Fångsymptom dolt av Metacam?

FlipTheFrog

Trådstartare
I natt har jag legat och vridit och vänt på mig med en stor orosklump i magen. Min fånghäst (anfall sedan v 43, igångsatt sedan några månader tillbaka) blev för för två veckor sedan varm och halt på ett framben.

Efter helgen åkte jag in till veterinären i förhoppningen att få diagnosen vrickning eller ngt liknande så att fång kunde uteslutas ... men då hältan var försvunnen så hade veterinären inget att gå vidare på. Jag fick Metacam utskrivet i alla fall, och detta fick hästen tills i förr går.

Igår kände jag med lätthet pulsen på alla fyra benen. Det var ingen puls som bultade, men den kändes. Hon var inte direkt varm över hovarna, och hon vände runt utan problem. Provade inte att trava henne på liten volt på hårdare underlag, det ska jag kolla idag.

Drabbades sedan i natt av extrem fångest... Hästen har ju fått ett nytt hö (med en övergångsperiod på ca 5 dagar) och har sedan två veckor tillbaka fått mer hö än vad hon har ätit förrut. Förrut har hon ätit ca 7 kg + halm, nu har hon sedan flytten till min kompis troligen fått 10 kg, eller kanske rent av lite mer om hon dessutom nallat lite av hagkompisens hö. Tänk om hon har reagerat på detta.. och så har jag, mitt stora stolpskott, dolt fångsymtomen med Metacamet (som ju är antiinflammatoriskt och smärtstillande)!

Eller vad tror ni? Kan en sådan sak som värme i hovar och puls döljas av smärtstillande, eller är det bara smärtan som försvinner?

Och ni alla antingen emd fånghästar eller friska hästar - kan ni märka av värme som kommer och går? T ex att ett framhov är varm medan de andra tre är kalla en dag, alla kalla nästa, bägge fram lite varma tredje dagen - utan att man kan hitta ett samband mellan vila och rörelse eller väder och vind..

Gah! Alla tankar välkomnas..

~Flip the Fångångest Frog
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Fångest var bra o passande för oss-

Hur är magen?
Skulle minska på höet o ge Probimin o kyla benen.
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

axel skrev:
Fångest var bra o passande för oss-

Hur är magen?
Skulle minska på höet o ge Probimin o kyla benen.

Ja, minska på höet får jag nog allt göra.

Magen - hm, jag vet i tusan, jag har ju aldrig märkt ngt vajsing på den, inte heller då hon fick sitt fånganfall. Hur märker du (ni andra?) tecken på att magen/tarmarna inte står rätt till?

Hur ger du probimin, och vad märker du när du ger/inte ger det?
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Fångest var ett bra ord :D

Det där med värme som kommer och går: Det ger mig fångest varje dag. Min häst har alltid varit varm eller ljummen i sina hovar. Ibland en hov, ibland två ibland alla. Ibland inget alls. Jag frågade på Strömsholm vid ett återbesök om det är något att oroa sig för, emn där fick jag höra att det här med värme är lite för osäkert. En häst kan ha stått lite snett av en anledning, legat på hoven, vilat ett ben, eller så ÄR det bara så. Puls och andra tecken är säkrare att gå på.
Säger som axel, minska hömängden, ge inget annat foder, ställ på grushage eller gräsfri annan hage och kyl benen. Fyll hinkar och ställ henne i dom. Ge något för magen, som axel sa, probimin, eller om du inte har; ta proviva som exempel.
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Probimin har jag hämtat hos hästdoktorn o ger morgon o kväll.
Den går på bete o blev lite lösare i magen, men är nu bättre.

Har inte ridit vilket var min plan o han gick upp i vikt-fort.

Detta ledde till rejäl överskottsenergi o ny beteshage till MÅNGA tappskor -fick puls på h. f.
Skrittar nu o iom värmen så äts det inte lika mkt o heller inte springs.

Värmen i hovarna är nog som R. säger men om ngn är konstant varmare o dessutom puls - Fångest!
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

FÅNGEST !! Det bästa o värsta ord..
Min kille hade fång för två år sedan i mitten av juli, men jag tror att han har haft känning varje sommar för han har betett sig konstigt varje år i maj, juli. Var in på klinik ett år men som sa att det inte var fång utan en pålagring,dum som jag var trodde jag på det! När han väl fick fång behandlades han med just metacam, vilket hävde fången tror jag, för samtidigt började jag ge Probimin som han sen fick hela vintern. Har alltid det hemma i kylskåpet. Fångest igår kväll tyckte jag att han hade lite puls v.fram så jag stallade in honom och satte in probim, skall kollas av vet senare idag. Han går ej på "bete" men vinterhagen är så stor så det finns alltid lite gräs att käka på, men får fri tillgång på hö, vilket dom har året om. Hoppas att det INTE är fång både för din och pållens skull.
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

axel skrev:
Probimin har jag hämtat hos hästdoktorn o ger morgon o kväll.
Den går på bete o blev lite lösare i magen, men är nu bättre.

Din kan alltså gå på bete? Vad går den på för gräs då?

Min stackars krake är förpassad till en grushage utan tillstymmelse till grässtrå =( Fram till för en vecka sedan gick hon i en liten jordfyrkant där hon gick och noppade de få gröna strån som dök upp. Sedan kom den där märkliga hältan (fö på det ben som knappt hade ngn rotation) jag tänkte att de där få stråna kanske spelar större roll än vad jag tror.. och så fick hon då flytta till min kompis. Kanske hade hon klarat sig på ett högt och magert bete, men jag vågar inte chansa på det. Inte ännu i alla fall.
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

FlipTheFrog skrev:
I natt har jag legat och vridit och vänt på mig med en stor orosklump i magen. Min fånghäst (anfall sedan v 43, igångsatt sedan några månader tillbaka) blev för för två veckor sedan varm och halt på ett framben.

Efter helgen åkte jag in till veterinären i förhoppningen att få diagnosen vrickning eller ngt liknande så att fång kunde uteslutas ... men då hältan var försvunnen så hade veterinären inget att gå vidare på. Jag fick Metacam utskrivet i alla fall, och detta fick hästen tills i förr går.

Igår kände jag med lätthet pulsen på alla fyra benen. Det var ingen puls som bultade, men den kändes. Hon var inte direkt varm över hovarna, och hon vände runt utan problem. Provade inte att trava henne på liten volt på hårdare underlag, det ska jag kolla idag.

Drabbades sedan i natt av extrem fångest... Hästen har ju fått ett nytt hö (med en övergångsperiod på ca 5 dagar) och har sedan två veckor tillbaka fått mer hö än vad hon har ätit förrut. Förrut har hon ätit ca 7 kg + halm, nu har hon sedan flytten till min kompis troligen fått 10 kg, eller kanske rent av lite mer om hon dessutom nallat lite av hagkompisens hö. Tänk om hon har reagerat på detta.. och så har jag, mitt stora stolpskott, dolt fångsymtomen med Metacamet (som ju är antiinflammatoriskt och smärtstillande)!

Eller vad tror ni? Kan en sådan sak som värme i hovar och puls döljas av smärtstillande, eller är det bara smärtan som försvinner?

Och ni alla antingen emd fånghästar eller friska hästar - kan ni märka av värme som kommer och går? T ex att ett framhov är varm medan de andra tre är kalla en dag, alla kalla nästa, bägge fram lite varma tredje dagen - utan att man kan hitta ett samband mellan vila och rörelse eller väder och vind..

Gah! Alla tankar välkomnas..

~Flip the Fångångest Frog


Finns ju så många orsaker till värme i en hov. Blödning av sprungit på sten el dyl, hovböld, som kan komma smygande, fång, ömtåliga sulor eller hur den stått, etc. Om det är hur den stått eller legat kvarstår inte värmen i samma hov utan varierar. Man kan blöi tokig av att känna efter värme/inte värme.

Men till din fråga så döljer ju metacam med all sannolikhet symtomen, till en viss gräns. Är det riktigt illa räcker det nog inte, då märks anfallet ändå.

Hälta, ovillighet att gå fram, osv är säkrare än värme.

Om den kan gå på bete beror på orsaken till att den fått fång. Sen finns ju bete av olika slag, den behöver ju inte gå på det kraftigaste.

Just nu är ju gräset som mest kraftigt, men det finns ju magrare sorter.

Beror det på för mycket hö är den känslig om det inte är hö för året, som är alldeles färskt. Fjolårshö och några kilo extra låter konstigt för mej.

Men kolla med vet skulle jag göra med tanke på tidigare fånganfall och om du inte redan är 100 på orsaken så försök ta reda på den.
Så du vet vad du ska vara orolig för.
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Fångest - en åkomma som drabbar hästägare med hästar i farozonen för fånganfall. :angel:

Varje vår när alla andra blir så glada över allt det gröna, ler jag stelt och säger att visst - det är fint, men inte roligt... Då börjar nämligen nojan igen, man gör allt man kan för att undvika det allra värsta. Ibland lyckas man, ibland lyckas man INTE! Hur j*kla idiotiskt det än kan verka. Och egentligen ligger fången där på lur hela året om... Men då tror man på tusen andra orsaker och kanske inser fångproblematiken alldeles för sent. Grrr... :devil:

Finns det stödgrupper för såna som oss? Nervlugnande medicinering så man får sova om nätterna? Hrm.... ;)

Skämt å sido, fång har så många sidor och ansikten att jag lär mig nya saker hela tiden. Och att min shettis idag har fånghovar pga ett smyganfall för 3 månader sedan kom som en läskig överraskning jag helst vill blunda för. Men jag såg symtomen då, men fick av hovslagaren ord på att det inte var fång, bara ömhet pga nedverkad hovvägg. Blev glad då, och förvånad nu. Kvittot (hoven) säger dock nåt annat! Gulp! :cool:

Det enda man kan lita på är att man kan inte lita på att det inte är fång.... :o
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Min fick inte sin fång av gräs.
Den har gått på gräs sen det kom upp- naturlig invänjning.

Det är naturligtvis ingen garanti att den inte kan få det av gräset numera.

Går nu i Stor hage som ej betades förra året- dålig tillväxt.
Det är mest maskrosor.

vill ej ha honom i hage med nerbetat, stressat gräs, då han är glupsk o kan peta i sig annat som inte är bra.

ska se till att skärpa mig o åtminstone skritta dagligen.
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Bara ett varningens lilla ord, en ny sak jag lärt mig i år: Maskrosor innhåller förhållandevis mkt fruktan och är därför inte lämpligt till fånghästar. Sjäv hoppas jag på att tunnt, torrt skogsgräs ska vara magert nog åt dem...

Och det med kort nedbetat gräs är helt sant, min islänning gick några dagar i en helt nedbetad hage och gnagde i sig pinfärskt gräs nu för ett par veckor sedan...blev mystiskt öm - fångest! Tog upp honom i skogen, skodde honom (var barfota och därför svårdiagnostiserad) och symtomen avklingade... Var det fång eller bara ömhet?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Eller vad tror ni?
Kan en sådan sak som värme i hovar och puls döljas av smärtstillande, eller är det bara smärtan som försvinner?
Jag TROR på det senare alt.
Sen är väl Metacam det svagaste prep?

Egentligen- varför skulle den få fång av den lilla maten:confused:
Förutom höbytet.

Hur mkt har du ridit?
Hur ser fozzingarna ut?
Jag skulle göra som jag skrev tidigare- men det är ju jag det.:D
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

axel skrev:
Eller vad tror ni?
Jag TROR på det senare alt.
Sen är väl Metacam det svagaste prep?

Egentligen- varför skulle den få fång av den lilla maten:confused:
Förutom höbytet.

Hur mkt har du ridit?
Hur ser fozzingarna ut?
Jag skulle göra som jag skrev tidigare- men det är ju jag det.:D

Nä, jag tycker ju inte heller att hon skulle fått en sväng till bara av mer hö.. och höbytet tycker jag var rätt ok utfört (från det ena till det andra på fem dagar - vad tror ni om det?). Jag är nog bara nojig av min fångest *hoppas*

Annars så har hon bara skrittats en gång sedan metacamet sattes in, och dessförrinnan så reds hon sparsamt av min sambo (då jag inte kunnat rida pga en operation).

Fossingarna ser fina ut, hovslagaren är belåten med dem.

Min kompis har vänt runt på pållan i förmiddags och kunde inte se ngt, jag ska dit nu och se ifall jag kan få syster eller sambo att skritta henne (själv kan jag tyvärr varken leda henne, longera henne eller rida på ett tag).

Det hon fick fång av var för övrigt en första årsvall med mycket rajgräs som var nedbetad och troligen stressades rätt bra av kalla höstnätter och fick ny fart av soliga dagar. Optimalt fel mao.. =P

~Flip
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

Tror du inte att det kan vara bra att hon tar det easy nu?
Å sätter igång när du har kryat på dig?
 
Sv: Fångsymptom dolt av Metacam?

FlipTheFrog skrev:
Nä, jag tycker ju inte heller att hon skulle fått en sväng till bara av mer hö.. och höbytet tycker jag var rätt ok utfört (från det ena till det andra på fem dagar - vad tror ni om det?). Jag är nog bara nojig av min fångest *hoppas*
Flip

Jag tycker fem dagar invänjning på nytt hö är alldeles för kort :crazy: Min fånghäst fick foderbyten över en tidsperiod av fyra veckor. Använde samtidigt ett mag- och tarmpreparat.

Hoppas det går bra med din häst!

Fångest var ett bra ord, vet precis hur det är att ha det...
 

Liknande trådar

Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 240
Hästvård Lunchfodrar ute, kanske två kilo höensilage vid tolvtiden och tar in hästen vid två. Den står då lite med bakbenen bakom sig men inget...
2
Svar
26
· Visningar
3 225
Senast: prinzen
·
Hästvård Hej! Jag har en valack som länge verkade växa ur sina skor för fort, speciellt på vänster fram. Hovslagaren jag hade då sa inget om det...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Pathmaker
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 454
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp