Fånga häst i stor hage.

ufot

Trådstartare
Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar).

Problemet är att jag inte kan fånga honom. Direkt han ser mig går han åt andra hållet. Igår lyckades jag fånga honom efter ca 1 timme. Idag gick det betydligt sämre (läs inte alls).

Det som försvårar det hela ytterligare är att han har fått en kompis som han följer överallt och de gånger jag kommer i närheten av honom springer kompisen iväg och han efter.

Jag har jobbar honom lös i både rundpaddok och på ridbanan och där lyssnar han bra på mina signaler, följer efter mig och kan fångas utan problem.

Enda lösningen jag kommit på är att valla honom (och hans kompis) in i en mindre hage. Det var så jag gjorde idag. Direkt han får ett grimskaft runt halsen följer han mig överallt.

Finns det andra lösningar än att valla honom in i mindre hage? Han gillar tyvärr inte godis (har nog aldrig fått det tidigare) så mat/godis fungerar inte.

Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar).

Problemet är att jag inte kan fånga honom. Direkt han ser mig går han åt andra hållet. Igår lyckades jag fånga honom efter ca 1 timme. Idag gick det betydligt sämre (läs inte alls).

Det som försvårar det hela ytterligare är att han har fått en kompis som han följer överallt och de gånger jag kommer i närheten av honom springer kompisen iväg och han efter.

Jag har jobbar honom lös i både rundpaddok och på ridbanan och där lyssnar han bra på mina signaler, följer efter mig och kan fångas utan problem.

Enda lösningen jag kommit på är att valla honom (och hans kompis) in i en mindre hage. Det var så jag gjorde idag. Direkt han får ett grimskaft runt halsen följer han mig överallt.

Finns det andra lösningar än att valla honom in i mindre hage? Han gillar tyvärr inte godis (har nog aldrig fått det tidigare) så mat/godis fungerar inte.

Alla tips mottages tacksamt!
Kan tillägga att hans kompis inte heller går att fånga. Den hästen springer iväg så fort jag närmar mig min och då följer min efter.
 
Tyvärr inte. Han äter mat när jag ger honom, men han kommer inte fram till mig i hagen.

Sen har jag ingen lust att gå in i en hage med 20 andra hästar med en spann kraftfoder. Jag misstänker att alla andra kommer, men inte han.
 
Tyvärr inte. Han äter mat när jag ger honom, men han kommer inte fram till mig i hagen.

Sen har jag ingen lust att gå in i en hage med 20 andra hästar med en spann kraftfoder. Jag misstänker att alla andra kommer, men inte han.

Jag sa inget om en spann kraftfoder. Men en morotsbit eller äpplebit. Eller en liten näve kraftfoder. Eller en rutin där han lär sig att favoritmaten ALLTID väntar på honom i krubban när han kommer in.

Oavsett så ska du inte FÅNGA din häst. Du ska se till att han vill umgås med dig. Att han vill komma till dig självmant. Mat är ett sätt. Ett annat sätt är att vara så rolig att han väljer att vara med dig.
 
Jag jobbar med tryck och att lätta på trycket med svårfångade hästar.
Gå efter hästen när den går iväg ifrån dig och så fort den stannar så stannar du med och vänder dig om och går åt andra hållet för att ta bort trycket på hästen.
När hästen går igen eller slutar titta på dig går du emot den igen. Jag brukar gå i en stor cirkel runt hästen om det är en stor hage.
När hästen väl fattat grejen brukar den antingen stå stilla så du kan försiktigt gå fram till den eller följa efter dig när du vänt dig om från den.

Kan ta flera timmar första gångerna, men efter några gånger går det snabbare och snabbare. I början brukar jag inte ta in hästen utan bara mata den med en massa godis och sedan lämna den.

Men det är också viktigt att fundera över varför hästen inte vill komma till dig. Har den ont?
Har den roligt med dig när ni är tillsammans?
Osv..
 
Svarar alla.

Jag har bara haft hästen i ett par dagar och innan dess stod han på försäljningsstall och innan dess vet jag egentligen ingenting.

Allt är ju nytt för honom. Han har förmodligen inte gått i vare sig stor hage, eller större flock tidigare.

Han är rädd om huvudet och har svårt att lita på människor.

Jag har (såklart) inte gjort så mycket med honom ännu. Borstat, jobbat honom lös och promenerat lite. Mat får han alltid efter arbete. Godis erbjuds och idag ville han faktiskt ha mer, så förhoppningsvis lär han sig att jag inte är farlig och att godis är gott.

Problemet är att jag har en mycket allvarlig knäskada som gör att jag egentligen inte kan gå omkring i hagen efter honom. Jag kan inte springa och inte gå längre sträckor.

Jag behöver tips på övningar/metoder för att få honom att lita på mig och vilja komma till mig.

Jag har tidigare arbetat med ”problemhästar” men ingen av de har varit svåra att fånga i hagen, så jag behöver tips…

Funderar även på att ta hjälp.

Hästen har inte ont. Gick igenom besiktningen utan anmärkning. Är jättetrevligt att arbeta med. Lyssnar fantastiskt bra och verkar lita på mig … så länge grimman är på eller vi är i rundcorallen eller på ridbanan.
 
Svarar alla.

Jag har bara haft hästen i ett par dagar och innan dess stod han på försäljningsstall och innan dess vet jag egentligen ingenting.

Allt är ju nytt för honom. Han har förmodligen inte gått i vare sig stor hage, eller större flock tidigare.

Han är rädd om huvudet och har svårt att lita på människor.

Jag har (såklart) inte gjort så mycket med honom ännu. Borstat, jobbat honom lös och promenerat lite. Mat får han alltid efter arbete. Godis erbjuds och idag ville han faktiskt ha mer, så förhoppningsvis lär han sig att jag inte är farlig och att godis är gott.

Problemet är att jag har en mycket allvarlig knäskada som gör att jag egentligen inte kan gå omkring i hagen efter honom. Jag kan inte springa och inte gå längre sträckor.

Jag behöver tips på övningar/metoder för att få honom att lita på mig och vilja komma till mig.

Jag har tidigare arbetat med ”problemhästar” men ingen av de har varit svåra att fånga i hagen, så jag behöver tips…

Funderar även på att ta hjälp.

Hästen har inte ont. Gick igenom besiktningen utan anmärkning. Är jättetrevligt att arbeta med. Lyssnar fantastiskt bra och verkar lita på mig … så länge grimman är på eller vi är i rundcorallen eller på ridbanan.
Skönt att hästen börjar tycka om godis.
Hade en häst i 15 år som under perioder var svår att komma fram till i hagen.
Det som funkade bäst var att vara en godismaskin, inte hink att skramla med utan ha godis i fickan som du ger när hästen är nära, inte att locka med.
Går även att öva in ett ljud som innebär att det vankas något gott.
Oavsett om du väljer att öva in ett ljud eller att bli en godismaskin så börja öva på en yta som är betydligt mindre än hagen, box, utebana eller ridhus.

Att öva med tryck och eftergift funkar nästan alltid bra på en mindre yta där hästen inte kommer undan medan hagen är större så hästen kan hålla sig undan trycket genom att hålla längre avstånd.
 
I min värld hade jag velat ha den hästen i en mindre hage, med kanske en eller två kompisar, tills ni lärt känna varandra och skapat tillit till varandra. Det är ju lönlöst att försöka fånga en ovillig häst i en gigantiskt hage med en hel drös med kompisar och ni kommer aldrig lyckas lära känna varandra ordentligt när det blir så svårt.
 
I min värld hade jag velat ha den hästen i en mindre hage, med kanske en eller två kompisar, tills ni lärt känna varandra och skapat tillit till varandra. Det är ju lönlöst att försöka fånga en ovillig häst i en gigantiskt hage med en hel drös med kompisar och ni kommer aldrig lyckas lära känna varandra ordentligt när det blir så svårt.
Håller med. Det blir ju svårt att bygga upp relationen när man bara ser svansen på hästen. Ska man ha djuren på så stora ytor som TS beskriver kräver det ju att man redan har en god relation till sin häst framförallt om den är lite misstänksam av sig.
 
Jag instämmer i det Parellikusken skrivit!
Förstår att det är tufft med din knäskada, men grejen är att det inte behöver vara en massa vandrande omkring om du jobbar rätt. Tänk på hur hästarna flyttar omkring varandra med minimala rörelser- en vänder ett öra, den andra backar, en tar ett halvt steg framåt och den andre vänder om.

Visst kan du kanske förenkla situationen genom att ha hästen i en mindre hage, men antagligen mest för att hästen inte tycker det är lika skoj att vara där och kan bli lättare att fånga därav. I en stor härlig hage med kompisar kan du fortfarande vara lika lost. Grejen är att det måste vara trevligt och lockande för hästen att vara med dig och det krävs lite känsla och timing och även engagemang och uthållighet från dig för att lyckas presentera dig på det sättet.

Tänk dig det hela som ett träningspass, dagens arbetsuppgift, snarare än att gå in i hagen med tankar om att "nu måste jag få fatt i honom, jag kan inte gå omkring en massa, vi måste komma in i stallet, jag har inte hela dan på mig" och liknande, utan nu är detta att hästen ska gilla att komma till dig den uppgift ni har och resten får komma vartefter.

Det är egentligen ett tacksamt och lättjobbat problem i de flesta fall, och har du väl fått in snitsen skulle du kunna fånga vilken vildhäst som helst om det skulle behövas, så se detta som en kul utmaning, ett led i din utveckling som hästmänniska😃!
 
En flytt är en jättestor omställning för en häst. Har han stått på försäljningsstall innan så har han kanske inte haft ett fast, tryggt boende på länge. En sådan häst hade jag bara låtit gå i hagen i några veckor. Jag hade varit där dagligen och bara "hängt" i hagen. Kommer han fram så hade jag pratat med honom, klappat och kliat utifrån vad han visar att han är bekväm med. Kan vara svårt att ge godis bland andra hästar men om tillfälle fanns hade jag gjort det, fast med omvänd belöning så att han inte blev nafsig. Kommer han inte fram hade jag tittat på hur han är med de andra hästarna och försökt börja lära mig hur han är på det sättet. Han kommer veta att du är där, oavsett om han kommer fram eller inte, och sakta men säkert börja skapa ett band till dig. Prata med de andra hästarna som kommer fram så ser han det.

Tänk att ha flyttat kanske flera gånger på kort tid, hittat någon kompis som han behövt flytta ifrån, ett flockdjur. Det är inte konstigt alls att han helst inte vill gå ifrån sin nyvunna kompis. Idag kanske han förknippar människor och att bli ledd från hagen med att kompisen och platsen försvinner för honom. Han behöver lära sig att förknippa människor med att bara umgås och få stanna kvar med kompisen och tryggheten. Kan kännas segt när man bara vill komma igång med träningen men detta ÄR träning, en jätteviktig grund för att resten ska funka och vara trevligt för er båda.

Lycka till!
 
Nu har det inte varit problem med att min häst vill komma in från hagen men man kan lära en häst att uppskatta godis. Min unghäst hade nog aldrig matats med godis innan, när jag först erbjöd morotsbitar eller äpple förstod han ingenting, över flera dagar gick det från nosade och ratade, nosade, smakade och spottade ut, försiktigt skeptiskt mumsade, till nu den glupska godispelle han är som gärna kör hela registret tricks jag lärt honom utan uppmaning i hopp om att godisbit ska resultera.

Så jag tänker om du fortsätter erbjuda godis tills han är mer motiverad av det och sen ger en morotsbit när du lyckas fånga honom i hagen så kanske han tycker det är trevligt nog att komma fram till dig i hagen varje gång.

Ska tillägga att med min häst som uppenbarligen inte varit van vid godis innan så föredrar han fortfarande småbitar, inte en hel morot eller ett helt äpple, det tycker han är svårt att äta, så mindre munsbitar har funkat bäst för oss.
 
Låt hästen vara o landa om den precis kommit till dig. Gå in i hagen o var bara där med hästen, ev gå fram o ge den godis (morot, äpple, vanligt hästgodis i pelletsform) o gå sen. Utan krav/prestation. Mitt sto jag har nu var likadan när hon kom till mig. Undvek mig i två veckor, efter några dagar fick jag borsta henne o kratsa hovar mm med henne lös i hagen, men hon tydde sig till flocken o var allmänt undvikande. Efter två veckor stoppade hon själv huvudet i grimman. Jag ger beröm o godis varje gång hon gör något rätt. Idag aldrig problem. Det fungerade jättebra för oss.
 
Jag hade en svårfångad häst några år. Tränade kommunikation, horsemanship osv men det hjälpte föga när jag skulle hämta henne i hagen.
Det vände när jag blev en godisautomat. Jag henne godis hela tiden. När jag tig in, när jag borstade, suttit upp, efter ridturen. Alltså stack till en godisbit i stort sett hela tiden. Då blev jag hennes vän.
Hon var känslig och blev aldrig tiggig av det.
 
Har skrivit om det förr. Bara vara! Ta dig tid att umgås med din häst och dess kompis i hagen, inte göra något alls med dem bara vara.
Sen kan du försiktigt bara gå efter dem, rätt vad det är så stannar de, då går det att prav att gå ifrån dem istället. När du väl kommer fram gör just inget, klappa om, ge godbit om du nu vill, men inte nödvändigtvis hela tiden (tänker på goisautomaten ovan). Vitsen som jag ser det är mera att det inte nödvändigtvis ska vara besvärligt bara för du kommer ut. Kan lika gärna vara så du vill vara med och ströva runt i hagen.
Sätta sig läsa bok i hagen har fungerat bra med. Man är men inte focuserad på dem, då blir de fundersamma.
 
Sätta sig läsa bok i hagen har fungerat bra med. Man är men inte focuserad på dem, då blir de fundersamma.
Det bästa jag gjort för relationen till mina hästar var att råka somna liggandes på en stenformation i hagen. Vaknade upp med ena hästen ståendes över mig, som ett sto gör med sitt föl. Svårt att exakt definiera vad som ändrades i vår relation, men jag blev mer accepterad på ett subtilt sätt. Hästarna är mer avslappnade med mig, även om de inte var spända innan - tyckte jag då. De uttrycker åsikter ganska finstämt och förväntar sig att jag fattar.

Rekommenderar INTE att somna i hagen, livsfarligt, men läsa en bok och bara spendera tid utan krav kan jag också ge en tumme upp för!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp