Sv: Fångtråd igen!
*KL*
Här går det upp och ner och detektiv arbetet fortsätter!
Vissa dagar känns dom bättre och vissa dagar är dom mkt varmare i hovarna med mer puls. Har också kännt puls samt ljumna hovar någon enstaka gång på andra hästar i lösdriften, vilket givetvis oroar mig.
Har nu blötlagt allt hö (till den dåliga hästen) i några dagar och även börjat ge bakjäst i noga urlakad betfor samt fortsätter vänja in på hösilaget saaaaaakta och faktum är att jag tycker (inbillar mig?) att det blir bättre överlag.
En annan intressant grej är att igår när jag var hos min foderleverantör fick jag reda på att dom har hästar som fått fång i vinter och som inte heller riktigt vill klinga av. Deras hästar äter samma hö men får ej av silaget då det inte passar sig alls för ponnys (men för mina avelsston o unghästar). ¨
Så misstanken att hö't är en av bovarna i dramat förstärks ju ytterligare! Om detta är sant borde de sista symptomen nu avklinga iom att jag byter till silaget, eller det är vad jag hoppas...
Har med detta i åtanke också dragit ner lite på hö't till resterande i stoflocken och ökat andelen hösilage.
Jag är för ovanlighetens skull mycket glad över de stora mängder mjuk och kall snö som nu singlar ner här!
Fortfarande tycker jag att det är jobbigt med alla olika bud man får. Min, annars väldigt duktiga vets inrådan var ju initialt att ta bort allt hösilage och bara ge det "sämre" hö't, utan att veta några värden.
Har även läst igenom hela den förra fångtråden på 91 sidor och blir både klokare och mer förvirrad

Mycket intressant läsning iaf om man bortser från ett visst mått av trams.
Frågorna hopar sig ju fortfarande.
Släppa ut i sjukhage och vanlig hage nu -rätt eller fel? - Jag har släppt ut nu (efter veckor av boxvila) eftersom hästarna är lugnare/lika lugna ute och jag upplever att snön är ett bra underlag som kyler. Dom har känts bättre vid insläpp.
Vänja över på hösilaget/dra ner mängden hö o öka mängden silage -rätt eller fel? - jag har gjort det efterom märren snart är högdräktig och för att sockermängden i silaget inte är alarmerande, hö't misstänks vara en sockerbomb.... med silaget behövs inget kraftfoder eller mineraler.