Bukefalos 28 år!

Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

precis, cushings är mkt vanligare än vad man tror. om man testade fler äldre hästar så skulle man nog förvånas av hur många som har det..

även insulinresistens som drabbar yngre hästar.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Och det hjälper ju knappast i de fallen där hästen ÄR fodrad enl konstens alla regler. Har hästen varit hos samma ägare i ett otal antal år så finns det nog FLER orsaker än "bara" mat och cushings.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

ja jag har läst om fall på nätet där dom legat ner i flera veckor. på ett sätt är det ju kanonbra att dom ligger! då tas all vikt bort från hovarna. men jag är fundersam på hur bra det är för organen om hästen ligger ner HELA tiden. ligger mkt är ju en annan sak. om du googlar laminitis treatment så lär du hitta en hel del fallbeskrivningar.

Min ponny låg ner mycket under bara ett par dagar ändå fick hon kolik. Så att dom ligger ner är ju ingen höjdare för annat än hovarna.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Men det beror nog på hästen också.

Har inte haft en antydan till kolik här. Snarare liggsår :crazy:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

*KL*.

Slänger in bilder jag just tog på framfötterna, är inne en snabbis (ensam med sjuk bebis). Hon har varit verkad med tvärtå och skodd hela tiden..

hov_1207673478.jpg


hovar2_1207673510.jpg


hov2_1207673495.jpg
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Men det beror nog på hästen också.

Har inte haft en antydan till kolik här. Snarare liggsår :crazy:

Ja det är klart men hon är absolut inte kolikbenägen annars. Haft kolik en gång innan efter mycket stillastående bara.

Din håller väl fölis igång magen på med sina sparkar. ;)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Haha ja det är FULL rulle i magen.
Det liksom böljar om täcket när bäbis är igång.

TS: Snacka om klassisk fånghov. Innan den ser normal ut, utan ränder, skulle jag inte våga göra mycket. Var den röntgad?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Tro mig. Den är inte bra verkad. Den är alldleles för hög i trakten. du ser att tån har krullat ihop sig för att verkningen inte har varit rätt.

Sen har den en vanlig sko med TÅKAPPA:eek:
Den ska vara öppen fram eller utan kappa iallafall.
Varför är den skodd överhuvudtaget?
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Vi har en shetlands ponny som har haft fång, men hon har blivit mkt bättre! :banana: Hon älskar livet och tkr det är kul att vara ute o "leka"och bralla i hagen.

Så jag säger så som jag tkr, försök att hjälpa hästen! Ge den tid, ta inte bort den! Ta reda på varför hästen får fång och ta bort det, tex morötter. Prova hö och inte hösilage.

Vår shettis går endast på hö ( hon kan inte äta ngt annat, då får hon fång). Vi ger henne också ProFeed, som är bra för magen och tarmarna. I hagen så lägger vi hö i många små högar lite var stans så hon måste röra på sig och det visar sig att det har hjälpt. Försöker också att vara ute på en liten promenad någon dag i veckan. Hon älskar't!

:)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

jag tycker inte det ser så bra ut.. den var väldigt hög i trakten och liksom ihopsnörpat på mitten. även mina friska hästar har betydligt lägre trakter än det där (och samtidigt kort tå). under ser den väl okej ut, dock svårt att säga med skor+sula.

varför är den skodd öht? jag tycker det är mkt bättre att ha dom oskodda, och sen ev ha boots på när dom ska ut och gå. då kan man hela tiden se hur det står till med hoven, det blir bättre cirkulation och man kan raspa på tån ofta. vilket är viktigt, är inte bra om den får växa iväg och sen kortas jättemkt. så tycker min veterinär, hovis och alternativbehandlare också.

om den vore min häst så skulle jag ryckt skorna, sänkt trakten gradvis och användt boots med brodd om ni får is. nu som det är snö är det ju kanon att vara barfota. :)
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

jag kan fota min med, om jag kommer ihåg. för han verkades i dag. kan ju va bra att ha lite bilder och jämföra med, och så kan andra säga vad dom tycker. :idea:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Har hästen varit till klinik? Är den röntgad:confused:
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

För att den här hästen ska kunna få en rimlig chans till tillfrisknande så rekommenderar jag ett klinikbesök och byte av hovslagare.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Eftersom du nu skriver att hästen springer omkring i hagen är det inte då rimligt att hästen skulle kunna åka transport 14 mil för att få en riktig bedömning av vet med röntgen. Om du inte tror att hästen klarar av att åka transport men ändå tänker ha hästen springandes i hagen så kanske den borde få somna in... för hästens skull.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Kan inte avgöra hurvida du skall ta bort hästen eller inte, men vet om fånghästar som blivit riktigt fräsha efter örtkurer.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om trakterna är höga, tån för lång med dålig eller ingen överrullning och lamellerna släpper från hovväggen kan hovbenet penetrera sulan. Detta beror inte på att hovbenet roterar utan att hovkapselns läge ändras i förhållande till hovbenet eftersom lamellerna inte längre håller den i rätt läge. Har hästen höga trakter ligger naturligtvis inte hovbenet parallellt med marken utan lutar neråt. Har man sett hur en hov ser ut inuti och hur den rent anatomiskt fungerar förstår man att det inte finns någon möjlighet att hovbenet ska kunna rotera. Dessa kunskaper har inget med om hästen går barfota eller har skor att göra, jag har både skodda och oskodda hästar och ser till vad som är bäst för varje individ. Eftersom det inte finns en hov som är exakt lika en annan, inte ens på samma häst, är det självklart att verkningen och skoningen anpassas efter varje enskild hov.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Om trakterna är höga, tån för lång med dålig eller ingen överrullning och lamellerna släpper från hovväggen kan hovbenet penetrera sulan. Detta beror inte på att hovbenet roterar utan att hovkapselns läge ändras i förhållande till hovbenet eftersom lamellerna inte längre håller den i rätt läge. Har hästen höga trakter ligger naturligtvis inte hovbenet parallellt med marken utan lutar neråt. Har man sett hur en hov ser ut inuti och hur den rent anatomiskt fungerar förstår man att det inte finns någon möjlighet att hovbenet ska kunna rotera. Dessa kunskaper har inget med om hästen går barfota eller har skor att göra, jag har både skodda och oskodda hästar och ser till vad som är bäst för varje individ. Eftersom det inte finns en hov som är exakt lika en annan, inte ens på samma häst, är det självklart att verkningen och skoningen anpassas efter varje enskild hov.
Att hovkapseln släpper i olika grader är en definition på rotation- hur mkt den har släppt o även ev. har sjunkit.Hovbenet ska inte vara helt markparallellt, sen flexar det neråt vid tryck ovanifrån mot underlaget.

Sen kapar man tån för att avlasta den, inte bara rundar av längst ner. Den behöver tåsidor att stå på.

Sen ser man till det som är ovan hoven o hur den belastas- tittar ej bara på varje hovs utséende.
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Eftersom du nu skriver att hästen springer omkring i hagen är det inte då rimligt att hästen skulle kunna åka transport 14 mil för att få en riktig bedömning av vet med röntgen. Om du inte tror att hästen klarar av att åka transport men ändå tänker ha hästen springandes i hagen så kanske den borde få somna in... för hästens skull.

Var du tvungen att skapa nytt användarkonto bara för att skriva detta :angel: :D
 
Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

Varför är den skodd överhuvudtaget?

Ja du, vet faktiskt inte :crazy:. Är inte det också väldigt olika hur man gör? För jag har en vän som äger en ridskola och x antal fångponnyer i bagaget, och hon sa att vi absolut inte ska plocka av en fånghäst skorna om vi skulle råka ha en hovslagare som föreslår detta..

Hur som helst, har tid för nästa koll på måndag (på kliniken alltså). Då kommer även klinikens hovslagare vara där.. Hon har rört sig mycket bättre senaste dagarna bara, det är nästan så man börjar bli lite hoppfull :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp