Fånghäst - känslig för hösilage??

katja

Trådstartare
Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt.
Socker och energi låg ok, men proteinet var mer eller mindre 0.
Jag har ett eget hösilage som ligger aningen lägre i socker, lite lägre i energi och bra protein (kvot 5,85).
Tänkte sakta försöka vänja in henne på detta hösilage istället då det inte är lätt att hitta hö och som är ok i sockerhalt.

Hon har fått en liten tuss hösilage max 0,5 kg/dag tillsammans med höet. Nu efter ca 2 veckor så har hon blivit lös i magen. Hon är riktigt kladdig på bakbenen. Så mina tankar går nu att hennes mage inte fixar hösilage, kan detta stämma?
Det är en shettis 20 år, maskkontrollerad (visade 0) - går i grushage. Hon får i övrigt samma mat som vanligt, inget är ändrat förutom den lilla tuss hösilage.
(Hösilaget är analyserat även på hygien.)

Hur ska man göra nu? Känns hopplöst, får inte tag på något bra hö (vill helst hitta något som har ok kvot och låt socker). Hon klara inte hösilaget och höet är så dåliga värden så det funker inte heller. Hur hade ni gjort?

Katja
 
Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt.
Socker och energi låg ok, men proteinet var mer eller mindre 0.
Jag har ett eget hösilage som ligger aningen lägre i socker, lite lägre i energi och bra protein (kvot 5,85).
Tänkte sakta försöka vänja in henne på detta hösilage istället då det inte är lätt att hitta hö och som är ok i sockerhalt.

Hon har fått en liten tuss hösilage max 0,5 kg/dag tillsammans med höet. Nu efter ca 2 veckor så har hon blivit lös i magen. Hon är riktigt kladdig på bakbenen. Så mina tankar går nu att hennes mage inte fixar hösilage, kan detta stämma?
Det är en shettis 20 år, maskkontrollerad (visade 0) - går i grushage. Hon får i övrigt samma mat som vanligt, inget är ändrat förutom den lilla tuss hösilage.
(Hösilaget är analyserat även på hygien.)

Hur ska man göra nu? Känns hopplöst, får inte tag på något bra hö (vill helst hitta något som har ok kvot och låt socker). Hon klara inte hösilaget och höet är så dåliga värden så det funker inte heller. Hur hade ni gjort?


Det finns lite delade meningar kring detta men enligt min erfarenhet så tål inte alla hästar hösilage. Är hösilaget väldigt blött? Det du skulle kunna göra är att i samband med att du vänjer in på hösilage att du även ger vanlig bakjäst som understödjande behandling. Det kan fungera. Fungerar det inte så hade jag gått tillbaks till att utfodra med vanligt hö och isåfall blötlagt det en halvtimme innan servering. På så vis lakar du ur sockerhalten höet.
 
Kanske va lite otydlig, det är inte av högt socker som jag vill gå över till hösilage utan den extremt låga värdet av smrp.
Hösilage ligger på 65 i Ts, så det är väl ganska normalt.
Hon har ju fortfarande fått den vanliga givande av hö och bara en tuss hösilage, så borde ju inte va problem med för lite stråfoder.

Letar efter nytt hö just nu, men inte lätt att hitta nått som är analyserat och som ligger lågt i socker. Kan ju inte skicka hur många analyser som helst själv, blir ganska dyrt.

Att ta ett hö som ligger högt i socker och vattna ur, funkar ett tag.
Men kan inte hålla på att blaska under vintern.
 
Kanske va lite otydlig, det är inte av högt socker som jag vill gå över till hösilage utan den extremt låga värdet av smrp.
Hösilage ligger på 65 i Ts, så det är väl ganska normalt.
Hon har ju fortfarande fått den vanliga givande av hö och bara en tuss hösilage, så borde ju inte va problem med för lite stråfoder.

Letar efter nytt hö just nu, men inte lätt att hitta nått som är analyserat och som ligger lågt i socker. Kan ju inte skicka hur många analyser som helst själv, blir ganska dyrt.

Att ta ett hö som ligger högt i socker och vattna ur, funkar ett tag.
Men kan inte hålla på att blaska under vintern.[/QUOO

Okej. Det är helt klart ett dilemma. Det fungerar även på lång sikt att blötlägga hö även om det är en mindre rolig syssla vintertid.
 
Jag brukar köpa hö från en och samma bonda men i år va värdet på höet extremt dåligt.
Socker och energi låg ok, men proteinet var mer eller mindre 0.
Jag har ett eget hösilage som ligger aningen lägre i socker, lite lägre i energi och bra protein (kvot 5,85).
Tänkte sakta försöka vänja in henne på detta hösilage istället då det inte är lätt att hitta hö och som är ok i sockerhalt.

Hon har fått en liten tuss hösilage max 0,5 kg/dag tillsammans med höet. Nu efter ca 2 veckor så har hon blivit lös i magen. Hon är riktigt kladdig på bakbenen. Så mina tankar går nu att hennes mage inte fixar hösilage, kan detta stämma?
Det är en shettis 20 år, maskkontrollerad (visade 0) - går i grushage. Hon får i övrigt samma mat som vanligt, inget är ändrat förutom den lilla tuss hösilage.
(Hösilaget är analyserat även på hygien.)

Hur ska man göra nu? Känns hopplöst, får inte tag på något bra hö (vill helst hitta något som har ok kvot och låt socker). Hon klara inte hösilaget och höet är så dåliga värden så det funker inte heller. Hur hade ni gjort?
Katja

Det finns många olika uppfattningar om det är bra eller dåligt att ge hösilage till en fånghäst. Rent "teoretsikt" så bör det inte vara olämpligt men trots det så verkar det som att många fånghästar är mer känsliga för hösilage än för hö. Men man ska vara observant på förändringar så om din ponny plötsligt blivit dålig i magen och den förändring som du har gjort är att byta till hösilage så hade i alla fall i te jag fortsatt att ge det. Man kan komplettera med mer protein i stället. Lusern är ett bra exempel.
 
Hade varit enklare att komplettera höet med lucern om nu höet innehåll mer än 2 gr smrp.
Ska jag ge lucern eller annat högproteinfoder för att täcka upp så blir energin skyhög, och tjockare behöver hon inte bli.
 
Min D-ponny hade riktigt svår fång för några år sedan. Han är 26 år nu. I år var första gången han fick gå på bete igen. Dock började han gå på bete under sensommaren. Denna hösten har det blivit lite för snabbt foderbyte pga att hans hö blev dåligt. När vi bytte hage så blev han lös i magen. Då blev jag riktigt orolig med tanke på fång.. Men jag motionerade honom mer och höll noga koll på honom. Efter tre dagar stabiliserades magen och nu har hästarna börjat få hösilage. Hoppas att det går bra iår. Förra året klarade han det galant :) Så det viktiga med min ponny har varit motion och att ge mag och tarmpulver varje dag sen han hade fång som hjälper tarmarna att stabiliseras. Hoppas det går bra för er.
 
Lusernpellets innehåller inte mycket energi. Min ponny levde på lusernpellets och halm när hon hade sitt fånganfall och sedan åt hon det i flera månader efteråt. Lusernfoder har en hög kvot mellan protein och energi dvs hästen får mkt proteiner för lite energi.
 
Vår fångponny tål inte heller hösilage. Det bara rinner ur henne. Hon har dessutom kronisk bronkit så urvattnat hö är vad som gäller för henne.
 
Hade varit enklare att komplettera höet med lucern om nu höet innehåll mer än 2 gr smrp.
Ska jag ge lucern eller annat högproteinfoder för att täcka upp så blir energin skyhög, och tjockare behöver hon inte bli.

Du kan ju ge potatisprotein istället för lucern. Potatisprotein innehåller 13 Mj och 685 gram smb rp så utav det blir inte energin skyhög. Eller så kan du göra som @Forest Autumn och ge lucern och halm och inget hö alls. Då blir inte energin skyhög heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 421
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp