Bukefalos 28 år!

fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Kvalificerat struntprat skulle jag vilja kalla ett sådant påstående.

Om fångbenägenheten skulle påverka vilken kvot mellan protein och energi man ställde hästen på skulle det snarare vara tvärtom.

Risken för fång ökar ju fetare än häst är. Många behöver alltså minska sitt energintag för att minska risken för fång. Samtidigt måste de ju få sitt proteinbehov tillgodosett.
Då blir denna kvot högre. HH


Kan det inte vara så att rekommendationen kvot på 5,5 är till för att undvika kväveöverskott i kroppen? Om hästen är fångbenägen och färdigt "nedsatt", kan då kväveöverskottet till följd av "onödigt extra" protein ställa till problem?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nej, det verkar inte logiskt. I de allra flesta fall behöver man dra ner på energitillförseln för en fånghäst, antingen för att fetma orsakat fånganfallet eller för att ett fodermedel med mkt energi i form att stärkelse eller fruktaner varit boven i dramat.

Så de flesta fångisar ställs på lägre MJ än vad de hade före attacken.

Ställer man dessutom hästen på en lägre kvot mellan protein och energi i foderstaten riskerar den att få ett underskott på viktiga ämnen som behövs för att laga de trasiga vävnaderna.

På människor, hund, gris o råtta finns forskning om hur brist på äggviteämnen försenar läkning vid svår sjukdom eller skada. Har inte sett motsvarande studier på häst. Det är dock rimligt att tro att det inte är annorlunda med dem. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

så om man har en tjock häst bör man alltså passa sig för att energi i foderstaten blir för hög? och då kanske dra ner på enerigrika foder som tex betfor mm?tänker då oxå på att gräset nu börjat komma upp.

Tycker det är svårt det där..betfor tex sägs ju vara bra för tarmfloran..men samtidigt är det ju energi rikt..

Är det mycket energi i morötter?
aspbarkspellets hur är det med det?
asparks pellets är inget jag någonsin använt själv men det sägs ju att det ska va bra för fång hästar och hästar som lätt lägger på sig.

Gudars haha känns som jag snurrar till allting..

En IR häst vad har den för symtom?
 
Senast ändrad:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Ja en tjock häst behöver mindre energi.

Jag har inte riktigt förstått vitsen med barkpelletsar måste jag säga! Träd lagrar sin mat som stärkelse och gör av med den när det blir varmt. Men det finns ju ingen koll på när pelletsarnas bark är skördat och hur mkt stärkelse det är i de plus att det rimligen kan skifta väldigt mellan olika partier.

Stärkelsen i måttliga mängder morötter kan knappast skada.

För en väldigt fångbenägen häst är det tryggast att ha så fiberrik och enahanda kost som möjligt för att de snälla tarmbakterierna ska vara så stabila som möjligt.

Det är sällan IRtillståndet i sig ger symptom. En del naturraser har en medfödd "fysiologisk" IR som blir en sjukdom bara om vi ger dem för mkt mat.

Sådana hästar är extra bensinsnåla och när de får för mycket energitillförsel så lägger sig fettet ofta på ett speciellt sätt t ex i mankammen.HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

när man pratar om proteinbehovet....så är väl det som står i boken att alla raser har ett protein behov på 6 g smb pr/mj? eller räknar man aldrig om det i g, såg att någon gjorde det...utan det räcker väl med att se till att kvoten alltid är över 6?
tycker det är konstigt att det inte står hur höga kvoter som är ok, har ju fattat nu efter att någon här tala om för mig att det var helt ok med höga kvoter som tex 10. när jag läser i boken och det bara står att den ska vara 6 så håller jag mig ju slaviskt till det....
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det är olyckligt att proteinbehovet så konsekvent uttrycks i from av en kvot och inte i en mängd. Proteinbehovet är mera konstant mellan individer som är lika stora och gör samma arbete. Hur bra eller dålig kroppen är att hushålla med tillförd energi varierar så mycket mer. Precis som hos folk.

En lättfödd häst riskerar att få underskott på protein om den föds på en genomsnittskvot som passar genomsnittshästen och tvärtom.

Jag tänker tvärtom, hur mkt protein behöver den här hästen, sen gör jag en uppskattning av om det är en lättfödd eller svårfödd typ. DHH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

så om man har en tjock häst bör man alltså passa sig för att energi i foderstaten blir för hög? och då kanske dra ner på enerigrika foder som tex betfor mm?tänker då oxå på att gräset nu börjat komma upp.

Tycker det är svårt det där..betfor tex sägs ju vara bra för tarmfloran..men samtidigt är det ju energi rikt..

Är det mycket energi i morötter?
aspbarkspellets hur är det med det?
asparks pellets är inget jag någonsin använt själv men det sägs ju att det ska va bra för fång hästar och hästar som lätt lägger på sig.

Gudars haha känns som jag snurrar till allting..

En IR häst vad har den för symtom?

Apropå aspbarkspelletsen, det åt mina hästar (shettis med fångkänning, haft fång anfallet förra våren o en travmärr). Men nu vill inte dom äta det, det är väl för att det finns redan skog i den hagen.
Det sägs va bra till fånghästar, men nu när man läst HH skriva om det där börjar man tänka till lite. Det är främst proteinbehovet som de behöver o mindre energi. Försöker ge min shettis en bra kost med lägre energi o mer protein (lusern o foderjäst får han dagligen plus tokosel).
Foderjäst precis som betfor är bra för mag-och tarmstörningar. Sedan han börjat äta detta har man ju märkt stor skillnad, han blev bättre i magen. Ingen rännskita här inte, o han äter lusern med väldigt bra aptit.
Har gett honom Green Power lucerne tidigare, o nu äter han lusernpelletsen pga foderjästen för att blöta ner det med lusernet.
Foderstaten är uträknad.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Min häst fick fång igår. :cry:
Veterinären ordninerad att endast ge havrehalm. Mkt lite betfor för att få i henne "butta-pulvret". Men jag känner att det är som HH skriver, att det behövs hjälp att bygga upp skadad vävnad etc.

Hon är svårfödd (mkt fullbld i henne). Har stått på 5 kg helhavre, 0.5 kg Betfor, 1 kg Lucernpellets (Kvarnby). Sojaolja. Linfröolja. Och minst 10 kg hö.
Har gått på gräs sedan 8 veckor tillbaka.
Jag har alltså helt säkert överfodrat henne!!! Skulle jag dragit ner på kraftfodret / alt inte gett alls?

Nu har jag gett henne två nävar Lucern Hack strå. (Mineraler o vitam som vanligt.) Plus 3 kg hö. Rätt eller fel?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag är inte så bra på foderstater. Men jag undrar hur man räknar när hästen går på bete? Hur ska jag tänka för min ponny som har haft fång och nu endast går på ganska tror jag i alla fall dåligt bete ca halva dygnet? Hon är mkt lättfödd och kan gå ner lite till men samtidigt rider jag henne en del. Jag vill ju inte att hon ska få proteinbrist.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

jaha.....:confused:
hur gör du då, nu blev jag förvirrad kände jag. hur vet man det? nu har jag ju pm:at dig så du kanske tar det där...
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Låter som ganska lite hö. Vet inte hur stor hon är men min ca 400-kilos ponny fick ordinerat fem kilo hö och ett kilo lucernpellets (helst utan melass).
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Min häst fick fång igår. :cry:
Veterinären ordninerad att endast ge havrehalm. Mkt lite betfor för att få i henne "butta-pulvret". Men jag känner att det är som HH skriver, att det behövs hjälp att bygga upp skadad vävnad etc.

Hon är svårfödd (mkt fullbld i henne). Har stått på 5 kg helhavre, 0.5 kg Betfor, 1 kg Lucernpellets (Kvarnby). Sojaolja. Linfröolja. Och minst 10 kg hö.
Har gått på gräs sedan 8 veckor tillbaka.
Jag har alltså helt säkert överfodrat henne!!! Skulle jag dragit ner på kraftfodret / alt inte gett alls?

Nu har jag gett henne två nävar Lucern Hack strå. (Mineraler o vitam som vanligt.) Plus 3 kg hö. Rätt eller fel?
Menar du att hästen skulle ha fått fången för att du har överutfodrat?
Jag skulle nog snarare i så fall gissa att du har råkat ut för gräsets explosionstillväxt nu när vi ÄNTLIGEN fick lite regn.... Det har varit så torrt att gräset knappt vuxit och de droppar vi fått nu gör ju att det skjuter fart!
Och då blir det en hastig förändring av den gräsmängd de kan få i sig när de betar = högrisk för fång....
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Veterinären sa att jag inte skulle ge hö alls. Men jag har ökat till 6kg idag, på eget bevåg.
Den känns ju helt fel att bara ge ett halvblod på 170cm endast havrehalm. Speciellt eftersom hon är svårfödd. Tappar hon hullet är det svårt att få upp det normalt igen!
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag läste ett SLU arbete om fång (söker all info...), där det stod att fången sker 3 dagar innan symtomen visar sig. Dvs smärta i hovarna.
Och det var precis 3 dagar innan det ihållande regnet började här! Plus att jag började låta dem gå på gräset även under natten.
Så trots sakta invänjning av gräs, under flera veckors tid, så tror jag också att regnet var det utlösande.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

HH! Hur stort proteinbehov tror du mitt halvblod (som fick fång för 3 dagar sedan) är? Hullet är normalt nu, men tappar lätt. Hull typ fullblod (har 75%fullbld i stam). Jag tror hon väger 700kg. Jag skickar gärna bild. Jätte tacksam för svar!
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Genomsnittsvärden för den klassen är: Underhållsbehov 400-450 gram smältbart råprotein per dag. Vid en timmes medelhårt arbete per dag uppemot 600 gram.

Antar att hon vilar om hon har akut fång. När den allra värsta smärtan lagt sig kan man satsa på strax över underhållsbehovet ett tag. Men introducera inte koncentrerade fodermedel medan hästen står på anti-inflammatoriskt. Det kan bli för mkt för tarmen. Lusern är OK. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*
Går det lika bra att ge en fång häst foderjäst istället för mag-tarm. Eller innehåller mag-tarm nått mer nyttigt som jag då missar?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag ger min shettis foderjäst (han har fångkänningar), o det funkar bra ihop med betforn. Han fullkomligt älskar foderjästen o betforn o sen får även han lusernpelletsen (danske lucernpiller). Han började äta foderjäst sedan februari, o kommer oxå äta det även under sommaren. Det är ju bra för mag-och tarmstörningar.

Min märr får även foderjäst o betfor eftersom hon går på betet o hon blev jättebra i magen, märkte jag. OBS! Hon är ingen fånghäst, bara shettisen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 951
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp