(Fång) Alternativ till kortison vid ledbehandling

xDollyx

Trådstartare
Min ponny fick fång i juli 2018, kom "lindrigt" undan utan rotationer fram, dock lite negativa vinklar bak. En liten karprygg och såklart muskeltapp.

Hon är nu i igångsättningsfasen diagonalt halt v.f och h.b som värmer ur en del vid longering. "Lindrigt halt" har vet skrivit och det är även konstaterat via böjprov. Något gallig över bakknäna enligt vet, samt lite svårskodd bak. Går brett bak i skritt som blir normalt i trav och galopp.

Nu går hon på en kur metacam och skall skrittas både för hand och uppsuttet i 2v innan återbesök för att ev då spruta någon led om hältan fortfarande är kvar.

Men jag är ju så himla rädd för att ge henne cortison, även om det är direkt i leden.. finns det några alternativ att kolla upp innan återbesöket?

Finns det några andra här som sprutat med cortison på sina fångisar?

Tacksam för all info om detta...
 
Min ponny fick fång i juli 2018, kom "lindrigt" undan utan rotationer fram, dock lite negativa vinklar bak. En liten karprygg och såklart muskeltapp.

Hon är nu i igångsättningsfasen diagonalt halt v.f och h.b som värmer ur en del vid longering. "Lindrigt halt" har vet skrivit och det är även konstaterat via böjprov. Något gallig över bakknäna enligt vet, samt lite svårskodd bak. Går brett bak i skritt som blir normalt i trav och galopp.

Nu går hon på en kur metacam och skall skrittas både för hand och uppsuttet i 2v innan återbesök för att ev då spruta någon led om hältan fortfarande är kvar.

Men jag är ju så himla rädd för att ge henne cortison, även om det är direkt i leden.. finns det några alternativ att kolla upp innan återbesöket?

Finns det några andra här som sprutat med cortison på sina fångisar?

Tacksam för all info om detta...
Låter väldigt diffust? Var sitter hältorna och vad beror de på? Antar att man vet exakt om det är aktuellt att spruta leder? Personligen skulle jag aldrig våga ge kortison till en fånghäst.
 
Ja änsålänge vet vi inte, är hon fortfarande halt vid återbesöket kommer vi utreda vidare exakt vart det kommer ifrån och om det då skall sprutas eller ej.

Jag vill dock vara förberedd OM det blir så att de vill behandla med kortison. Veterinären valde att vänta med utredning just för att förhoppningsvis kunna slippa spruta.

Och jag vill ju verkligen inte att hon sprutas med kortison om det finns någon annan behandling. Eftersom vet inte sa något om det, antar jag att de inte erbjuder något annat på den kliniken iaf...
 
Nu var det länge sedan jag hade häst som behandlades i en led men då var det tuppkam som sprutades in, alltså hyaluronsyra. Vill också minnas att jag även gav det i fodret för bästa effekt.
 
Min häst har haft fång och hon är även sprutad för ledinflammation. Vad fången berodde på vet vi inte riktigt. Hon var dräktig och rejält tung, så det kan ha varit belastningsfång. I vilket fall så har hon inte haft några återfall (ta i trä!) och hon klarade injektionerna bra utan någon reaktion där heller.
 
Jag har behandlat fånghäst med kortison i led flera gånger utan problem och skulle göra det igen.

Din häst skulle jag dock börja med att bedöva så man vet var hältan sitter. Och hade den fång juli 18 med rotationer och galopperar nu? Det skulle jag anse som väldigt snabbt igångsatt?! Eller är hästen så halt att det märks i skritt rakt fram?

(Min fick fång i juni. Inga rotationer, lindrig sänkning ena fram och väldigt markparallellt hovben ena fram, ibte negativ vinkel men nära. Den får inte ens gå i hage där den kan springa runt än. Utan den får än enbart gå i sjukruta och skrittas i snöre. Ska få större hage (dvs typ 20*20 )om en månad om allt får väl. Är idag uppe i 30 min skritt i snöre per dag och ökar just nu 5 min per vecka och ska ”stanna kvar” på 40 minuter när vi nått det, tills slutet på februari då det är ny bedömning. Fick börja skritta i november.
 
Kortison är inte i rek om hästen tex tävlas hårt. Risken för benbrott ökar hos hästar behandlade med cortison
En enstaka ledinjektion med kortison påverkar nog inte bentätheten i någon större omfattning.
Det är först vid långvarig kortisonbehandling som skelettet kan bli skört.
Ja änsålänge vet vi inte, är hon fortfarande halt vid återbesöket kommer vi utreda vidare exakt vart det kommer ifrån och om det då skall sprutas eller ej.

Jag vill dock vara förberedd OM det blir så att de vill behandla med kortison. Veterinären valde att vänta med utredning just för att förhoppningsvis kunna slippa spruta.

Och jag vill ju verkligen inte att hon sprutas med kortison om det finns någon annan behandling. Eftersom vet inte sa något om det, antar jag att de inte erbjuder något annat på den kliniken iaf...
Om veterinären föreslår kortison är mitt råd att du tar diskussionen med veterinären, om den eventuella risken med kortison i led till häst som haft fång och att kanske använda något annat istället.
 
En enstaka ledinjektion med kortison påverkar nog inte bentätheten i någon större omfattning.
Det är först vid långvarig kortisonbehandling som skelettet kan bli skört.

Om veterinären föreslår kortison är mitt råd att du tar diskussionen med veterinären, om den eventuella risken med kortison i led till häst som haft fång och att kanske använda något annat istället.

Skulle vilja se studier som verkligen visar på att enstaka ledinjektioner inte påverkar bentätheten. Finns alternativ är det inget jag personligen chansar på.
 
Men snälla någon! Om det vore en reell risk för problematik pga sämre bentäthet efter enstaka ledinjektion skulle vi ju ha hästar med frakturer i överflöd.
Har du stött på många såna fall?
Håller med. I så fall skulle knappast människor få kortison alls heller.
 
Skulle vilja se studier som verkligen visar på att enstaka ledinjektioner inte påverkar bentätheten. Finns alternativ är det inget jag personligen chansar på.
Nu är förvisso häst och människa inte samma sak. Men det finns massor av reumatiker som får kortisoninjektioner i lederna flera gånger om året utan att vara nämnvärt bensköra.
Jag ska se vad jag kan läsa mig till, för övrigt. (men inte just nu)
Men jag själv har ätit kortison dagligen i några år och den dosen jag har tagit har ansetts vara förhållandevis ofarlig ur biverkningssynpunkt. Och än så länge, några år senare, kan jag fortfarande halka på en isfläck utan att bryta lårbenshalsen - vilket annars är en klassiker för bensköra kvinnor...
 
Ja som sagt skall hon ju utredas vidare om hon fortfarande är halt vid återbesöket. Och då även ev behandlas om det visar sig vara inflammation i någon led. Men vill verkligen inte riskera att hon får fång igen. Då betalar jag hellre vad det kostar med irap. :/

Hon hade inga rotationer fram och änsålänge har heller ingen breddad lamellrand dykt upp i hovarna. Hovis trodde att de negativa vinklarna bak berodde på något långa tår så nu tar hon mer även bak. Hon har aldrig Visat hälta under den aktiva fångperioden. Var smärtfri väldigt snabbt.

Hon är inte halt i skritt eller trav rakt fram. Har promenerats fram tills nu även om veterinärerna velat ha henne igångsatt tidigare.

Nej hon galopparbetas inte men det ingår i rörelsekontrollen som veterinären gjorde. Hon har endast ridits två ggr efter årsskiftet. En gång 5 min och en gång 20 min där jag reagerade på ojämnhet när hon travade några steg och pga det, samt ojämn vid longering samt tjafsig med bak vid skoning bokade jag kliniktid.

Fång är ju inte likadant för alla hästar och jag väntade de rekommenderade 5 månaderna innan hon ens fick gå ut ordentligt trots symptomfri en längre period.
 
Självklart skall jag ta diskussionen med veterinären, men jag tycker alltid det är intressant att höra andras erfarenheter, läsa på själv osv innan jag litar blint på veterinär. Jag känner mig ofta i underläge och kan ha svårt att säga ifrån om jag inte känner att jag har tillräckligt på fötterna eller en bra backup-plan. Jag håller på såhär med allt jag gör, bilens bromsar, mina egna skavanker och tapetval. :)
 
Men snälla någon! Om det vore en reell risk för problematik pga sämre bentäthet efter enstaka ledinjektion skulle vi ju ha hästar med frakturer i överflöd.
Har du stött på många såna fall?

Gjorts studie i England tror jag det var som tydligt visade samband på cortisonanvändning och benbrott. Som jag skrev ovan kanske det är nått man iallafall ska tänka på när det är hårt presterande hästar. Vet själv två galopphästar som behandlats med cortison o som senare bröt benet.
 
Se bifogad fil
 

Bifogade filer

  • IMG_3063.PNG
    IMG_3063.PNG
    42,3 KB · Visningar: 22
Gjorts studie i England tror jag det var som tydligt visade samband på cortisonanvändning och benbrott. Som jag skrev ovan kanske det är nått man iallafall ska tänka på när det är hårt presterande hästar. Vet själv två galopphästar som behandlats med cortison o som senare bröt benet.
Kortison under en kort tid och/eller i låg dos påverkar inte skelettet nämnvärd.
Kortison i hög dos eller under lång tid kan absolut ge benskörhet.
Rubriken i ridsport säger inget om varken dos eller behandlingstid/antal tillfällen.

Det finns hästar som bryter benen även utan att ha behandlats med kortison. I vissa fall kan det säkert bero på felaktig utfodring (mineralbalans) som gett ett klenare skelett. Andra gånger så är det helt enkelt olyckor.
Långt ifrån alla benbrott går att härleda till benskörhet.
 
Kortison under en kort tid och/eller i låg dos påverkar inte skelettet nämnvärd.
Kortison i hög dos eller under lång tid kan absolut ge benskörhet.
Rubriken i ridsport säger inget om varken dos eller behandlingstid/antal tillfällen.

Det finns hästar som bryter benen även utan att ha behandlats med kortison. I vissa fall kan det säkert bero på felaktig utfodring (mineralbalans) som gett ett klenare skelett. Andra gånger så är det helt enkelt olyckor.
Långt ifrån alla benbrott går att härleda till benskörhet.[/QUOTE

håller med att inte alla benbrott kan härledas till benskörhet. Men att risken ökar med det dubbla vid användning av kortison DET ÄR MYCKET. Det man skulle vilja veta är hur mkt hästarna i studien blivit behandlade.
Till trots tycker jag man ska ha det i åtanke när man behandlar. Speciellt om det finns alternativ.
Referera gärna till studie gjord på häst som bevisar att kortison i låg dos/kort tid inte påverkar. Och kan det vara inviduellt?
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 474
Senast: Dopy
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 812
Senast: Vogue
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: JForsberg
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp