Bukefalos 28 år!

fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*
Går det lika bra att ge en fång häst foderjäst istället för mag-tarm. Eller innehåller mag-tarm nått mer nyttigt som jag då missar?

Den enda mikrob som det finns dokumentation på att hästens grovtarmsfunktion påverkas gynnsamt av är bakjästen – Saccharomyces cerevisio. Foder/Bryggerijästen består av en annan Saccharomyces variant. Man kan dock hålla för troligt att foder/bryggerijästen har samma effekt.

Det går inte att se vilken jästkultur som finns i produkten Mag Tarm på deras hemsida. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Precis som vid ett plötsligt stärkelseöverskott till grovtarmen(el våmmen på idisslare) så bildas i första hand laktat om inte mikrofloran är anpassad, laktat kan inte tas upp o sänker pH.
Vad som är rimliga mängder är individuellt o beroende på mikrifloran.
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Vad som är rimliga mängder är individuellt o beroende på mikrifloran.
PL
Men du har väl NÅGON siffra inom ett visst spann iaf. Alla hästar kan ju äta grovfoder. Eftersom en väldigt liten del av den totala populationen får fång så måste det ju finnas ett spann sas. Å förresten hur bevisar man att just fruktan ger fång på en häst som gått på bete när man inte ens kan hitta fruktan i fång hästen
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Experimentellt framkallar man fång på alla om man ger 7, 5 gram fructan per kg häst över 24 timmar. I ett kg ts rajgräs kan det finnas 200-300 gram fruktan som mest.

Man har inte provat ut vilken dos som inte ger fång till alla så vitt jag vet. För den enskilda hästen är det som PL säger väldigt många faktorer som spelar.

HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Då måste jag fråga.. Är rajgräs vanligt i sverige?*noll koll*
Eller har man vid testen användt sig av Italienskt rajgräs eller engelskt eller annat?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Experimentellt framkallar man fång på alla om man ger 7, 5 gram fructan per kg häst över 24 timmar. I ett kg ts rajgräs kan det finnas 200-300 gram fructan som mest.

Man har inte provat ut vilken dos som inte ger fång till alla så vitt jag vet. För den enskilda hästen är det som PL säger väldigt många faktorer som spelar.

HH
7,5 - 10g/kg kroppsvikt går det åt om man ger en engångdos (van Eps & Pollit)

Tror du då att dom svenska beten som våra hästar går på innehåller 200 - 300 g fructan/kg ts? Har du ett bete som innehåller 10% fructan i sverige så är DET högt. Ett mer normalt värde ligger på 5%. Säg att betet innehåller 10% fructan. Hur många kgTs måste då hästen äta för att komma upp i 7,5g fructan/kg kroppsvikt?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

7,5 - 10g/kg kroppsvikt går det åt om man ger en engångdos (van Eps & Pollit)

Tror du då att dom svenska beten som våra hästar går på innehåller 200 - 300 g fructan/kg ts? Har du ett bete som innehåller 10% fructan i sverige så är DET högt. Ett mer normalt värde ligger på 5%. Säg att betet innehåller 10% fructan. Hur många kgTs måste då hästen äta för att komma upp i 7,5g fructan/kg kroppsvikt?

Varför frågar du om du vet och kan svara själv? Vad man ju däremot inte har den minsta aning om – varken du eller jag- är vilken dos som kan vara farlig för enskild fångbenägen häst och vilken som är riskfri.

Uppenbarligen får hästar fång på beten där de omöjligen kan ha fått i sig 3,7 kg fruktan. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Läste artikel skriven av dansk veterinär.
Fruktanindholdet er generelt lavere om aftenen og natten, hvor produktionen går i stå men planten stadig vokser og derved forbruger sine energidepoter.
Undgå de tidspunkter hvor fruktanindholdet er højst: Kolde og solrige dage både forår og efterår (høj produktion af fruktan men nedsat eller ingen vækst af græsset).


Alltså högre fruktaninnehåll dagtid. Om jag läser rätt? Men då bör en fd fånghäst gå på gräs under kväll/natt.
Förr pratade man om "socker" som går upp i gräset under natten för att det ska klara ev frost. Vad har jag fått det ifrån??? :confused:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Varför frågar du om du vet och kan svara själv? Vad man ju däremot inte har den minsta aning om – varken du eller jag- är vilken dos som kan vara farlig för enskild fångbenägen häst och vilken som är riskfri.

Uppenbarligen får hästar fång på beten där de omöjligen kan ha fått i sig 3,7 kg fruktan. HH
Därför att ni ofta drar iväg med era siffror utan att ha nått hum om hur verkligheten ser ut. Tex det här med rajgräs. Först o främst måste man ju veta vad rajgräs är för en växt i sig och hur den växer i olika delar av landet, hur och när man har glädje av den i beståndet, om man nu har det.

Sen är det ju ganska lustigt att man inte vet vilken dos som är farlig för en fångbenägen häst och vilken som är riskfri. Om man inte vet det hur kan man då påstå att fructan är orsaken till fång då hästar drabbas på bete? Mitt lilla ränkeexempel ger ju en GOD tankeställare. Det kan väl lika gärna vara stärkelse, olämpliga växter, jord, stress eller nåt annat som orsakar fång på en beteshäst. Det kan ju vara vad som helst bara mängden är den rätta. Hur bevisar man att det var just fructanet som var orsaken när man väl står där med sin häst.

En kul grej är ju att fånghästarna (de som drabbas av fructan) oftast dyker upp på våren, tidig sommar. Det är ju bara det att en hel del gräs har den LÄGSTA halten av fructan just då :D:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Läste artikel skriven av dansk veterinär.
Fruktanindholdet er generelt lavere om aftenen og natten, hvor produktionen går i stå men planten stadig vokser og derved forbruger sine energidepoter.
Undgå de tidspunkter hvor fruktanindholdet er højst: Kolde og solrige dage både forår og efterår (høj produktion af fruktan men nedsat eller ingen vækst af græsset).


Alltså högre fruktaninnehåll dagtid. Om jag läser rätt? Men då bör en fd fånghäst gå på gräs under kväll/natt.
Förr pratade man om "socker" som går upp i gräset under natten för att det ska klara ev frost. Vad har jag fått det ifrån??? :confused:

Jag har också hört att fructanhalten ökar i gräset när det är frost just för att gräset skulle klara minusgrader genom att sänka fryspunkten. Men efter att ha läst en hel del annat så vet jag att man tror att det är som i artikeln ovan. Det är ju två helt olika anledningar som kan bli rätt betydande för när det är farligt för dem att beta. Jag tänkte på precis samma sak tidigare idag och vill också gärna veta var den andra teorin kommer ifrån?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Ja, faktiskt är det som du skriver, flest fångfall inträffar denna denna tid på året! Fruktan är absolut inte ensam bov i dramat. Det är därför fång fortfarande är så "mystiskt".
Men forskningen har gjort stora framsteg, om man jämför 7 år tillbaka. Då fick min förra häst fång. På den tiden trodde man att den orsakades av protein i gräset. Hon hade ätit mkt lite nyodlat gräs på en 50x50m del av hagen. Lucern var det inte tal om. Bara havrehalm, betfor och morötter (proteinfri kost). Hon fick aldrig mer gräs och fick avlivas efter återfall, 2 år senare. "Trots proteinfri kost". :mad:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jo, så finns det ju en studie där man pumpat i hästar upp till 3g fructan/kg kroppsvikt i 5 dagar utan att ha sett fångsympton, inte ens de hästar som hade haft fång innan blev drabbade av fång. Då drar iaf jag slutsatsen att de hästar som hade fång tidigare inte hade fång pga fructan och att fructan på dessa hästar inte ger fång. Då är vi ungefär på den nivå som hästar kan få i sig på ett bete, i bästa fall.
 
Senast ändrad:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

En kul grej är ju att fånghästarna (de som drabbas av fructan) oftast dyker upp på våren, tidig sommar. Det är ju bara det att en hel del gräs har den LÄGSTA halten av fructan just då :
inte enligt planck :confused:

fast hon skriver om fruktos inte om fructan.. jag undrar då om ni menar samma sak?
 
Senast ändrad:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

inte enligt planck :confused:

fast hon skriver om fruktos inte om fructan.. jag undrar då om ni menar samma sak?
skillnaden mellan fruktos och fruktan beskrivs tidigare i tråden :idea:
fruktan är kedjor av fruktos som hästne inte förmår att spjälka, om jag minns rätt utan att tjuvkolla...
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Behöver jag säga att kemi var inte min starka sida i skolan..:angel:

det fanns förklaring på första sidan.
Fruktaner är polymerer av fruktos. Det är alltså inte fruktos i sig som är bekymret utan att hästen inte spjälka ner fruktoskedjan till upptagbara molekyler. Då kan hästen inte ta upp fruktosen.HH

Jag rör ihop alla ämnen.. :crazy:
vad är polymerer?
*trög*
 
Senast ändrad:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Du har helt rätt i att ingen har bevisat att fruktaner orsakar betesfång, det är än så länge enbart en teori som många forskare tror på o andra inte.
Vad jag ser i mitt område stämmer den ofta, med många fångfall under perioder på vår o försommar med nattfrost eller perioder med torka.
Jag har sett rapporter om väldigt höga halter av fruktan även på timotej.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 951
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp