi en del förskolor.
 
Jag försöker alltid hinna rida på morgonen men det beror på hur jag jobbar.
I övrigt är det extra godis och pussar som gäller.
 
Jag brukar vara ledig på julafton och avsätta hela morgonen fram till lunch i stallet ❤. Vi ses på morgonen och äter julfrukost och byter julklappar 🥰 sen brukar jag alltid rida en liten sväng; ibland ensam, ibland en stallkompis och som senast var vi iallafall fyra som red ut, hästarna är mer eller mindre julklädda 😍. Min häst brukar få av mig ett par julklappar; en godishink och de senaste åren har det varit ett märkesschabraak 😄😍. Av någon anledning (ja jo folk har brått vidare för att fira) så jag är alltid kvar ensam till lunch och fodrar innan jag åker hem för att fira vidare 🥰.
 
De brukar få något litet som de behöver, för det är roligt att ha under granen :rofl:
Förra året fick de en saltsten, en borste och ett körträns.

Vi har hästarna hemma så våra rutiner är inte särskilt annorlunda på julafton jämfört med andra dagar.

Om de rids eller jobbar gör de det i julmunderingen. Här är Julecoben från förra året.
Visa bifogad fil 131518

Ibland har de tomteluva på uteritter under ett par veckor kring jul, för jag gillar att sprida julstämningen i bygden :angel:

(Vi firar även hästarnas födelsedagar. Då får de "tårta" i form av en bricka med slantade godsaker och så sjunger vi för dem.)

Så gör jag med :) Rider ned hästen julklädd under typ varje advent i princip och Lucia och firar födelsedag 🥰
 
Jag är rätt tråkig sådär, julpyntar inte ens hemma så blir definitivt inget i stallet 😅
Jag brukar inte köpa några julklappar till hästen, men mina föräldrar köper ofta typ en godispåse eller liknande till henne :)

I år har jag utsläpp och kvällsfodring på julafton i stallet så kommer fixa med hästen på morgonen (ev rida) och sen åker jag förbi och kvällsfodrar hästarna på vägen hem från julfirandet.
 
Det här blir faktiskt min första jul i vuxen ålder, som jag har en alldeles egen häst. Tidigare jular har det "bara" varit dotterns ponny, som hon då i regel ordnat julklapp åt, pyntat till etc.

Jag tror att jag ska pynta boxen med granris och kanske en halmkrans eller liknande. Julklapp blir det nog ingen, kanske lite extra "snask" i form av morötter och äpplen. Hur vi firar julen i år är inte bestämt ännu, men nog vore det mysigt med en ridtur på julaftonsmorgonen!

Jag vet däremot hur min häst ska fira Lucia. Då är hon nämligen "bokad" för att gå i täten av ungdomarnas luciatåg runt byn :love: Det är väldigt hemligt och smussligt kring vem som ska vara Lucia och hur hästarna ska kläs, så det blir spännande att se vad de hittar på!
 
Förra året var jag och grabben ute på en liten ridtur på julaftons förmiddag med hans ponny :love:
Tror vi köpte en tomteluva till hästen också, men kan för allt i världen inte minnas vart den finns nu..

Förr om åren samlades vi alltid ett litet gäng hos en vän med fler hästar än förstånd och tog en julritt. En fin tradition även om det inte var på själva julafton.
 
Jag har stått i lösdrift innan och då har det inte varit så mycket att pynta i stallet. I år bor vi på box så jag tänkte mig granris och lite mer pynt till boxen.

Han brukar få morötter i julklapp av min mamma men ingenting från mig.

Vi har kompletta julmunderingar för eventuella jul- och luciaritter, får se om det blir någon i år. Det brukar vara mysigt.

Jag är gärna i stallet på julafton, brukar försöka få mina måsten och organiserade julfiranden avklarade innan så att jag har julaftonen helt åt mig själv. Så det blir på ett sätt som vilken ledig dag som helst, men med lite mer mys ❤️
 
Jeg pleier ta julebilder med hesten før jul. Helst når det kommer noe snø, men kler oss alltid opp med nisselue (tomteluva) og rødt dekken/jakke. På julaften rir jeg ut i nissepynten, vet ikke om jeg våger i år. De på stallen er så negative til meg og Maren så vil ikke gi dem mer å snakke om. Har bestilt julegave til Maren, lickit refill og en grassabix starter sett. Så får hun noe godt på jul og nyttårsaften.
 
De i mitt grannstall brukar rida genom byn på julaftons morgon med pyntade hästar och bjällerkrans. Väldigt populärt i byn! Följer kanske med i år om jag känner för det! Annars firar jag ungefär ingenting, allt är som vanligt men jag njuter av stillheten runt oss. Det är helt lugnt längs vägarna om jag rider ut, eller så är jag garanterat ensam I ridhuset.

Köper inte julklappar till hästarna, de är fullt tillräckligt bortskämda ändå😁.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 216
Senast: Huggorm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp