Bukefalos 28 år!

fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Vad jag ser i mitt område stämmer den ofta, med många fångfall under perioder på vår o försommar med nattfrost eller perioder med torka.
Visst är det så men vi kan ju inte lasta fruktanet för detta, iaf inte i daxläget.



Jag har sett rapporter om väldigt höga halter av fruktan även på timotej.
PL
Stämmer också. Å då har man hittat 10-30% fruktan i timotejens skott och själkbas på sensommaren/hösten medans på våren ligger fruktanhalten på 3-13%

Apropå teorier, tänk om det är så att det är ett visst fruktan som är boven i dramat. Det finns ju olika fruktan i växterna. Tex så finns det en typ i timotej och en annan typ i kvickrot.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nej man kan ite säkert lasta fruktanet för detta men fruktan tillsammans med andra NSC är ändå i dagsläget det närmaste man kan komma att lasta ngt.
Visst finns det olika sorters fruktan men alla har den likheten att de inte spjälkas i tunntarmen utan i omsätts i första hand till laktat i grovtarmen.
Det är bättre att prata om växtförhållanden än årstider. Fruktan o andra NSC ansamlas ffa när tillväxten är låg som tex vid kyla o torka men när fotosyntesen ändå är igång.
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

inte enligt planck :confused:

fast hon skriver om fruktos inte om fructan.. jag undrar då om ni menar samma sak?
Ja hur har vi det med kemin :D

Till monosaccarider räknas: Trios, Tetros, Pentos, Hexos och Heptos.

Glukos Galaktos, Fruktos och Mannos är Hexoser

Till Polysaccarider räknas: Homogykaner och Heteroglykaner.

Arabinan, Xylan, Glukan, Fruktan, Galaktan, Mannan och Glukosamin är Homoglykaner

Fruktan innehåller fruktos och det finna olika varianter beroende på hur fruktosmolekylerna sitter. Fruktan delas in i Inulin och Levan .........å så var det nån till........äummm :crazy:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det är bättre att prata om växtförhållanden än årstider. Fruktan o andra NSC ansamlas ffa när tillväxten är låg som tex vid kyla o torka men när fotosyntesen ändå är igång.
PL
Absolut. Ville bara visa på att fruktan kan variera väldigt och att man inte ska stirra sig blind på en siffra. Sen kan man ju också styra fruktanhalten till nästkommande år beroende på när man skördar 2:a skörden eller en ev 3:e skörd.

Mao så är det mycket som påverkar.......

Årstiden har faktiskt betydelse. Eftersom fruktan är en upplagringskolhydrat så använder växten den som matsäck under vintern och behöver lagra energi inför vintern.
 
Senast ändrad:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag rör ihop alla ämnen.. :crazy:
vad är polymerer?
*trög*
Polymerer är som kedjor uppbyggda av mindre enheter, man kan jämföra det med en halsbandskedja, det är ju uppbyggt av många små länkar och när man länkar samman dem så bli det en lång sammanhängande kedja. I det här fallet med fruktaner och fruktoser så är fruktoserna de små länkarna och när de har fogats samman bildar de en kedja som då kallas fruktan.

/Sara
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nu var det väl du som frågade efter siffror:devil:
Tyvvär är det dåligt bevänt med praktiska kunskaper o råd när det gäller att hålla ner NSC/fruktan på bete till fångbenägna hästar.
Hur ser du som växtodlare på att en fånghäst går i en hårt nerbetad hage med "nästan inget" gräs o tar vartenda strå efterhand som det kommer upp?
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det är ju inte 100%-igt klarlagt vad som orsakar fång, om det verkligen är fruktaner som är den största boven eller ej, men har man uteslutit protein som orsak helt o hållet?

Jag vet ju att fång kan utlösas av en störning i magen, som i sin tur kan orsakas av t ex för mycket protein från ett lättsmält proteinfodermedel, men har man uteslutit protein som orsak i övrigt?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

I dagsläget har man väl i stort sett gjort det. Den typen av störning som för mkt ptotein ger kan dessutom sägas vara motsatsen till den som för mkt kolhydrater ger.
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag började leta efter fakta om fång i vintras/våras. Då var det nattfrost hos oss men många växter hade kommit igång. Jag fick då höra att något av det farligaste en fånghäst kunde äta var frusna brännässlor. Kan det finnas ngn sanning i det? Vad skulle det bero på i så fall? Att nässlor också har hög fruktanhalt - vad jag vet så äter inte hästar nässlor utom när de har torkat eller frusit? Eller för att de innehåller mkt protein - kanske speciellt farligt protein?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag började leta efter fakta om fång i vintras/våras. Då var det nattfrost hos oss men många växter hade kommit igång. Jag fick då höra att något av det farligaste en fånghäst kunde äta var frusna brännässlor. Kan det finnas ngn sanning i det? Vad skulle det bero på i så fall? Att nässlor också har hög fruktanhalt - vad jag vet så äter inte hästar nässlor utom när de har torkat eller frusit? Eller för att de innehåller mkt protein - kanske speciellt farligt protein?

Din första fråga har jag inget svar på men jag har iaf sett hästar äta färska brännässlor med god aptit :d.
Att de skulle vara innehålla någon farlig typ av PROTEIN tror jag inte på. Det är nog i så fall att de innehåller extra mycket fruktan?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Att nässlor också har hög fruktanhalt - vad jag vet så äter inte hästar nässlor utom när de har torkat eller frusit? Eller för att de innehåller mkt protein - kanske speciellt farligt protein?


Såvitt jag minns lagrar nässlor sin mat som stärkelse precis som maskros. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Såvitt jag minns lagrar nässlor sin mat som stärkelse precis som maskros. HH

OK. Jag är inte så insatt i hästens fysiologi. Men stärkelse liknar ju fruktaner i uppbyggnaden. Kan hästar bryta ner stärkelse? Kan fånghästar göra det? Sedan undrar jag också hur maskrosor lagrar stärkelse? Hästar äter ju gärna maskrosor. Lagras den i rötterna som hos potatisen?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Hmm. Då borde det alltså vara STÄRKELSEN som är boven i det fallet?


Nja, det måste nog till rysliga mängder nässlor då. Jag har aldrig hört om negativa effekter av nässlor.

Nässlor lagrar sin mat som stärkelse men maskrosor som fruktan inte som stärkelse som jag skrev förut. Jag kom ihåg fel. Högst koncentrationen i rötterna.

FA - stärkelse är huvudingrediensen i all spannmål. Hästar kan spjälka stärkelse men har en begränsad kapacitet. Det är när den överskrids som miljön i grovtarmen påverkas negativt. Hästar kan inte spjälka fruktan. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*

Så om man har en fånghäst som behöver ha i sig medicin så kan man blanda den i ...vad? Känns inte som om det finns något bra foder, eller gör det?

N (tämligen förvirrad av att försöka hänga med i alla nya råd och rön kring fång)

Pratade med min åf av foder, hon nämnde insulin...hrm tja, kan hon ha sagt resistent månne och/eller brist på magnesium kan vara en bidragande orsak till att hästar får fång. Lite luddigt förklarat men men...
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Betfor.
Hästar som medfött eller pga övergödning har insulinresistens har ökad risk att få fång. Till en insulinresistent häst kan man ge omelasserad betfiber eller skölja sin betfor. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det som jag har hört var att just frusna nässlor ska vara farliga. Men då borde det inte vara så? Det finns massor av nässlor i fånghästens hage. Hon äter dem inte i vanliga fall om man inte slår dem först eller kanske om de är frusna. Men tidigt på våren finns det ju inte så mkt annat än nässlor eftersom de kommer igång så tidigt. Är det ingenting att oroa sig för? Det problemet uppstår ju inte föränn till våren igen men ibland känns det som om hon inte kan vara någonstans.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Ok, men hur vet jag att kusen fick fång pga insulinresisten eller av fruktanhalten i gräset? Eller spelar det ingen roll, kan jag ge han betfor ändå (för medicinens skull)?

N (som precis blivit med fånghäst för första gången)

ps: ska jag skölja blötlagd betfor ytterligare nån gång innan jag ger det till han?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Inga av våra vanliga husdjur äter färska nässlor om du menar brännässlor, Urtica dioca, ens om de svälter. Visst borde vissna/torkade brännnässlors stärkelse teoretiskt kunna framkalla fång likaväl som havrens eller kornets. Men rimligen borde det gå åt sådana mängder av nässlor att det är osannolikt. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp