Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 846
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Det var så lite så,kul att du fick ett sånt snabbt o bra svar!:)
Varför är inte faste testen bra?

Jag mailade Ove W för väldigt länge sen och frågade om glucosamin då jag ger min det. Han sa att i så små mängder som dom får så skulle det inte vara någon fara för fången. Detta var innan jag visste att min var IR,så om det frågade jag inte dock..

Hur är det med granar,kan man ge det? Min andra har en i hagen o tuggar på men vågar inte riktigt ge fångisen en..

Hej

Jag ger min IR/cushing isis glucosamin+ HA, och det fungerar bra, den mängden han får ska enl min vet inte vara ngn fara, har plockat bort betfor, äpple och morötter och nu ett år efter diagnos mår han prima! Han har blivit mycket rörligare med detta, provade nyponpulver men märkte ingen skillnad.
Kram Suss

Det var så lite så,kul att du fick ett sånt snabbt o bra svar!:)
Varför är inte faste testen bra?
Just för den är trubbig, jag skulle förtydligat mitt svar såg jag sen men då kunde jag inte redigera. Testet i sig är alltså inte dåligt, men det är 'inte så bra' för det är så dels känsligt (det visste jag ju innan), och kan då tydligen visa normalt ena gången, fast om man tar om det visar man högt.

O.W var ju inne på samma sak, att bedömning måste göra med testsvar + symptom + klinisk bedömning. Och om allt annat pekar på IR och testet är normalt ta om testet.

[/QUOTE]

Usch, man är så orolig hela tiden så jag är rädd att det går ut över hästens livskvalitet. Ibland tänker jag: Låt honom leva som en häst och vara glad å må gott - så länge det går... Är det hemskt att tänka så...?

Jag tycker inte det är hemskt sålänge det sas är inom rimliga gränser. Att tycka att 'klart den ska få gå på massa bete och vara glad och må gott så länge det går' anser jag inte är rätt. Men att tycka det finns en gräns, att om den inte klarar av det man inser ingår i ett vettigt hästliv, dvs påverkar livskvaliteten för mycket, då får hästen slippa - det ser jag inga problem med.

För Lillen har jag ju vissa 'gränser' för vad jag anser måste fungera, och om de inte gör det så då får han slippa. Däremot skulle jag aldrig t ex resonera att 'hästar måste kunna äta äpplen, så han får äta några äpple varje dag, det får gå så länge det gå och han måste ju få vara glad och må gott'. För äpplena är inte viktiga för ett 'bra hästliv'.

Däremot att gå med kompis och i en stor hage och kunna ägna sig åt sina naturliga beteenden (födosöksbeteende t ex). Födosöket behöver inte bestå av att leta och äta gräs, det kan vara leta och äta hö. Men då jag inte har möjlighet att ge en så stor grusad yta som skulle krävas för att uppfylla hagstorlek etc (jag har iofs aldrig någonstans sett en så stor grusad hage hos någon) så hänger det ihop med att han måste klara en liten mängd gräs med munkorg.

Sen, jag tror inte du behöver noja över en liten äppelklyfta, men jag vet hur det är. Jag törs knappt ge frukt alls själv, jag törs knappt ge av det sockerfria godiset. Samtidigt så godis är eg inte viktigt så för mig, så just den har jag lättare för att slopa 'för säkerhets skull'. Men man kan ju intefastna i ett läge där man inte törs göra någonting för att det kanske kan utlösa fång heller. Utan den där balansgången på slak lina som nog alla i tråden dagligen kämpar med - att eliminera de värsta riskerna, men samtidigt ge hästen så normalt liv som möjligt. Fast det tryggaste vore att låsa in dem på box 24 h per dygn.

Håller med. Man måste försöka hitta nån balanspunkt och även testa gränsen för vad som funkar å inte. Så vare gång man vågar sig på att tänja på gränsen en liten aning har man ju panikångest i flera dagar efteråt. Nu har jag i alla fall bestämt mig - han ska få gå på väl avbetad/putsad hage i sommar (förutsatt att han får vara frisk tills dess vill säga) Eventuellt med munkorg om han inte blir för nedslagen av det. Hur har ni andra lyckats "införa" munkorg på era och hur har det fungerat?

Jag tycker att det fungerar bra med munkorg.
Min ponny som verkligen är inriktad på maaat fortfarande verkar ha accepterat den ändå. Hon kan vara ute i hagen tillsammans medd e andra. Hon kan få gå i den stora gräshagen och plocka i sig det hon vill äta och vandra omkring. Detta jämfört med en mindre hage.

Jag tyckersjälv att det är hemskt med munkorg men med en fångponny så blir man ju ganska desperat.

Det var inte svårt att vänja henne.

Hur har ni andra lyckats "införa" munkorg på era och hur har det fungerat?

Lillen AVSKYDDE munkorgen. Jag led med honom. Han fattade inte, han åt inte med den, han försökte, men var tillslut så extremt frustrerad att han 'hyperventilerade' (inte just det men för att beskriva, han stod och flåsade med uppspärrade närborrar i ren frustration), han sparkade i marken och försökte sen på alla sätt och några till FÅ AV den.

Såfort jag kom till hagen gnäggade han och kom springande och tyckte 'ta av den, ta av den, snälla matte hjälp'.

Det var vidrigt. Och jag gjorde samma jävla misstag som så många andra. Jag tog av den, och lät honom vara utan en stund, satte på den och petade in gräs genom hålet, jag gjorde hålet större etc. Vilket ledde till att han stod som ett hjälplöst hjon och väntade på 'nästa gång' jag skulle komma och ta av den eller iaf hjälpa honom.

Så, tillslut stålsatte jag mig, lät den vara på hela tiden (utom inne), men han hade ett lite större hål i botten iom att han var en KORKSKALLE ang lära sig tekniken.

Det gick några dygn och han fick inte i sig knappt nåt ute. Sen kom han på tricket. MEN, såfort jag såg honom, så åt han inte ett strå. För jag skulle ta av den. När jag spionerade på honom gick han där och jagade strån. Skådespelet var värd en oscar ;)

Så sen fick han en med vanligt hål, och ynkade en del. Men idag äter han - tyvärr - både med förbluffande hastighet och får i sig förbluffande mängder genom det där lilla hålet, omd et bara erbjuds mat nog. Han kan inte på på frodigt/rikligt med gräs med munkorg, han får i sig hela tuggor varenda gång. kort där han bara får i sig enstaka strån som är höga nog är bäst - men där är risken med sockernivåerna =/ (Långt övervuxet klarar han fortfarande inget bra med munkorg dock)

Hur har ni andra lyckats "införa" munkorg på era och hur har det fungerat?

jadu, om min häst hade fått berätta hur hemskt det var med en munkorg på så skulle det gå åt X antal sidor...

Han åt ¨knappt något alls de första dagarna. Han försökte och försökte äta med munkorgen men fick knappt in ett strå :crazy: . Han var fruktansvärt frustrerad, och HUNGRIG. Det skar i mitt hjärta, så, jag klöpp upp hålet faktiskt, så han skulle förstå att det GÅR att äta med munkorg. Jag ville att han skulle förknippa korgen med gräs=positivt.
Sen fick jag ju köpa en ny när han lärt sig äta genom hålet, men hellre det än att se min älskade häst så ledsen.

Det är ett jäkla schå att få dem att sitta fast! Blev tvungen att sätta dit en extra rem över nosen plus fläta in den i hans tjocka pannlugg -annars var det en lycklig häst utan korg på nosen nästa gång jag såg honom. Lycklig häst, panikartad matte :crazy:

*KL*

Här går det upp och ner och detektiv arbetet fortsätter!

Vissa dagar känns dom bättre och vissa dagar är dom mkt varmare i hovarna med mer puls. Har också kännt puls samt ljumna hovar någon enstaka gång på andra hästar i lösdriften, vilket givetvis oroar mig.

Har nu blötlagt allt hö (till den dåliga hästen) i några dagar och även börjat ge bakjäst i noga urlakad betfor samt fortsätter vänja in på hösilaget saaaaaakta och faktum är att jag tycker (inbillar mig?) att det blir bättre överlag.
En annan intressant grej är att igår när jag var hos min foderleverantör fick jag reda på att dom har hästar som fått fång i vinter och som inte heller riktigt vill klinga av. Deras hästar äter samma hö men får ej av silaget då det inte passar sig alls för ponnys (men för mina avelsston o unghästar). ¨
Så misstanken att hö't är en av bovarna i dramat förstärks ju ytterligare! Om detta är sant borde de sista symptomen nu avklinga iom att jag byter till silaget, eller det är vad jag hoppas...

Har med detta i åtanke också dragit ner lite på hö't till resterande i stoflocken och ökat andelen hösilage.

Jag är för ovanlighetens skull mycket glad över de stora mängder mjuk och kall snö som nu singlar ner här! :grin:

Fortfarande tycker jag att det är jobbigt med alla olika bud man får. Min, annars väldigt duktiga vets inrådan var ju initialt att ta bort allt hösilage och bara ge det "sämre" hö't, utan att veta några värden.
Har även läst igenom hela den förra fångtråden på 91 sidor och blir både klokare och mer förvirrad :cool: Mycket intressant läsning iaf om man bortser från ett visst mått av trams.

Frågorna hopar sig ju fortfarande.

Släppa ut i sjukhage och vanlig hage nu -rätt eller fel? - Jag har släppt ut nu (efter veckor av boxvila) eftersom hästarna är lugnare/lika lugna ute och jag upplever att snön är ett bra underlag som kyler. Dom har känts bättre vid insläpp.

Vänja över på hösilaget/dra ner mängden hö o öka mängden silage -rätt eller fel? - jag har gjort det efterom märren snart är högdräktig och för att sockermängden i silaget inte är alarmerande, hö't misstänks vara en sockerbomb.... med silaget behövs inget kraftfoder eller mineraler.

*KL*

Här går det upp och ner och detektiv arbetet fortsätter!

Har nu blötlagt allt hö (till den dåliga hästen) i några dagar och även börjat ge bakjäst i noga urlakad betfor samt fortsätter vänja in på hösilaget saaaaaakta och faktum är att jag tycker (inbillar mig?) att det blir bättre överlag.
En annan intressant grej är att igår när jag var hos min foderleverantör fick jag reda på att dom har hästar som fått fång i vinter och som inte heller riktigt vill klinga av. Deras hästar äter samma hö men får ej av silaget då det inte passar sig alls för ponnys (men för mina avelsston o unghästar). ¨
Så misstanken att hö't är en av bovarna i dramat förstärks ju ytterligare! Om detta är sant borde de sista symptomen nu avklinga iom att jag byter till silaget, eller det är vad jag hoppas...

Fortfarande tycker jag att det är jobbigt med alla olika bud man får.

Frågorna hopar sig ju fortfarande.

Släppa ut i sjukhage och vanlig hage nu -rätt eller fel? - Jag har släppt ut nu (efter veckor av boxvila) eftersom hästarna är lugnare/lika lugna ute och jag upplever att snön är ett bra underlag som kyler. Dom har känts bättre vid insläpp.

Vänja över på hösilaget/dra ner mängden hö o öka mängden silage -rätt eller fel? - jag har gjort det efterom märren snart är högdräktig och för att sockermängden i silaget inte är alarmerande, hö't misstänks vara en sockerbomb.... med silaget behövs inget kraftfoder eller mineraler.

Det är tyvärr så att man får mkt olika svar beroende på vem man frågar.
Jag läste en mkt bra artikel från hemsidan safegrass med tips till fånghästägare. Jag tyckte att budskapet i den artikeln var att man fick helt enkelt komma på den bästa lösningen själv. Alla hästar är olika, det är precis som du beskriver det svårt att veta vad som är fel osv och om man kommer på ngt som fungerar så bör man hålla fast vid det oavsett vem som än säger ngt annat. Nu kräver det ju att man är insatt i fångproblematiken i och för sig.

Eller också tolkade jag artikeln så för att det passade mig. :)

Man skulle också ta allt sakta och ändra på en sak i taget.

Jag hade nog fortsatt att göra som du beskriver det. Det kan ju vara så att det är höet som är olämpligt.

Nu ska ju en fånghäst vara stilla så mkt som möjligt tills den får röra sig mer. Men om den är i stillhet ute (i ngt så när liten hage) och det är samma underlag som vi har här dvs massor av kall , mjuk snö så hade jag nog också haft min ute, i alla fall en del. När min var dålig förra vintern hade vi nog inte snötäcke en enda dag på hela vintern utan bara knagglig frusen mark. Det var inget för henne att vara ute i. men stilla i mjuk, kall snö tycker jag låter bra. Se upp så att den inte äter en massa olämpligt bara.

men som sagt allt beror ju på situationen

Hoppas att den (de?) snart mår bättre!

Ja jag tror som du. Man får sätta sig in i det så mycket man bara kan, söka information och sedan försöka hitta rätt väg för just ens och ens hästs förutsättningar.

Det är ett dräktigt sto som drabbats hårdast. Sedan har jag ett sto som det var misstänkt lindrigt fång på och som behandlades som det (boxvila, metacam osv) men med henne är det väl inte helt säkert att det var just fång.
Sedan har jag haft en till med vääääldigt svaga symptom, dvs ännu mindre säkert men i det läget tar man liksom det säkra före det osäkra. Hur som helst är det iaf det dräktiga stoet som är det kluriga fallet som jag känner men om det nu varit lindrigt eller känningar eller vad man nu vill kalla det på dom andra så finns det ju uppenbarligen något i deras miljö som har utlöst det. Även om jag tror att det ligger många orsaker bakom det dräktiga stoets fall, hon har varit i obalans sedan hon kom till mig i somras.
Samtidigt har jag ju fler ston i samma miljö som inte drabbats men som varit hos mig mkt längre.

Fruset gräs samt ev sockerrikt hö är mina egna teorier i nuläget om vad som utlöst det hela. Plus obalans och känslighet i det dräktiga stoets fall.
Hon går nu i en något större sjukhage, dvs hon kan skritta lite men rör sig inte så mycket och får mat ute. Underlaget är som sagt snö :love: Just nu är jag en fan av snö! Man får ändå vara glad för denna vinter för en gång skull!

Problemet är också att jag "känner" puls o värme på varenda häst nuförtiden, vart jag än känner....typ Om det så är nosryggen. :crazy:

Problemet är också att jag "känner" puls o värme på varenda häst nuförtiden, vart jag än känner....typ Om det så är nosryggen. :crazy:

Välkommen till fångestens värld..typ.. Jag kan känna förstärkt digitalpuls på HUNDEN om jag känner efter det. :crazy:

Men tycker du har en balanserad, vettig syn och tänker och gör rätt, fast det har jag ju sagt förr =)

Men tycker du har en balanserad, vettig syn och tänker och gör rätt, fast det har jag ju sagt förr =)

Tack! :bow: Verkligen. För i denna för mig nya fångest värld pendlar det verkligen hela tiden. Gör man rätt, gör man fel, lyssnar man på rätt råd, ska man göra något annat osv osv.

Det enda man kan säga är väl att med en fånghäst måste man vara, och blir man jävligt engagerad och det är skönt att veta att man inte är ensam, även om ma självklart inte önskar att någons häst ska drabbas. Men när inte ens veterinärerna/hovslagarna/proffsen kan säga exakt vad man ska göra, och inte......

Fångest. Det är verkligen dett rätta ordet!

Det är inte lätt det här med fång. Mitt sto rör sig bra nu och det känns skönt att det hon rör sig bra även utan medicin. I helgen kommer hovslagaren. Sedan ska vi börja med lite kortare promenader på mjukt underlag för det finns det för en gångs skull gott om. Hon står dock i sjukhage än, men jag funderar på att utöka hagen någon meter hit och dit eftersom minstingen envisas med att rymma till sjukhagen också och hålla sin kompis sällskap...

Jag har mina hästar på lösdrift, och när den ena fick fång så valde jag att inte stalla in honom, utan fortsätta ha honom ute för att han blir lugnare när han får se sin kompis.
Så på dagarna fick han vara instängd i lösdriften medans kompisen fick vara i resten av hagen, och på nätterna fick de vara instängda tillsammans i lösdriften. Han fick alltså något större utrymme att röra sig på än vad som brukar rekommenderas för fånghästar. Lösdriften ligger på ca 25 kvm. Men, då höll han sig lugnare och rörde sig mindre än om jag stängt in honom i ett stall.

Det jag försöker förklara :D , är att man kommer på små lösningar till sin häst, som kanske inte är perfekt utefter skolboken, men som blir den bästa lösningen för DEN hästen.

Om din situation blir lugnare, och hästen med, av att hagen blir lite större, så är det den bästa lösningen.

KL

Väcker en död tråd med hovvärme nojja ;)

När man är igång med igånsättningen, idag första gången med 40 min promenad. Förra veckan gick vi en halv timme. Om B. då har ena hoven varm efter att man gått, i hans fall hö fram. Borde jag oroa mig?:crazy: ska jag gå kortare imorgon och se om det är nån skillnad? Bör tilläggas att han är väldigt framtung då vi går, ibland nästan nosar i marken.

Han har haft från och till ena hoven varm, vänster fr. Tror det har att göra med sömsticket. Han är också relativt nyverkad och första gången som sagt utan skor.

Riktigt kalla dar har han iskalla hovar, då det är nån minus kan ha ha ljumma. Ibland har jag märkt av att hans hovar har varit varmare före än efter promenad.

Jag kan ha fel men

detta med hovarnas värme tycker jag är helsvårt. Det är ju nästan omöjligt att avgöra. Jag tycker att det är olika beroende på utetemperaturen och svårt att jämföra med hur det var dagen innan.

Jag känner nästan aldrig på hovarnas temperatur, tycker bara att det gör mig mer orolig än vanligt. Däremot så kollar jag benen ofta dvs alltid före och efter en promenad, ridtur eller hagvistelse. Då kollar jag främst efter puls men även efter ökad värme eller ngn ev "svullnad" eller liknande. Jag vet imnte riktigt vad det kallas för eller ens vad det är men om min fångponny har ngt förstärkt puls så märker jag oftast det så fort jag känner på benet innan jag känt pulsen.

Om hon har puls så backar jag ett steg, minskar på hagtiden, ingen promenad eller ridtur, mindre mängd hö, mer jäst eller vad jag nu tror att det beror på-

Min förra medryttarhäst (den på bilden) var fånghäst.
Fy vad det är krångligt med fånghästar alltså :(
Gick hon på gräs med de andra hästarna blev hon snubblig, gick hon själv i en liten hage med lite gräs blev hon otålig och uttråkad.

Tycker bara det är konstigt att han kan ha EN varm hov efter promenad ibland. Sen när han stått inne över natten är båda lika varma. Imorse var dock hö varmare än vänster. Puls har jag inte alls kännt sen oktober. Det där med att bedömma "slöheten" då man t.ex. promenerar är jättesvårt i hans fall eftersom han är ganska bekväm av sig + extreeemt lugn. Så han lunkar på i maklig takt, ingen stressare.

Har i lördags släppt i en ännu större hage där det finns massor med snö + lite gammalt gräs under på vissa ställen. De har gått där 15-20 min. Tänkte om det kanske blivit för mycket. Ska känna ikväll före och efter promenad. Kanske minska ner till 30 min och se om det har nån skillnad. Har ingen bråska att öka promenaderna ifall det är för mycket för killen..

Skönt att höra att du med fångis inte riktar så stor uppmärksamhet på hovvärme. Skulle vilja slita mitt hår ibland för det är så olika från dag till dag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 944
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31