Fång-Cushings-Bete

jamman

Trådstartare
Dotterns ponny som är fångponny har gått i samma skogshage i några år nu, fick fång för 2 veckor sedan. Hon äter enbart hö eftersom det inte finns gräs i hagen. Hon har nog kommit åt lite gräs under tråden, men det har hon ju gjort hela våren. Veterinären kan inte förstå varför hon fick fång när hon inte går på bete. Ska ner till Strömsholm om 2 veckor och ta prov på Cushings och röntga. (Hon är insulinresistent).
Kan tillägga att vi tog fånganfallet tidigt så hon blev snabbt bättre. Svarade på medicinen snabbt.Stod ändå på box i två veckor och fick gå ut i liten sjukhage idag, nu när medicineringen är slut (Butta 14 dagar). Hon är väldigt pigg och sprallig nu. Inte ett dugg halt. Ska vara konvalecent i 2-3 månader om inte Strömsholm säger annat.
Vad gör man om det är Cushings? Medicin hela livet vet jag att det blir.
Kan en Cushing-häst ha ett drägligt liv?
Vad kostar medicinering till en ponny på knappt 400 kg?
Kan en Cushing/insulinresistent-häst gå på bete om man vänjer in den försiktigt och aktar sig för frostigt bete (om den är medicinerad)?
Lever en Cushing-häst lika länge som en frisk häst om den blir medicinerad?
Kan hästen användas till hobbyridning trots Cushing?
Som ni ser har jag många frågor men jag vill hästens bästa.
Tacksam för svar.
 
Sv: Fång-Cushings-Bete

Halloj!
Cushings är ett elände för äldre hästar. man får ha god omsorg om foder och allmäntillstånd. vad jag vet kan hästar ha cushings länge utan att det drabbar dem för illa men också att det till slut kan bli väl svårt att få ordning på det.
Prata med veterinären när du är där om möjligheterna! Hoppas allt går vägen!
 
Sv: Fång-Cushings-Bete

Jag har en fjordhäst som har cushing. Hon är 19 år och fick sin diagnos för 1½ år. Sedan dess har hon ätit Permax, samt extra magnesium och E-vitaminer. Just nu mår hon väldigt bra, endast lite längre päls än de flesta andra hästar har. Tränar dressyr en gång i veckan och hon är hur pigg som helst. Det har varit många turer, mycket bekymmer, extra passning och det har kostat en del, men det har varit värt varenda öre.
Hälsningar
Elisabeth
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 383
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 597
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 731
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ponny fick fång hösten 2019. Vid provtagning fick jag veta att han har cushing. värdet var 57 och gränsvärde 22 enligt veterinär. Vi...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp