Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 846
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Till Lindon
Som jag har fattat det så har alla hästar ljumna hovar från och till och vanligen bara i en eller två hovar åt gången. Det är ett naturligt reglagesystem och inget att oroa sig för. Har du en frisk häst i din närhet så kan du väll känna på den regelbundet så du vet hur det brukar vara. Visserligen är det säkert olika mellan olika individer men du kan se att värmen varierar och att det är naturligt.

Du är inte den enda med noja.
Efter att min har börjat gå ihop med en annan i hagen är han ibland lite ljummen i hovarna och har puls när han kommer in. Det verkar lägga sig efter en stund inne. Men han har inte haft det så när han gick själv.

Jag vet inte om det har med hagvistelsen och kompisen att göra eller vädret. Han rör nog lite mer på sig nu i hagen än innan och mest blir det nog precis innan de ska in. Såg i helgen när jag hade stallhelg att han tar några rätt så pigga travrundor i väntan på att få komma in:crazy:

När jag känner på honom i hagen känns både hovar och puls mycket bra. Men då är det ju i kalla snön förstås...

Jag blir tokig på allt funderande.
I morgon är det precis ett år sen vårat första klinikbesök. Dvs. ett år sen vi konstaterade rotation - vet inte om man ska skratta eller gråta:confused:

+ trojalotta.

B. tar dagliga trav/galopprundor själv i hagen. Uppmuntrar honom också att röra sig genom att sätta hösilagehoparna i andra sidan hagen.

Då jag frågade min hovis vad jag skulle göra då han hade nån hov varm sa han bara att jag kunde fortsätta promenera. Känns ändå som att jag ska ha mer koll på pulsen. Ifall han får minsta lilla puls ska jag reagera. Det har han inte normalt.

Iser - jag förstår din oro. Just för att jag är likadan själv. Fångest ångest.. Minns inte, men hade ni börjat igångsättningen?

Vi var i gång med promenader när han i slutet på november bröt sig ur hagen och var nära ett återfall. Jag hann stoppa det, så att det inte blev något och han har mått bra sen dess förutom då denna värme/puls som jag har märkt ibland senaste veckorna.

Efter "utbrottet" backade jag med promenaderna och har inte riktigt vågat sätta i gång igen trots att jag har en otrolig lust att göra det.

Han har några ränder på alla fyra hovar, som påminner om fångränder, men som jag inte kan avgöra vad är. Det har inget med hans rymning att göra för de fanns redan då. Och om man tänker sig att det hade varit fångränder, så betyder det att skulle haft fång 6-10 veckor innan rymningen (ungefär första gången han skoddes av ordinarie hovslagare och vi satte i gång med promenader), men jag har inte märkt minsta lilla puls eller värme eller tecken på fång eller illamående:crazy:

Dessa ränder gör mig ganska handlingsförlamade och jag har svårt att ta beslut om hur eller om jag ska gå vidare. Därför har det bara blitt till ihopsläpp med en annan, men inga promenader.

Meningen är att jag vill åka in och röntga när väglaget blir bättre, så att jag kan få ett svar på vad det kan vara för ränder. Som vägarna är nu känns det dumt att ge sig i väg med hästsläp när han verkar må toppen för övrigt...

Det är en konstig sits. Under hela förloppet har jag hela tiden haft tydliga mål för mig själv och kännt mig hyfsad säker på hur jag skulle gå vidare, men nu kan jag inte ta beslut om någon ting....:confused:

Ja detta med fång kan driva vem som helst till sammanbrott!

För min ponny och mig är det 13 månader sedan om ngn dag som hon röntgades för första gången och sänkningar och rotationer konstaterades. :crazy:

Men vi har kämpat oss tillbaka sakta men säkert. Hon är kanske fortfarande lite halt på hf i höger varv böjt spår i trav (var det på senaste åb i dec). Men jag har börjat att sätta igång henne sakta. Jag rider några ggr i veckan just nu inte så långt för vi har massor av djup snö. Vi har travat lite och galopperat några språng. Men hon går fortfarande begränsad tid i hagen dvs just nu i denna snö ungefär halva dagarna i en stor hage (med gräs under). Det kan hända ngn gång att hon får lite puls.

Men hennes fångränder har inte vuxit ner än. Det är nog kanske 1/4 eller 1/5 kvar ner till marken under randen. Hovis menar att et inte är ngt att oroa sig för. hon har fortfarande pyttehålrum i lamellranden på den värsta hoven.

Trots detta blev hon friskförklarade av vet i dec. Hovbenen är tillbaka på rätt plats.

Med allt detta så menar jag bara att man har nog mkt att vinna på att ta det lugnt. Det är bättre att vänta lite än att öka ansträngningarna för snabbt.

Det tror i alla fall jag även om man aldrig kan veta..............

Jag är helt ny i denna fångdiskussion men måste bara fråga er vad ni tror. Har min häst verkligen haft fång???
Jag har ett 17-årigt fjordsto som jag haft i 13 år.
För ca 1 1/2 år sedan började hon halta lite och nått kändes fel och efter röntgen visade det sig att min häst hade hovbensrotation på höger fram. Övriga hovar va normala. Veterinären sa direkt att hon måste haft fång men han tycke oxå det va konstigt att hon bara hade rotation på en hov. Jag har haft henne på bete och varit jättenoga med att ha koll på hennes fötter och aldrig nånsin märkt av att hon skulle haft fångkänningar. När jag pratade med min hovslagare som jag haft i alla år så sa han att han aldrig märkt av nått på hennes fötter och hon har alltid blivit regelbundet verkad/skodd. Hon fick efter veterinärbesöket metacam i 10 dagar om jag inte minns fel. Hovis va ute och skodde om henne med kort tå i fram och hel sula för att skydda hoven. Det va först senare på hösten som hon fick en fångrand på höger hoven men inget på dom andra. Nån månad senare va hon enligt mig haltfri och förra våren fick jag rekomendation av en annan veterinär att börja skritta och småtrava henne lite för att bland annat öka cirkulationen i hoven. Hästen blev jätte nöjd med att äntligen få komma ut och röra på sig mer än bara fram och tillbaka till och i hagen. I augusti förra året åkte vi in på återbesök och då såg allt bra ut igen. Fick då klar tecken att börja rida "som vanligt" igen och nu rids hon ca 2-4 dagar i veckan. Är även med på våran löshoppning och tycker livet verkar toppen igen.
Det jag vill komma fram till är att om hon hade haft fång borde ju absolut jag eller min hovslagare märkt av nått tidigare. Har oxå hört att hovbensrotation kan ske vid fång men bara på en hov verkar ju oxå lite konstigt. Vad jag minns så har hovarna aldrig varit varma, inte heller när hon va som sämst.

hej tänkte prata av mig om min lilla fånghäst,
min shettis har haft fång sedan hon var föl och klarar det otroligt bra (15år nu), hon får inget akut fång utan får bara känningar (åker på en kur med djävulsklov i en vecka då och fodret tas bort) dock så har fånget satt sig på hjärtat och gör så att hon inte har ngn kondition alls.

har henne i gräsfri hage och får 5-6kg hö delat med en annan ponny om dagen nu på vintern, och får 2 nävar lucern och en dl betfor om dagen.

hon har varit fång fri i ett helt år nu och har börjat tömköras en gång i veckan för att bantas. hennes hovar växer fort som fång hovar gör men är bättre än på evigheter.

ps;
fång av snö?????:O kan de få det?? hörde det av grannen igår som hade hört det av vetrinären dagen innan. iså fall får jag panik!! :O
bild på shettisen^^
30378305.jpg
[/url][/IMG]

En halvknasig fråga, men hur många timmar är halvdag i hagen för dig? Mina går ute mellan 9-16 varje dag.

Jag undrade det samma. Min går ute ungefär från 8-9 till 16-17.

En halvknasig fråga, men hur många timmar är halvdag i hagen för dig? Mina går ute mellan 9-16 varje dag.

det är knappt jag vågar svara på den men

Hela sommaren gick hon i en liten vinterhage stor som en större villatomt ung med kort gräs och munkorg på. Då gick hon till sist där från morgon till kväll men fick komma in och äta utan munkorg.

Sedan blev det höst och till sist försvann det lilla gräs som fanns där. Då övergick hon till att tugga på en del buskar i stället. Jag gjorde snabbt den bedömningen att det var bättre att släppa ut henne i stora gräshagen. det var egentligen av två anledningar den ena var att jag var rädd att hon skulle äta ngt olämpligt och den andra att hon skulle få en massa pinnar in i munkorgen, en kom otäckt nära ögat.

Stora hagen var toppen och där gick hon 6-7 timmar varje dag.

Sedan blev det vinter med massor av snö och kyla. Då vågade jag inte ha munkorgen mer dels pga jag var rädd för köldskador eller om det var mer blötsnö att snön skulle packas för mkt inuti munkorgen.

Så jag tog av munkorgen. Hon är ganska bra på att sparka bort snön, min lilla häst, och tugga i sig det fortfarande gröna gräset. :crazy: Båda ggr hon fått fång har varit vid denna tiden på året.

Så därför är hon nu ute 4-5 (idag fem för första gången) timmar varje dag i stor hage med djupn snö men gräs under och utan munkorg. Sedan försöker jag gå eller rida 5 dagar i veckan.

Så helhysteriskt rädd för nya fånganfall är jag. Men jag är ändå glad att hon faktiskt kan gå i denna hage.
Det är möjligt att jag är överdrivet försiktig. Men tanken är faktiskt att hon ska kunna gå i deras stora vinterhage delar av dygnet under den minst farliga tiden på sommaren.

hej tänkte prata av mig om min lilla fånghäst,
min shettis har haft fång sedan hon var föl och klarar det otroligt bra (15år nu), hon får inget akut fång utan får bara känningar (åker på en kur med djävulsklov i en vecka då och fodret tas bort) dock så har fånget satt sig på hjärtat och gör så att hon inte har ngn kondition alls.

har henne i gräsfri hage och får 5-6kg hö delat med en annan ponny om dagen nu på vintern, och får 2 nävar lucern och en dl betfor om dagen.

hon har varit fång fri i ett helt år nu och har börjat tömköras en gång i veckan för att bantas. hennes hovar växer fort som fång hovar gör men är bättre än på evigheter.

ps;
fång av snö?????:O kan de få det?? hörde det av grannen igår som hade hört det av vetrinären dagen innan. iså fall får jag panik!!

Jag vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg men svarar ändå.

Jag tänker så här om fång.
För det första är det en fruktansvärd sjukdom och ett akut fånganfall kan vara mkt plågsamt för en häst att gå igenom.

Min ponny hade för ca tre år sedan ett fånganfall som var så lindrigt att det inte märktes annat än i hovarna några veckor senare. Men för ett år sedan fick hon nästa anfall och det var inte ett lindrigt utan mkt otäckt.
Mitt mål har hela tiden varit att hindra henne från att få fler anfall. Jag vill inte utsätta henne för upprepade fånganfall även om de är lindriga (antar att det är det du menar med fångkänningar). Hon var överviktig förra hösten men nu är hon smal och jag hoppas att det ska hjälpa till så att hon inte får flera anfall. Hennes hovar ser ut som på vilken häst annan häst som helst. Fångranden som man fortfarande kan ana syns knappt och de har samma form som hos en icke fånghäst. Det är sant att fånghästars hovar växer snabbt men det är i samband med ett fånganfall.

Jag tror inte att de kan få fång av att äta snö men vet däremot att de kan få det av att äta fruset gräs. Men kanske ngt annat problem med magen om de dricker för lite?

Senast ändrad:

*kl*

En liten uppdatering...

Sedan jag började blöta hö't och vänja över på hösilaget tycker jag att läget har blivit bättre.

Clara, det dräktiga stoet har haft svala/ok temp på hovarna, lite värme ibland men inte puls. Hon är mycket piggare och känns som ett energiknippe att leda ut och in. Träcken är mörkare och fastare! Det jag har gjort förutom ovanstående är ju att även ge henne urlakad betfor med lite kalk och ½ pkt bakjäst.

Hon har ändrat lite sätt, denna häst som alltid varit vänligheten och mildheten själv -även när hon hade som MEST on- är nu lite tempramentsfull och sur! Men detta är hennes första (o sista) dräktighet och vi vet ju vad hormonerna kan ställa till med. Jag tror faktiskt att det har med dräcktigheten att göra eftersom hon har varit så mycket sämre och inte varit tjurig och att jag tycker att hon är bättre nu i övrigt.

Hon går ute i sin snöhage (tack gode gud för denna snövinter!!!) varje dag mellan 10 och 16 ca.

Den andra hästen som ev hade ett lindrigt anfall, och stona ute på lösdriften tycker jag också är helt bra nu. Jag har dragit ner lite på hömängden till dom och ökat på silaget. Det känns mer och mer som att hö't var en bov i detta drama!

Kul att dina hästar verlar må bättre!

Om jag får tro ngt så kan det naturligtvis vara höet som var problemet. Det är kanske vanligare än vad många tror. Men jag kan också tänka mig att betfor och jästen också har bidragit. Kanske kalken också har gjort det i alla fall om den har följt med ända till grovtarmen. Man tror ju att lusern är bra bla för att kalken i det fortsätter till tarmen.

Det känns ju alltid viktigt att veta varför men det bästa är ju att det har hjälpt.

Ja jag tror kanske att det har varit en kombination men absolut att kalken och betforn har gjort sitt till!

tänkte först och främst fråga om fång av snö, men precenterade min lilla polle också eftersom hon haft fång i hela sitt liv av både det ena och det andra men klarat sig från allvarliga skador^^, och för att jag kommer följa denna tråden lite.

Hur menar du med haft fång i hela sitt liv sen föl? Menar du hon haft upprepade anfall eller vad? (Och fång på FÖL?). För hon har ju inte haft aktiv, på¨gående fång hela livet. Däremot så har hon ju sen första anfallet varit fånghäst, kanske det du menar hon klarat bra?

tänkte först och främst fråga om fång av snö, men precenterade min lilla polle också eftersom hon haft fång i hela sitt liv av både det ena och det andra men klarat sig från allvarliga skador^^, och för att jag kommer följa denna tråden lite.

Hur har röntgenbilderna sett ut?

inga röntgen bilder, tyvärr.
men enligt flera veterinärer och hovslagare så har hon inte hovbens rotation och bra hovar (för att ha varit sjuk så mycket).
det enda hon har fått är dåligt hjärta, men då hon är en sällskaps ponny som inte gör ngt annat så har det inte märkts förutom då hon rymt och galopperat.
fick enligt förra ägaren fång första gången då hon var 2år. inte direkt föl men fortfarande en bebis. sen har hon haft fång var och varannat år, men alltid klarat sig bra då hon "förvarnar" så att man kan ta bort fodret innan fånget helt brutit ut.

inga röntgen bilder, tyvärr.
men enligt flera veterinärer och hovslagare så har hon inte hovbens rotation och bra hovar (för att ha varit sjuk så mycket).

Fast det kan de ju inte veta utan röntgen?

det enda hon har fått är dåligt hjärta, men då hon är en sällskaps ponny som inte gör ngt annat så har det inte märkts förutom då hon rymt och galopperat.
fick enligt förra ägaren fång första gången då hon var 2år. inte direkt föl men fortfarande en bebis. sen har hon haft fång var och varannat år, men alltid klarat sig bra då hon "förvarnar" så att man kan ta bort fodret innan fånget helt brutit ut.

Jag förstår inte riktigt här, Får hon fång vart och vartannat år, vad är det då som utlöser det (och varför har det inte tagits bort)? Hur märks det när hon rymt och galloperat?

Sen, när de fått fång har de, det startar och skadorna påbörjas i hoven innan man kan se första symptomen med blotta ögat. Så endera är det ju inte fång, eller så har det varit lätta anfall? (Dock så är ju även konv för även ett lätt anfall lång). Är det fodret hon får fång av alltså - vad för foder?

Nej, jag förstår inte. Och HAR hon haft fång sådär många gånger, så är det nog större risk att hovbenen har ändrat läge än att de inte har det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 944
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31