Bukefalos 28 år!

Fånghäst / betet nu?

S

samtson

Så här är det: Har en häst som fick fång 05, i år klarade han sig. Jag har varit jättenoga och han har knappt gått på bete - först nu går han dygnet runt.

Nu ska vi göra ett ihop släpp med ny häst och den hagen fånghästen går i är inte bra för detta endamål utan jag vill släppa dom i en hage som ligger med bättre insyn. Fånghästen har dock inte gått där på tre år.

Frågan lyder: Hur farligt är gräset nu? Detta är en grön hage, ingen frost nu utan blött långt liggande gräs. I vanliga fall hade jag ju vant in honom vid den här nya hagen succesivt, men det finns det inte tid till nu.

Vågar jag släppa honom där? Det rör sig och två, tre dagar, sedan får dom gå i den "vanliga" hagen igen.
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Eftersom ingen har svarat tog jag saken i egna händer.... :smirk:

Grejen var ju att jag hade lika många för som nackdelar hur jag än gjorde. Nu går dom iallafall ihop och ÄTER, vilket ju är ett beteende jag egentligen inte vill se... Får väl hålla koll på fångisen extra noga. Tänkte att dom får gå några timmar nu, så får dom gå mer imorgon. Känns gruppen lugn och fin får dom nog gå i "vanliga" hagen redan i morgon em. Vill ju ogärna släppa in den nya hästen i en kuperad hage när det är mörkt. Vi får se hur det går! Det BORDE ju inte vara någon fara med gräset eftersom det varit frost här ganska länge för en tid sedan, men det är ju just ombytet som är farligt... Vi får se hur det går som sagt!
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Gräset gror som bara den här iaf pga den har varit så mildt. Skulle aldrig vågat släppa min fångis (som inte varit sjuk sen 02) på gräs nu....

Hoppas det går bra med din häst.
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Fast det är ju just fruset gräs som är värst. Använd sök så hittar du många trådar ang frostat gräs och hur farligt detta egentligen är för en fånghäst.,
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Hej! Det här med fång är inte lätt! Hörde en veterinär (Göran Åkerström, tidigare chef för hovslagarskolan i Skara) berätta att man vet att vissa typer av kolhydrater framkallar fånganfall och att gräset ändrar sitt innehåll av kolhydrater vid t.ex. frost. Nu har man upptäckt att gräset ändrar sig successivt under hela hösten, oavsett om det är/varit frost eller inte! Håller tummarna för er!
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Hej! Det här med fång är inte lätt! Jag hörde en veterinär (Göran Åkerström, fd chef för hovslagarskolan i Skara) prata om detta. Det man vet sedan tidigare är att det är vissa kolhydrater i gräset som ger fång och att gräset ändrar sitt innehåll vid t.ex. frost. Men nu har man kommit på att gräset successivt ändrar sitt innehåll under hela hösten så hästen kan drabbas av fång oavsett om det varit frost eller inte! :confused:
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Nej det är det inte. Inte det att det är fruset. Det farliga är när det är kallt på natten (frost) och klart och soligt på dagen. Då blir fruktan-halten jättehög. Samma när det regnar och är soligt+varmt om varandre.

Jag tycker man ska utgå från att det ALLTID finns risk för fång så länge det finns gräs... Och alltid vara ytterst försiktig.
 
Sv: Fånghäst / betet nu?

Ja som ni alla skriver - det är aldrig säket att släppa en fånghäst på gräs. Det är ju just det som är så kymigt. Men nu är iallafall ordningen återställd och alla på plats i den "bra" hagen. Hittils har jag inte märkt något konstingt och då har jag verkligen hållt ögonen på honom (och dom andra - har man en får alla hänga med i fång-koll-proceduren...) Tack för era svar iaf!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 246
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 399
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp