fång ponny,hur skulle ni göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 694
M

milles mamma

min ponny fick fång i oktober,blev beh i 5 dagar,sen i 5 dagar till,men medc verkade inte så bra så vet bytte medc till ngt som var starckare och hon bh i 10dagar,nu 1dag efter avslutad beh så börjar hon bli dålig igen....vet att det kommer bli värre. hur skulle ni göra ? bh henne i 10 dagar till och hopppas att det hjälper? eller låta henne somna in? känns som det e det bästa om hon fick somna in,har gett upp hoppet nu efter många bh dagar...

Sv: fång ponny,hur skulle ni göra?

Har du röntgat henne? Annars skulle jag börja i den ändan och SEN bestämma om det var vidare aktuellt med mer behandling eller avlivning.
Det kostar runt 2000:- att röntga och har du henne försäkrad så täcker den det. Du har ju säkert redan kommit upp i sånna summor så självrisken redan är avklarad.

vi har röntgat henne och det visade ingen rotation på hovbenet...men även vet på helsinborg var tveksam i och med att hon e bh i över 20 dagar med 2 olika med...

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver ge henne längre tid och kanska några mjuka paddar under hovarna. (pma mig om du vill ha tips)
Fång kan ta flera månader.
Har ni tagit bort allt som kan orsaka fång och sett till hovarna så behöver hoven bara växa och läka.
Har ni röntgat så ge hästen mer tid.

Min häst är återställd efter sitt förra fånganfall för 2 år sedan men han hade ont i ett par månader först. Vi samarbetade givetvis med veterinär hela rehabiliteringen. Han var både på djursjukhus och behandlades hemma.
Han hade kraftig hovbensrotation.

Idag är min häst frisk och rids som vanligt och mår toppen.

Ge hästen tid och vila och en chans så att fångskadorna kan växa bort ur hovarna! Vila behövs kanske 6 månader eller mer.
Givetvis i sammarbete med veterinären.

Man behandlar så länge som det behövs. står den på boxvila?

Hur märker du att den har ont?

Min fångis blev inte bättre innan hon skoddes med tåriktad sko o hel sula samtidigt som hon behandlades med Fenylbutazon (stavas?)

Men då har ni ju ett "bra" utgångsläge för att detta ska bli bra, då är det förhoppningsvis "bara" tiden som saknas.

Det tar tid för dom att läka, har hästen fått någon typ av beslag/sulor/kilar?

Min fick en sorts gummisula eller vad jag ska kalla den, nu tog hon iofs av den direkt men kanske hade det hjälpt på din häst? Vad säger din hovslagare, fick du inte träffa hovslagaren när du var inne i HBG?

Har du tagit bort allt i hästens närområde som kan utlösa fången? Du har inte mögelsporer i ditt hö, det kan utlösa fång. Jag fick återfall på min efter några veckor som "frisk" förstod inte varför men vid närmare titt på höet så fanns det yttepytte mögelangrepp på ngn bal och det hade utlöst ett nytt anfall hos henne.

Har du hästen i strikt boxvila? Min stod i box i 6 veckor innan den fick gå ut i liten hage. Vad har du för strö till den? Sandbox sägs vara det bästa. Dela av boxen och gör en liten grusspilta så hästen kan "gräva" ner sig och avlasta själv.

Långt svammelinlägg men hoppas det snart blir bättre för din häst!

Vaddå så många beh dagar? Tycker din veterinär är konstig. :mad: Våran ponny fick fång vid midsommar och behandlades i tre veckor med medicin, sen gick jag på promenad varje dag med honom i nästan 2 månader innan han kunde börja skrittas av ryttare.
Som någon sa, fång tar TID.

Om du får för vet., börja gå lite promenader. Våran ponny blev märkbart bättre av lugna promenader på mjukt underlag efter medicineringen, jag ökade sakta från 2-minuters promenad runt stallbyggnaden till 30 minuter i skogen. Sen fick jag sätta upp ett barn på honom för veterinären. Nu är han helt återställd.

Man måste ha tålamod och man får inte misströsta!

När röntgades hästen? I tidigt skede i sjukdomen?

Det är ganska meningslöst att åka och röntga i akutskedet då detta bara visar hovbenets läge just denna dag. Nästa dag eller veckan efter kan röntgen visa något helt annat. Dessutom är det dumt att transportera hästen om den har så ont som du beskrivit tidigare. Det ökar ju bara belastningen på hovarna. Det är därför bra att vänta lite med röntgen då det ju inte gör någon som helst skillnad för hästen, dvs den blir ju knappast bättre av att röntgas eller att tvingas upp i en transport då den har som mest ont.

Det enda man kan göra i akutskedet är boxvila på ett tjockt mjukt underlag, ge smärtstillande, korrigera foderstat och VÄNTA! Om den är lång i tårna eller har extremt höga trakter kan det vara bra att hovslagaren försiktigt korrigerar detta också (om det nu går att lyfta fötterna, annars EJ) I vissa fall kan man limma eller plasta på skor för att avlasta sulorna om dessa är platta eller buktar. Undvik att spika på skor då hästen fortfarande har ont! Boxvila tills hästen kan skritta ohalt utan smärtstillande. Därefter liten boxhage och fortsatt vila! Hur länge beror på om hovbensrotation eller sänkning skett.

Om din häst fortfarande är så halt efter en månad så borde det ha hänt något med hovbenet. Min erfarenhet är att de fångfall som ej fått någon lägesförändring av hovbenet brukar bli ohalta på 2-3 veckor. Har en lägesförändring skett kan du få räkna med flera månader.

Fortsätt du att ge Fenylbutazon (som brukar fungera bäst vid fång)
De flesta hästar tål detta mycket bra även vid långtidsbehandling. Tänk bara på att inte överdosera. Överskatta inte kroppsvikten om det är en ponny så att den får för hög dos. Det är ofta detta som ger biverkningar. Ligg i underkant på rekommenderad dosering om hästen fungerar någorlunda bra på det! Får hästen diarre´ , slutar äta, får dålig aptit osv sluta genast med medicinen och ring din veterinär

Tänk också på att medicinen inte botar sjukdomen!

Det är tålamodsprövande att ha en fånghäst. Många blir dock symptomfria och går att använda igen men det kan som sagt ta lång tid. Försök att läsa på så mycket som möjligt om fång. Det finns många bra gamla trådar om du söker här på Bukefalos.

Jag tycker inte du ska ge upp efter den här korta tiden! Har den nu inte någon lägesförändring av hovbent så är ju prognosen mycket god!

Åk på ett återbesök för ny röntgen senare. Det är också viktigt att du har en duktig hovslagare!

När min häst fick fång skrev den första veterinären ut "småduttar" av Finadyne, men hon blev inte smärtfri av det. Vill minnas att det var 10 dagar först, och sedan ytterligare 5.
Nästa veterinär skrev istället ut 40 påsar Fenylbutazon, och först efter den kuren (=dryg månad) var hon helt smärtfri.

Den senare veterinären menade att det sällan hjälper att behandla under så kort tid som 5-10 dagar, och att det viktigaste är att hästen inte har ont. Även klinikveterinären som röntgade henne lite senare höll med.

Kanske var hon smärtfri redan efter ett par veckor på Buttan, men vet menade att det inte var värt att chansa så länge magen klarade medicineringen.

Vill även tillägga att hon hade ganska lindrig fång, med minimal rotation i ena framhoven och prognosen har bedömts som god hela tiden. Är under igångsättning nu. :)
Alltså: Fång tar tid!

Senast ändrad:

ska nu bh i ca 20 dagar till,har ett problem till,hon magrar av och vill inte direkt äta så mkt och dricker inte så mkt,gör ont att se henne lida,hon har boxvila och står på mkt spån....får se hur det går...hon får ju inte falla ur helt och bli jätte mager....

Det kan vara medicineringen som påverkar magen. Ge något med goda bakterier i för att skona magen.
Vad äter hon nu?

enbart hö och lite kornkross m mineraler och jäst för att hålla igång magen......

Min ponny fick fång för ett år sedan. Hon har klarat sig än så länge utan nytt fånganfall. Hon har inte fått spannmål sedan fången upptäcktes och jag har inte några planer på att ge henne det heller.

enbart hö och lite kornkross m mineraler och jäst för att hålla igång magen......
Bort med kornet, ge lucern eller något annat istället, fånghästar bör inte äta spannmål. Ge även mag-tarm eller något liknande, proviva brukar hästarna också gilla.

Köp lucern och ge henne!
Jag ger min luern hackat strå och gräsfröhalm, fungerar skitbra *peppar peppar* och hon ÄLSKAR lucernet som godis :)
Hon håller sig jätte fin på det oxå!

Älgört!!!!
Skitbra för magen!!

Ska man verkligen ge lucern till en häst med fång? Är det inte mycket proteiner i det? Det är väll delvis för mycket protein som utlöser fång? Har aldrig själv haft någon fånghäst, så jag kan inget om det. En stilla undran bara.

Förr trodde man att för mycket protein kunde ge fång men det har svängt. Lucern är jättebra att ge till fånghästar.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 784
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 034
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka